Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  11     side  20 & 21

  

 

 

Marius Hansen, Hesselager Auto- og Motorværksted, har meddelt klubben, at han har mange gamle dele, som han gerne vil sælge. Telefon 25 12 56.

   Det er længe siden, vi har set Torben Bækmark Pedersen, hans søde kone og hyggelige røde Chevrolet lastvogn årgang 1927 til møder og udflugter. Han skulle vel ikke have fået andre interesser? Mad for eksempel! I hvert fald gæstede han for kort tid siden musikradioens mad-rubrik „Velbekomme".

   Bent Mackeprang har fået en Talbot Darracq cabriolet 1939 og Kaj Bach har købt medicin-fabrikant Abildgårds Bentley Continental 1953.

   Svendborg Avis fortæller, at da en odenseansk bilist fik sin Chrysler 1930 ompolstret, fandt sadelmageren et mumie af en nordamerikansk springrotte i sædet. Den er åbenbart kommet i klemme, da vognen blev fremstillet, og var særdeles velbevaret. Relikviet opbevares nu af bilens ejer.

   Det er 35 år siden de berømte og berygtede motorløb på Fanø sidst blev afviklet. Danmarks Veteran Motorcykel Klub vil genoplive begivenheden til sommer. 250 motorcykler fra ti lande skal dyste på veteranmotorcykler, og som et særdeles originalt indslag skal en præst holde motorprædiken på Sønderho Strand.

 

Endnu en sjælden tredivervogn bliver bevaret hos et klubmedlem. Jørgen Harup, der i efteråret gav sin Citroën 15-Six berline 1950 følgeskab af en Citroën 11 Normale cabriolet 1937 har fået fat i en Citroën il Normale coupé 1936. Det er en rigtig topersoners coupé med sviger-morklap bagi. Derimod har Harup opgivet jagten på en sekscylindret cabriolet, idet han har fået besked fra Citroën fabrikkerne om, at det aldrig er blevet lavet. Såvel cabriolet som coupé kom kun som 4-cyl. 11 Normale (den brede) og 11 Legere (den smalle, „Sport") og kun til og med 1937.
   På den anden side har det vist sig, at Nordisk Citroën i København i 1950 selv fremstillede en sekscylindret cabriolet ved at skære taget af en berline. Resultatet svarede dog ikke til anstrengelserne, idet vognen lagde sig til hvile på maven. Der blev talt om at sætte et femte hjul under midten, men i stedet blev der lavet en afstivning, og vognen kom vist nok som tænkt med en direktør på safaritur til fjerne lande. Ingen har set den siden. Beretningen har Harup fra den pladesmed, som udførte indgrebet.

   Vi vil ikke undlade at citere en avisannonce fra Københavns Cylinder Service, der tilbyder en del originale Hepolite stempler til Harlev, Indian og FN billigt. Det er Nørrebrogade 211, København N. Tel. (01) 93/Ægir 2403 og 4803.

   Dansk Epilepsiforening har for at skaffe penge til den gode sag udsendt et ark brevmærker med veteranbiler på. Et ark mærker koster 2 kroner og fås ved henvendelse til foreningen, Vangehusvej 12, København Ø, telefon (01) 29 48 80. Giro 41 86.