Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  11     side  22 & 23

  

 

Højrestyring

Forleden søndag bragte den berlingske morgenavis et læserbrev fra vort medlem Mouritz Rasmussen i Skårup om højrestyring. Blandt andet som påskud for at bringe et godt fotografi af Mouritz Rasmussens Singer (den berlingske tegner vidste åbenbart ikke, hvordan sådan en ser ud) citerer vi brevet her. Oplysningen om Bugattien må interessere Dennis Hebsgård.

Mouritz Rasmussens Singer.

Da Gorm den Gamle i sin tid indførte højrekørslen her i fædrelandet, satte han sig til højre på bukken og indførte samtidig højrestyring. Hvorfor?
  Han fandt det sikkert mest naturligt at have udsigt til det højre forhjul. Efter et tusind års forløb har dette altid været anset for det rigtige. I 1915 kørte jeg en Bugatti. Den var højrestyret, som de fleste biler dengang. Jeg ombyttede den efter et års kørsel med en amerikansk Empire. Den var venstrestyret og føltes helt akavet, så det tog mig en del tid, før jeg blev dus med dette system.
  Jeg kører i dag en Singer (Sport 1935, Le Mans Nine) og holder på at føre den tilbage til højrestyring, som den er født med. Hvorfor? Ved højrestyring kan man kontrollere sit højre forhjul, som efter min mening er det vigtigste punkt på bilen.

 

Det tillader mig at holde så nær vejrabatten som muligt, så langt borte fra den modgående færdsel som påkrævet og kan således afværge de farlige momenter i dag ved automobilkørslen.
  Ved venstre styring er man tilbøjelig til at følge midterstregen på vejen og beregne større margin til rabatten, da man er uden kontrol med sit højre forhjul.
  Ved højrestyring stiger man altid ud til fortovssiden og slipper for at åbne døren til den kørende trafik.
  Ved venstrestyring sidder begge førere i skudlinien ved en eventuel påkørsel, med højrestyring er de fjernet mindst 2 meter fra hinanden, hvad der har sin betydning.
  Det vigtigste styringspunkt er rattet, derfor mest naturligt og sikkert at styre med højre hånd. De sekundære gearskifte og håndbremsen sker derfor med den venstre.

Jørn Jacobsens Singer er højrestyret.

Dog vil jeg gerne gøre en undtagelse, såfremt føreren er kejthåndet, dog repræsenterer disse jo kun de ca. 5 %, så hvorfor skal andre førere underkaste sig dette. Det er sikkert en kejthåndet amerikaner, der har opfundet venstrestyringen.
  I år indfører Sverige højrestyring, og med nedsat fart klarer de nok problemet. Ligeledes har de jo den goodwill at have en hel del højrestyrede biler, og det skal

 

blive interessant at se, om svenskerne går over til venstrestyrede vogne for fremtiden.
Efter at have haft kørekort i 50 år med 33 år i udlandet, uden at have været i klammeri med myndighederne, selv om det til tider kan have set sort ud, holder jeg på, at man må have haft en engel ved sin side.
                            MOURITZ RASMUSSEN

På mc til Paris

   Motorismens pionertid varede længere end som så — om det vidner et af de rejsebreve, tegneren, journalisten og den passionerede motorsportsmand Kai Otting skrev til sin avis, Berlingske Tidende, i april 1925:
   Kør over Liineburger Heide, der er chaussébrolagt på en strækning af ca. 120

 

km, glimrende vej. Der kan du få brug for dine mange hestekræfter.
   Det var det sidste gode råd jeg fik, inden min start til Paris.
   Nu efter at det er overstået, ville jeg ønske jeg kunne sende min gode rådgiver ned over Lüneburger Heide. Det ville være en passende straf. Brolægningen er som man kunne tænke sig Nyboder ville blive efter et lettere jordskælv.
   For at begynde med begyndelsen. I Sønderborg, den skønne by, købte jeg et smukt dansk silkeflag og heftede det på min maskine for at kunne tone flag i det fremmede.
   Fra Hamborg havde jeg lagt min rute over den så kendte Limeburger Heide gennem Verden, Minden, Bielefeld til Ruhrdistriktet. Straks efter at jeg havde passeret Harburg begyndte mine kvaler.
   Vejene var i en frygtelig forfatning. Jeg regnede med, at det var de sædvanlige forstads-forhold, der her gjorde sig gældende. — Men nej ! — Selv da jeg kom ud på fri vej blev det værre og værre.
   De 115 km fra Hamborg til Verden står for mig som noget af det værste man kan byde sin vogn og sin maskine. Vejen, som her går over den øde, tomme, tundralignende hede, er velsagtens på grund af den bløde underbund stenbrolagt.
   Men ikke med firkantede sten, nej —store runde, uformelige rullesten, der frembyder en vejbane som et miniature-klippelandskab. Huller og sænkninger er så store og lange, at selv min forholdsmæssig store Harley ganske forsvandt i disse farlige grave. Flere gange troede jeg hele stellet skulle falde sammen under den hårde medfart.
   På cykelstien kørte de få tyske motorcyklister, jeg mødte, med deres små maskiner. Men da jeg selv skulle prøve, viste det sig