Løse bolte
BMW har åbnet eget museum i München. Det rummer
biler, flyvemaskine-motorer og motorcykler, inclusive verdensrekord maskinerne.
En svensk ophugger, Leif Kjellströrn i Svinesund tæt
ved grænsen til Norge, går i museumstanker. På sin huggerplads har han cirka 75 vogne fra 1915 og
et par årtier frem, og andre steder i Vestsverige 25 til. Et stort antal af dem har han hentet i
Norge. Der er sager som Hupmobile 1917 og en åben Studebaker, som skal have tilhørt kong Håkon. For
øjeblikket sælger Kjellströrn ud af dubletter.
En del begivenheder falder efter redaktionens slutning,
men inden bladets udgivelse. Det gælder Lillebæltsløbet 20. maj, MKS's udflugt til Helsingør og
Peders-hvile 28. maj og Schnauferl Rally i Travemünde 26.-28. maj. Eventuelle omtaler må altså
vente nogle måneder.
P. E. Hansen skriver: Historien i martsnummeret af
Bilhistorisk Tidsskrift om den amerikanske rotte i 1930 Chrysleren er ikke enestående, for så vidt
jeg ved rengøringen af klubbens RR fandt 4 (fire) mumier af samme skadedyr, formentlig dog af
sjællandsk oprindelse, som var omkommet i forsøg på at ernære sig ved sædernes stopning.
Jeg forsøgte ikke at fastslå ligenes årgang, bilens er jo 1922, idet de sandsynligvis har fundet
det fornemme bosted ved bilens magasinering i en lade.
Algren har solgt sin Riley touring til forpagter
Falkentorp på Pedershvile. Kommende medlem? |
|
Fra Horsens-kanten meldes, at Fuglsbjerg regner med at
få sin DeSoto touring på plader i år, Laiers Chevrolet er kommet fra sadelmager og P. E. Hansens
Ford A phaeton har været hos maler. Sedanen er solgt. P. E. Hansen og Laier har sammen erhvervet en
Nash Ambassader Højer cabriolet 1937, som puttes i mølpose.
Flemming Sørensen har overtaget Thomassen's Fiat 521
1929, en model, der er så sjælden, at det engelske Fiat Register regner med, at der kun er bevaret
nogle ganske få stykker i hele verden.
En lille Hispano-Suiza cabriolet, som mange troede var
gået til hos en hugger på Amager, er dukket op på Ålholm. Automobil Museum, hvortil den er kommet
via et mejeri i Tjæreby ved Skelskør. Nu er vognen restaureret. Det er en sekscylindret model fra
1931, lige før den berømte V-12 kom i produktion.
Siden sidst har man atter kunnet undre sig over, at
medlemmer af DVK annoncerer køretøjer til salg i udlandet, tilsyneladende uden først at forsøge at
få dem afsat inden for klubbens medlemskreds, eller i det mindste til danske entusiaster. Det
er så meget mere ærgerligt, når der, som det er tilfældet, er virkelige veteraner imellem.
Bent Hoffmann har fået lyst til noget mere rummeligt
og komfortabelt end den lille Morris og Bugattien og er gået i gang med en Mercedes-Benz 200
cabriolet 1936. Den er indkøbt totalt adskilt, men sandblæst og med nyt gummi. Mekanikken skal være
ret god, men karossen noget tæret. Hoffmann har før vist, at han er mand for at klare de
vanskeligste opgaver. |