Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  12     side  4 & 5

  

 
 Møder

   Jyderne holder som sædvanligt møde hver den første tirsdag i måneden på Hørning Kro klokken 20 og i år vil københavnerne også forsøge at springe sommerferien over. De københavnske møder holdes i Storvaskeriets kantine, Sydmarken 27 i Gladsaxe, kl. 19:30 på følgende datoer: torsdag den 15. juni, tirsdag den 18. juli, onsdag den 16. august og torsdag den 14. september.

Løb

   DVK's løbsudvalg er gået i kontakt med KDAK Sport om et arrangement på international basis i forbindelse med Københavns jubilæumsfestligheder i sommer. Datoen bliver formodentlig 29. juli. Københavns kommune bidrager til økonomien, og der skulle derfor være mulighed for at lave noget virkeligt tiltrækkende.

   DVK's Sjællandstur viste sig på nær en uge at falde sammen med Skt. Georgsgildernes tur i samarbejde med Frederiksborg Amts Motorklub. Man enedes derfor om at slå begge dele sammen og fastsatte datoen til 3. september. Turen slutter på Trafikhistorisk Museum i Pedershvile.

Internationale arrangementer:

  3.- 4. juni Rallye des Flandres, Ostende,
         Belgien.
10.-11.
juni Noordwijck Rally, Holland. 
17.-18. juni Coppa Monza, Italien.
24.-26. juni Rallye de la Belle Epoque,
      Lyon, Frankrig.
29. juni — 2. juli Tatra jubilæums rally,
       Czekoslovakiet og Østrig.

 

 7.- 9. juli Internationalt rally, Torino, Italien.
 9.-10. juli Internationalt rally, Neuchatel,
      Schweiz.
15.-17. sep. Autoveteranen Rally, Østrig. 
16.-17. sep. Traditie-Rit, Utrecht, Holland. 
 5. nov. Brighton, England.
  I Sverige holdes Falsterbe, rally 12. aug.
   De, som er interesseret i at deltage i et eller eventuelt flere af ovenstående arrangementer, bedes kontakte løbsudvalget (Hoffmann eller F. Sørensen).

Gröna träff

Kristi Himmelfartsdag havde Motorhistoriska. Klubben i Skåne indbudt til Gröna Träff i Östra Ljungby 25 km fra Hälsingborg.
   Vejret var strålende og der mødte 16 biler op, hvoraf tre fra Danmark (to Ford A og en Fiat 521). Turen stod i Ford-vognenes tegn, der var kun fem af andre mærker (Buick 27, Dodge 21, Alfa Romeo 31, Chevrolet 25, Fiat 29).
   Efter at være budt velkommen og have fortæret den medbragte mad ved vejkanten kørte vi i sluttet trop en lille tur rundt i det pragtfulde landskab og endte på Torsten Svenssons benzinstation ved E4 i Örkeljunga. Der blev vi budt på kaffe og brød, hvorefter der blev vist nogle film som vi dog ikke havde tid til at overvære.
   Alt i alt en hyggelig familieudflugt, hvor der blev knyttet nogle gode kontakter, som forhåbentlig også DVK kan have gavn af. 
                                  F. Sørensen.

 

Løse bolte

   BMW har åbnet eget museum i München. Det rummer biler, flyvemaskine-motorer og motorcykler, inclusive verdensrekord maskinerne.

   En svensk ophugger, Leif Kjellströrn i Svinesund tæt ved grænsen til Norge, går i museumstanker. På sin huggerplads har han cirka 75 vogne fra 1915 og et par årtier frem, og andre steder i Vestsverige 25 til. Et stort antal af dem har han hentet i Norge. Der er sager som Hupmobile 1917 og en åben Studebaker, som skal have tilhørt kong Håkon. For øjeblikket sælger Kjellströrn ud af dubletter.

   En del begivenheder falder efter redaktionens slutning, men inden bladets udgivelse. Det gælder Lillebæltsløbet 20. maj, MKS's udflugt til Helsingør og Peders-hvile 28. maj og Schnauferl Rally i Travemünde 26.-28. maj. Eventuelle omtaler må altså vente nogle måneder.

   P. E. Hansen skriver: Historien i martsnummeret af Bilhistorisk Tidsskrift om den amerikanske rotte i 1930 Chrysleren er ikke enestående, for så vidt jeg ved rengøringen af klubbens RR fandt 4 (fire) mumier af samme skadedyr, formentlig dog af sjællandsk oprindelse, som var omkommet i forsøg på at ernære sig ved dernes stopning. Jeg forsøgte ikke at fastslå ligenes årgang, bilens er jo 1922, idet de sandsynligvis har fundet det fornemme bosted ved bilens magasinering i en lade.

   Algren har solgt sin Riley touring til forpagter Falkentorp på Pedershvile. Kommende medlem?

 

   Fra Horsens-kanten meldes, at Fuglsbjerg regner med at få sin DeSoto touring på plader i år, Laiers Chevrolet er kommet fra sadelmager og P. E. Hansens Ford A phaeton har været hos maler. Sedanen er solgt. P. E. Hansen og Laier har sammen erhvervet en Nash Ambassader Højer cabriolet 1937, som puttes i mølpose.

   Flemming Sørensen har overtaget Thomassen's Fiat 521 1929, en model, der er så sjælden, at det engelske Fiat Register regner med, at der kun er bevaret nogle ganske få stykker i hele verden.

   En lille Hispano-Suiza cabriolet, som mange troede var gået til hos en hugger på Amager, er dukket op på Ålholm. Automobil Museum, hvortil den er kommet via et mejeri i Tjæreby ved Skelskør. Nu er vognen restaureret. Det er en sekscylindret model fra 1931, lige før den berømte V-12 kom i produktion.

   Siden sidst har man atter kunnet undre sig over, at medlemmer af DVK annoncerer køretøjer til salg i udlandet, tilsyneladende uden først at forsøge at få dem afsat inden for klubbens medlemskreds, eller i det mindste til danske entusiaster. Det er så meget mere ærgerligt, når der, som det er tilfældet, er virkelige veteraner imellem.

   Bent Hoffmann har fået lyst til noget mere rummeligt og komfortabelt end den lille Morris og Bugattien og er gået i gang med en Mercedes-Benz 200 cabriolet 1936. Den er indkøbt totalt adskilt, men sandblæst og med nyt gummi. Mekanikken skal være ret god, men karossen noget tæret. Hoffmann har før vist, at han er mand for at klare de vanskeligste opgaver.