|
Trafikhistorisk Museum
Åbningen af Trafikhistorisk Museum på Pedershvile i
Nordsjælland den 23. marts var tilsmilet af solen — et par kilometer længere nordpå sneede og
haglede det samtidig.
Når man så sent som en uges tid før havde været på lokaliteterne og set hvor meget
der trods alt var igen, kunne man kun blive forbløffet over på åbningsdagen at se det fuldt
færdige museum. Ja, det var endda så udmærket alt sammen, at man efter den første rundgang
allerede glædede sig til at se de påtænkte udvidelser gennemtørt.
Det udstillede bilmateriale var måske nok delvis bekendt, men jo kun for den særligt
interesserede — for det brede publikum, der forhåbentlig strømmer til i stort tal, vil det |
|
hele formentlig være lige nyt og spændende alt sammen.
Men også for DVK-medlemmer er der nok at se på. De færreste har tidligere haft
lejlighed til at se Graaes konge-Cadillac og Bachs åbne Studebaker 1920 med de smukke trådhjul.
Ved åbningen udstilledes i øvrigt som hovedstamme Børge Kås og Kaj Bachs egen
vognpark, suppleret med fra DVK medlemskredsen så fine vogne som to Bugattier, Fiat 501, Peugeot
Quadrillette 1922, og fra bilimportører og andre Renault 1908, kompressor-Mercedes 1926, Citroen
Kløverblad, Morris Bullnose og en ikke før set pragtfuld Vauxhall 1922.
I trængslen ind mellem bilerne sås et utal af fine motorcykler og et forbløffende |
|
|
sortiment af pragtfulde cykler. Og på væggene til overflod fine
kølere, horn og lygter. Hestetrukne brandsprøjter stod i række udenfor.
Der var åbningstaler af Bach, K. 0. B. Jørgensen og B. Mackeprang, før prinsesse
Birgitte af Bourbon-Parma foretog den officielle indvielse, og fra alle sider blev der lykønsket og
tilsagt støtte. |
|
Mackeprang nævnte, at det egentlig var DVK, der burde
have skabt sådan et museum, men man ved jo, hvor mange modstridende meninger, der er i en klub, og
derfor skal der initiativrige enkeltpersoner til for at få sat noget i gang.
DVK-medlemmer har gratis adgang til Trafikhistorisk Museum mod forevisning af gyldigt medlemskort.
or. |
Cyclonetten er et hovednummer. Foran Anglo Dane motorcyklen og en gammel
cykel.
P. E. Hansen anbefaler ud fra egen erfaring vognmand
Markussen i Vejle, telefon 7060, der på Hanomag Matador fejeblad med ophalerspil transporterer biler
overalt i landet. Pris 50 øre pr. kørte kilometer fra Vejle. Vognmanden kombinerer gerne med egne
returlæs, så det bliver billigere.
B. Mackeprang beder om, at hans (og klubbens) telefon
først benyttes om aftenen efter klokken 19. |
|
Klubbens kobberjubilæum, - 12½ år - fejrede jyderne
med middagsmøde i maj, det var, ifølge redaktionens udsendte medarbejder, hyggeligt og vellykket.
Formanden og Hovgård holdt taler, B. Mackeprang viste sine lysbilleder fra sidste års danske
deltagelse i Brighton løbet og der var mere at spise end nogen kunne få ned.
Det rygtes at Mejer Larsen i Taulov har fået flere
nyheder i garagen. Det hører vi gerne mere om. |
| |