|
Mackeprangs Talbot er også smuk bagfra (bagkofangeren var afmonteret da
billedet blev taget). Det er en treliters Master cabriolet.
Talbot 1935-1959
Af H.J. Beier
Som meddelt i sidste nummer af Bilhistorisk Tidsskrift har klubbens
næstformand, arkitekt Bent Mackeprang, erhvervet en 1939 Talbot cabriolet. Det kan derfor være
anledning til at give en redegørelse for Talbols historie fra 1935 og til den måske foreløbige
slutning i 1959.
Når 1935 er valgt som udgangspunkt, skyldes det, at det franske Talbot firma i det
pågældende år blev overtaget af major A. Lago, der i de foregående år havde været direktør for
firmaet.
Selve firmaets historie går helt tilbage til automobilismens begyndelse, hvor navne som
Darracq, Clement-Bayard etc. optræder, men efter en omtumlet tilværelse kom |
|
firmaet ind under den engelske S.T.D. koncern, der omfattede Sunbeam
og Talbot i England og Talbot i Frankrig.
I midten af trediverne krakkede S.T.D. koncernen, og mens de to engelske fabrikker blev
solgt til Rootes brødrene, blev den franske fabrik som nævnt overtaget af major Lago, der var
italiener af fødsel.
Talbot var indtil da kendt som producent af en række solide, men noget triste modeller i
mellemklassen, hovedsagelig med 6-cylindrede motorer, men også en enkelt model med en 8-cylindret
motor.
Lago havde naturligvis ikke midler til |
|
|
straks at forny hele programmet, men besluttede fra starten at satse
på at gøre Talbot kendt også som sportsvogn. Den 8-cylindrede model T8 på 3.4-liter udgik
af programmet i 1936, medens de 6-cylindrede modeller med mindre ændringer stadig indgik i
produktionsprogrammet indtil krigsudbruddet.
Alle de 6-cylindrede modeller havde motorer med topventiler, og bortset fra den billigste
model, der havde en almindelig gearkasse, var de forsynet med den preselektive Wilson planetgearkasse,
der var anbragt adskilt fra motoren under forsæderne. Der var uafhængig forhjulsaffjedring ved
hjælp af en tværliggende bladfjeder, mens baghjulene var affjedret på konventionel måde med to
langsgående bladfjedre.
I 1935 var der 3 forskellige 6-cylindrede motorer på henholdsvis 1819 cc, 2518 cc og
2996 cc, der blev anvendt i en række chassiser med varierende akselafstand, hvorigennem det blev
muligt at tilbyde publikum et forholdsvis |
|
stort antal modeller. Talbot byggede selv sine karosserier,
naturligvis bortset fra at kunder, der ønskede det, kunne købe et chassis og få et af de
talrige franske karosserifirmaer til at bygge et karosseri efter kundens ønske. Fabrikskarosserierne
var ret konventionelle i stilen. De lignede en del af de karosserier, der blev anvendt på engelske
vogne som Alvis etc., men var dog blødere i linierne og navnlig for cabrioletmodellernes vedkommende
elegante og sporty.
Det franske automobilblad „La Vie Automobile" prøvekørte i 1935 en 90 hk 2996 cc
Baby-Sport og målte en tophastighed på lige under 135 kmt, og marchfarten blev angivet til ca. 115
kmt.
I 1936 blev den mindste 6-cylindrede motor boret op fra 67 til 70 mm, således at
kubikindholdet blev på 1997 cc. Med denne motor anbragt i det korteste chassis opnåede vognen ved en
prøvekørsel en tophastighed på 115 kmt. Dette blev dengang for en vogn, der kostede praktisk |
Den vindende Talbot i Grand Prix de France og Tourist Tropby 1937.
| |