Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  12     side  16 & 17

  

 

i denne museumstid knytter vore løb til museerne, hvor kommercielle de end må være, sagde Vagn Jensen.
   Mødeaktiviteten har været ganske god. I København holder man sommerferie, men i Jylland er der møde hver måned. Formanden takkede Perlt for lokalet og sagde, at han beklagede, at han så sjældent kunne deltage i de københavnske møder, til gengæld kom han til alle de jyske. Spørgsmålet underholdning på møderne blev diskuteret temmelig hektisk på forrige generalforsamling, jeg har altid selv syntes, der burde være et udgangspunkt for et godt møde, men i Jylland har det været sådan, at de mennesker, der stiller sig til rådighed, omtrent bliver hylet ud, fordi der er et sådant behov for at snakke medlemmerne imellem, sagde Vagn Jensen. De kommer fra Horsens, Ålborg, Sønderjylland og Ringkøbing og det viser den meget store interesse for møderne.
   På de københavnske møder holdes tekniske forelæsninger af Fl. Sørensen og Bent Hoffmann og det er en ganske udmærket indledning.
   Om Dansk Vintage Motor Club sagde Vagn Jensen, at vi har haft besøg af dens medlemmer i Århus, vi har været inviteret til dens møder, vi har haft en del problemer med den og er blevet forvekslet med den, der har været misforståelser og ubehagelige episoder, og det skulle i virkeligheden slet ikke være nødvendigt. Sådan to klubber skulle kunne virke sideordnet og kollegialt for de fælles interesser, men det har ikke været tilfældet. Jeg ved at man har misbrugt vores navn, man har talt dårligt om DVK — måske mere eller mindre berettiget, men det tilkommer jo i hvert fald ikke Dansk Vintage Motor Club at omtale os urigtigt for andre. Hele forholdet til DVMC håber

 

jeg vil jævne sig ud i et kollegialt samarbejde. Jeg har holdt mig til, at så længe vi ikke har kendt dens love, har vi været fri for at tage stilling. Jeg mente, det første denne klubs ledelse burde gøre, var at kontakte vores. Men nu har jeg fået tilsendt deres love, og de ser ganske almindelige ud. Med en vis reservation imødeser vi hvad fremtiden vil bringe, sagde Vagn Jensen.
   1966 var et år med særdeles stor museumsaktivitet. Trafikhistorisk Museum på Pedershvile er åbnet, vi ved at Claus Ahlefeldt har arbejdet meget ihærdigt for at få stablet alt på benene til åbning 12. maj. Når man ser tilbage på dengang vi startede Dansk Veteranbil Klub forstår man slet ikke, at der er sket den udvikling. Vi sad og så på hinanden med en vis skepsis og talte om, hvor mange gamle biler der var tilbage i landet og vores højeste ønske var at komme til at eje en gammel bil. Når man ser de dimensioner, der er nået i dag må man sige at der er sket en udvikling. Det er glædeligt at se, at det væsentligst er DVK's medlemmer, som sætter disse ting i scene. Vi må ikke glemme Louring i Gjern, som har bygget en hal på 500 m2 og er begyndt at opstille færdige biler. Jeg har aldrig set så hurtig, dygtig og grundig restaurering og han gør det selv. Det er næsten restaurering på samlebånd, men det er håndværk og står til enhver tid mål med DVK's forskrifter.
   Det var jo baron Raben, der begyndte med museumstanken, og det er groet helt fast i vor bevidsthed. Hvis vi skal være meget grundige tror jeg, at vi kan finde mange medlemmer rundt omkring med helt store samlinger — jeg ved ikke hvordan eksformanden har det (indskud fra Neel: Hvor mange fisk er der i havet?)