vendt og kommercielt præg. Det er uundgåeligt, når de økonomiske
institutioner, der står bag, ønsker en vis form for publicity. Til gengæld fik vi også valuta for
pengene, men årets cirkus i Hillerød —nej — en flad fornemmelse stod man med, og kun kaffebordet
og besøget hos Børge Kå gjorde, at man følte sig en smule hjemme igen.
Kan de to østlige løbsarrangører ikke klare mere end et løb om året, og mere må man
vel ikke forvente, at folk, der ind imellem har andet at spekulere på end gamle biler, kan få tid
til, må der kunne fremtrylles andre.
Der sidder, bortset fra de to løbsarrangører, ni mand i bestyrelsen boende øst for
Storebælt, hvoraf flere ikke laver et hammerslag. Desværre er de nok groet fast i taburetterne, så
de aktive må vist hentes udefra.
Nu er jeg vist kommet lidt væk fra hovedsporet. Selvom det er et fascinerende emne.
Kort resumé af turen. Start fra "Trekanten" i Slangerup. Man kørte
efter samme udmærkede orienteringsfacon som sidste år, d.v.s. efter direkte anvisning og efter
fotografier. I. etape sluttede i Hillerød på festpladsen. Der spistes i det i byen værende cirkus'
kantinetelt. Kors, hvor det trak. Derefter manøvreprøve efter de samme retningslinier som ved
Absalonløbet, men blot over en hullet og knoldet græsmark. Og så havde man stadig ikke fundet ud
af, at de store vogne ikke har en chance mod de mindre, når betingelserne er ens. Derefter kørtes ud
på 2. etape mod Trafikhistorist Museum. Samme retningslinier som ved 1. etape. I Helsinge
kunne man bese museet og drikke te i det nyindviede, originale og hyggelige cafeteria. Senere var der
præmieuddeling. I år havde løbet deltagelse af motorcykler. Det er sjældent, |
|
man får lejlighed til at studere disse nærmere, hvorfor det var en
interessant og velkommen tilføjelse.
Lad mig til slut endnu engang fastslå, at mange medlemmer hellere betaler 50 kr. for at
deltage i et ordentligt løb end 20 kr. for et ringe. Det er en tendens, der er groet frem i
den senere tid, og selvom det lyder barskt, har det uden tvivl også en højnende effekt på vognenes
standard. Man får siet dem fra, der ikke formår at sætte bilerne i stand. Det er stik imod
principperne, som var herskende i Neels tid og på mange måder forkert, men det har den ubestridelige
fordel at formidle en vis homogenitet blandt løbsdeltagerne, hvorved baggrunden for succesen, nemlig
kontakten mellem disse er lagt. Mangelen på denne sås tydeligt under Hillerødløbet.
Rally:
II: E. Lindvig Jensen, Ford T 1926
K. E. Petersen, Ford T 1925
III: P. Lykkeberg, Ford A 1929
M. Remark, Packard 1929
IV: Th. Qvist, Morris 8 1935
Fl. Bo Nielsen, MG 1937
mc, kl. II: Charles Nielsen, H-D 1923
mc, kl. III: J. Jacobsen, Indian 1934
Concours d'Elegance:
A: C. J. Larsen, Ford T 1926
B: Gert W. Petersen, Ford A 1931
C: Horst Wolf, Rolls-Royce 1933
mc: Aug. Bendz, Sunbeam 1921
mc m. sidevogn: E. Andersen, H-D 1927
Ældste deltagere:
Kaj Bach, Mathis 1920, Birgitta Bourbon de Parroe, Ford T 1920, Aug. Bendz, Sunbeam 1921
mc.
|