|
Juelsmindeløbet. Som sædvanlig en hyggelig og fornøjelig tur.
Efterhånden en institution med gode traditioner, hvor der først og fremmest lægges vægt på
samværet. Et par ændringer var indført, så afgjort til det bedre. 1) kaffepause midt under løbet
på restaurant Puk (hed den vist), 2) og så var de modbydelige gule ærter skiftet ud med et koldt
bord.
Løbet startede som sædvanlig fra færgepladsen, og der var efterhånden rullet ca. 25
biler + 1 motorcykel op fra Fyn og Jylland, da færgen kom ind. Men ak, Kjeldsens Buick var den eneste
gamle, der kom til syne. Hvor blev de sædvanlige 5-10 sjællandske deltagere af?
Efter at man havde beskuet vognene, startede løbet. For en gangs skyld begunstigede
vejret løbsarrangørerne, og man kunne nyde et par timers dejlig tur på |
|
kryds og tværs gennem herredet. Kort efter starten blev bilen
standset af to skummelt udseende herrer. De beordrede motoren standset og donkraften og håndsvinget
halet frem. Med stopur i den ene hånd og startpistol i den anden blev chaufføren kommanderet i
starthulerne og så hurtigt som muligt skulle et hjul løftes, sænkes igen, motoren startes
med svinget og vognen af pletten i en fart. Ve de, der havde regnet en punktering for usansynlig i vor
moderne tid og havde ladet donkraften ligge derhjemme. De var sikre på nul. Det var ikke få. Kun fem
køretøjer kunne fuldføre prøven tilfredsstillende, Jeg fremhæver dette, for vi var nemlig blandt
disse fem. Skønt lidt med snyd, for forinden måtte vi samle en mursten op fra vejkanten, for at
kunne få donkraften til at nå op til vognen. |
Kjeldsens elegante Buick 1931 vandt førslepris i Juelsminde.
|
|
Ole Hübbe pudser fælge på sin Ford A coupe på Juelsminde-turen.
I år nåede vi i god tid til Snaptun. Så tidligt, at der for en
gang skyld var rigelig tid til at gå rundt og kigge på vognene. Nyheder var der også dennegang. Ny
for alle var Kjeldsens smukke Buick 1931 sedan, som (synes jeg) helt fortjent vandt den såkaldte
restaureringspræmie, der i dette tilfælde i hvert fald ikke kan gå ved dette navn. Det er uhyre
sjældent, man støder på en igennem 36 år så velholdt vogn, og det ville være meningsløst at
restaurere en så original vogn fra bunden.
Ny var også H. H. Mallings MG TA. Hver gang man ser en af disse modeller, må man
indrømme, hvad enten man vil eller ej, at ingen kunne designe sportsvogne som englænderne, og at
TA'en så afgjort ligger i toppen. Intet under, at |
|
den blev så populær, blot underligt, at man ser så få inden for
klubben. Der går da endnu en hel del på gader og veje.
Flere af vognene var nye for mig, men af referater fra Egeskov- og Lillebælts-løbene
kan jeg se, at de har deltaget før, hvorfor præsentation skulle være unødvendig. Blot må nævnes,
at vognenes standard var meget høj ved Juelsmindeløbet, bemærkelsesværdigt højere end
gennemsnittet ved de sjællandske løb. Og så kan man ellers sætte sig ned og filosofere over
hvorfor, men lad det blive ved lommefilosofi for ikke at genere nogen.
Resten af aftenen forløb som sædvanlig, og det blev småsent, inden der var slukket.
Selv Panduro og hans østers blev glemt, og ikke engang Simons hårrejsende referat af Brydesen i
dybfryseren formåede |
| |