at fremkalde andet end et åndsfraværende nik. Oh, hvilken herlig
hobby, man er dumpet ind i. Løsningen af problemer afføder straks, at nye opstår. Man bliver aldrig
i knibe for samtaleemne, og med et par snapse og cognacer inden for vesten går snakken og timerne
dobbelt så hurtigt.
Forslag til ændring. Kunne man ikke finde en dag, hvor der ikke skal være bryllup eller
konfirmation på Snaptun Færgekro, så vi kunne disponere over de nordlige lokaler. Den hal, vi
bliver puttet ind i, er ikke særlig hyggelig.
Forslag til en tur, som ender på Åge Lourings museum (hvis han altså vil have det).
Der kan arrangeres prægtige ture i omegnen af Gjern.
Restaurering:
1. Kaj Kjeldsen, Buick 1931
2. Erik Christiansen, Citroen 1925
3. Dennis Hebsgård, Bugatti 1911
4. P. Fuglsbjerg, DeSoto 1929
Chaufførprøve:
1. Poul Nielsen, Ford T 1926
2. Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928
M. Bessermann-Nielsen.
En gammel mekaniker har fortalt Ry Andersen, at han før første
verdenskrig havde en engelsk Hobart motorcykle, 1-cylindret og med remtræk, som han havde købt
brugt. Den blev solgt og efter et par ejere endte Hobart'en hos en skovarbejder, som af en eller anden
grund blev så gal på den, at han smed den i en skovsø i Ryumgård Skov. Sådan fortælles det i
hvert fald. Om historien er der det at sige, at den måske er bedre en den er sand. Si non é vero, e
ben trovato, som Ry Andersen udtrykker det.
I Sverige og Norge gøres der stadig endnu flere overraskende fund
af veteran-
|
|
køretøjer end herhjemme. I en lade har værkstedsejer Tysk i Falun
fundet måske verdens eneste bevarede seks-cylindrede Grégoire 1908, engang droske i
Stockholm. Vognen var totalt vrag, men er nu fuldstændig restaureret.
Med malmdetektor og gravemaskine er der fundet to Pierce-Arrow på
en losseplads i Svanskog, hvor man vidste de engang var blevet smidt ud af „guldkongen" John
Bryntesson, da han kom hjem fra sin storhedstid i Alaska.
Autobooks i England har udsendt fire ret specielle bøger i offset
genoptryk. Det er Motor Car Index 1918-1929, Motor Car Index 1928-1939, Motor Cycle
Index 1913-1924 og Commercial Motor Index 1913-1924. Det er simpelhen
specifikationslister over motorkøretøjer, der blev forhandlet i England i de år. Bøgerne koster
omkring 25 kr. stykket og kan næppe anbefales. De er gennemgående meget ukorrekte og
mangelfulde skønt de altså stammer fra „tiden", så man skulle synes, det havde været muligt
at lave dem nøjagtige. Ydermere er det et ret besynderligt udvalg af specifikationer, der er
medtaget, for motorcyklernes vedkommende står der f. eks. ikke cylindervolumen. Som oftest mangler
modelbetegnelser eller de er i hvert fald anderledes end de gængse her osv. osv. Sådan noget som
indstillingsmål, tændrørstyper, olietyper, dæktryk og i det hele taget praktiske oplysninger
mangler
totalt.
or. |