Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  14     side  12 & 13

  

 

AGA

En lille historie om en af DVK's sjældneste biler, som kun er kendt af de færreste medlemmer.

Af Pierre Lefevre

Som veteranbilentusiast fra den tid, da gamle endnu var umoderne, og hvor man nærmest blev anset som særling eller kraftidiot, blev jeg i 1958 ved en lettere tilfældighed ejer af Danmarks eneste AGA årgang 1922. Vognens specifikationer er ifølge motorattesten bl. a.: — — — fra fabriken AGA i Berlin udgået 4-hjulet motorvogn betegnet med fabrikationsnummer, motor: 1944 (intet stelnummer) bestemt til privat personbefordring.
    Cylinderdiameter: 6,4 cm
    Slaglængde: 0,110 meter

 

    Cylindertal: 4
   Bevægekraft: 4,1 db
   Hestekraft: 5,4
   Største bredde: 1,6 meter
   Egenvægt: 825 kg
   Karrosseritype og tilbeh.: åbent 4-pers.
    Kørehastighed: 45 kmt ( !)
    Gummibeklædningens art: luftgummiringe.

I øvrigt kan bemærkes: Chassisramme af presset plade med separat ramme til motor og gearkasse. Motorblok og topstykke i en støbejernsblok. Krumtaps-, gearkasse-

 

og differentialehus i støbt letmetal. Spids messingkøler a la NSU og Mercedes Benz. Indvendigt monteret kulissegear: 3 frem og 1 bak. Udvendigt monteret håndbremse. Højrestyring med ratstamme i messing. Konisk læderkobling. Driftbremse på tromle bag gearkassen. (Kardanbremse). Elektrisk udstyr: Robert Bosch, tændingsmagnet samt 12 volts dynamo og selvstarter. Vindspejlsvisker, stoplygte og afviservinger var ikke standard i 1922.
   Vognen befandt sig, da jeg fandt den, halvt nedsunket i jorden i en havekoloni

   i Brøndbyøster hos en dykker Jørgensen, der i sine tidligere dage havde været chauffør for en ildtænderfabrikant (med ildtænder menes en slags harpiksimprægneret pindebrænde til optænding af koks i kakkelovne). Til hverdag var automobilet udstyret med et let lad, monteret direkte oven på det badekarformede karrosseri. Men om søndagen eller ved festlige lejligheder demonteredes ladet, og med fabrikanten selv bag rattet drog familien afsted i den elegante sportsprægede vogn. Nu, derimod var glansen ligesom gået noget af Sankte

Sådan så AGA'en ud da den blev fundet. Det er en kammerat til Lefevre, der står ved den. De øvrige billeder viser vognen i dens velmagtsdage. Bemærk de lige skærme, den havde dengang.