|
AGA
En lille historie om en af DVK's sjældneste biler, som kun er kendt af de færreste
medlemmer.
Af Pierre Lefevre
Som veteranbilentusiast fra den tid, da gamle endnu var umoderne, og
hvor man nærmest blev anset som særling eller kraftidiot, blev jeg i 1958 ved en lettere
tilfældighed ejer af Danmarks eneste AGA årgang 1922. Vognens specifikationer er ifølge
motorattesten bl. a.: — — — fra fabriken AGA i Berlin udgået 4-hjulet motorvogn betegnet med
fabrikationsnummer, motor: 1944 (intet stelnummer) bestemt til privat personbefordring.
Cylinderdiameter: 6,4 cm
Slaglængde: 0,110 meter
|
|
Cylindertal: 4
Bevægekraft: 4,1 db
Hestekraft: 5,4
Største bredde: 1,6 meter
Egenvægt: 825 kg
Karrosseritype og tilbeh.: åbent 4-pers.
Kørehastighed: 45 kmt ( !)
Gummibeklædningens art: luftgummiringe.
I øvrigt kan bemærkes: Chassisramme af presset plade med separat ramme til motor og gearkasse.
Motorblok og topstykke i en støbejernsblok. Krumtaps-, gearkasse- |
|
|
og differentialehus i støbt letmetal. Spids messingkøler a la NSU
og Mercedes Benz. Indvendigt monteret kulissegear: 3 frem og 1 bak. Udvendigt monteret håndbremse.
Højrestyring med ratstamme i messing. Konisk læderkobling. Driftbremse på tromle bag gearkassen.
(Kardanbremse). Elektrisk udstyr: Robert Bosch, tændingsmagnet samt 12 volts dynamo og selvstarter.
Vindspejlsvisker, stoplygte og afviservinger var ikke standard i 1922.
Vognen befandt sig, da jeg fandt den, halvt nedsunket i jorden i en havekoloni |
|
i Brøndbyøster hos en dykker Jørgensen, der i sine tidligere
dage havde været chauffør for en ildtænderfabrikant (med ildtænder menes en slags
harpiksimprægneret pindebrænde til optænding af koks i kakkelovne). Til hverdag var automobilet
udstyret med et let lad, monteret direkte oven på det badekarformede karrosseri. Men om søndagen
eller ved festlige lejligheder demonteredes ladet, og med fabrikanten selv bag rattet drog familien
afsted i den elegante sportsprægede vogn. Nu, derimod var glansen ligesom gået noget af Sankte |
Sådan så AGA'en ud da den blev fundet. Det er en kammerat til Lefevre,
der står ved den. De øvrige billeder viser vognen i dens velmagtsdage. Bemærk de lige skærme, den havde
dengang.
| |