|
Gertrud. De fire års ophold siden afregistreringen i 1954 under
åben himmel, i forening med kvarterets børn, havde for alvor taget livet af gamle AGA, som ellers
havde tjent ildtænderfabrikanten gennem 31 år. Det sorte bøffellæderindtræk og instrumenterne på
mahognibrættet, var stort set fragmentariske, men med et stort gåpå-mod og et totalt ukendskab til
gamle biler, erhvervedes klenodiet for den dengang ret høje pris af 500 kr. Gennem motorattesten
lykkedes det mig at finde frem til AGA'ens tidligere ejer, selv om han havde skiftet adresse. Den
gamle herre blev meget forbavset over at erfare at hans gamle vogn endnu eksisterede; men var villig
til på alle måder at hjælpe mig med råd og vejledning, selvom det virkede mærkeligt, at en ung
mand kunne finde på at beskæftige sig med hans aflagte vogn. Skulle den dekoreres i regnbuens
farver? eller hvad? Jeg tror ikke at det lykkedes mig fuldstændigt at gøre den ærværdige fabrikant
forståelig med meningen, men jeg fik nogle pragtfulde fotos fra AGA'ens velmagtsdage i 20-erne.
Billederne afslørede straks at de originale skærme var gået tabt, som han sagde: „Da det første
sæt skærme var rustet op, og firmaet AGA for længst var ophørt, blev jeg nødt til at få monteret
FIAT-skærme, men det var til gengæld betydelig mere moderne, og stænkede væsentlig mindre!"
Jeg blev i øvrigt på det kraftigste rådet til aldrig nogen sinde at køre over 50 kmt, selv havde
han engang ladet den løbe linen helt ud til 80 kmt, men det var både synd og skam for den gode bil,
og tillige yderst farligt! — Ved et tilfælde sidder jeg inde med en annonce fra „Kgl. Hofl. Adler
Cycle A/S, Søtorvet 1-3", hvor man beskriver AGA som følger: „AGA-vognen er kendt af alle
sportsmænd som den hurtige, pålidelige, elegante 6 hk-vogn". Desuden er vognen afbildet, men
med smukt buede skærme. |
|
På et spørgsmål herom til fabrikanten, forklarede han mig, at man
i 1923 hos Adler Cycle AIS lå inde med et eksemplar af 1922-modellen med de flade skærme, hvorfor
fabrikanten naturligvis erhvervede sin vogn til reduceret pris. Den fulde pris for en 1923-AGA var
dengang 7.600 kr., som i modsætning til Ford T med sine 2.500 kr. må siges at være urimelig høj.
Men, som fabrikanten gjorde mig opmærksom på, en ener af kvalitet og race, så man ikke hver dag i
København, selvom en skiltemaler på Frederiksberg ligeledes besad en AGA årgang 1922. Ved et
nærmere besøg, viste det sig desværre at vognen var blevet solgt for adskillige år siden, og efter
al
sandsynlighed hugget op på ukendt sted. Malermesteren havde et
enkelt dårligt amatørbillede af vognen, og erindrede kun ganske lidt om de svundne AGA-dage .--
Om AGA, dens fødsel og død som auto-mobilindustri, kan jeg kort referere efter Wilhelm
von Fersen, Eberstadt, Tyskland: AGA Aktiengesellschaft für Automobilbau Berlin Lichtenberg blev
grundlagt af finansgeniet Hugo Stinnes, der mente at den pengerigelighed, der en overgang herskede |
|
|
i Tyskland, måtte kunne udnyttes finansielt. Foruden AGA,
besad Stinnes også mærkerne DINOS og RABAG, hvoraf sidstnævnte en overgang byggede Bugatti type 22
(Brescia) på licens. Fra 1920 til 27 byggedes AGA, hvoraf modellerne indtil 1926 stort set er en kopi
af 1914-modellen af FN, som allerede dengang ansås som forældet. AGA og BRENNABOR betragtedes som
Tysklands første virkelig masseproducerede biler, eftersom man i
1920 fabrikerede 25 vogne om dagen. I 1924 gik DINOS over til
produktion af AGA og ligeledes indførtes samlebåndsmetoden efter amerikansk mønster. Samme år
døde Stinnes, hvilket i forbindelse med
finansielle besværligheder bevirkede at fabrikationen indstilledes
i 1926, og man |
|
solgte ud af det resterende lager. Efter likvidationen genskabtes
AGA G. m. b. H., der i 1928 på automobiludstillingen i Berlin demonstrerede den nye 6-cyl. 2,5 1
model — men økonomiske vanskeligheder umuliggjorde fabrikationen fremover.
For at stimulere salget deltog AGA i talrige løb. Således kan
nævnes: 1921 og 1922 ,Avusløbet", 1923 det russiske udholdenhedsløb „Moskva-Leningrad",
1924 „Tanga Florin" og 1924 „Coupe de Brevo". Men til trods for den høje
håndværksmæssige standard og brugen af de bedst tænkelige materialer, var konkurrencen fra de
væsentlig billigere og mere moderne udenlandske mærker for hård, til at man kunne opbygge en
kvalitetspræget automobilproduktion i mellemkrigsårenes Tyskland.
Til slut kan jeg meddele, at jeg på trods af mærkets sjældenhed
herhjemme fandt et komplet chassis årgang 1920-22 hos ,Fattig Johnsen" i Odense, før ophugget
blev solgt til Ålborg. — — Siden erhvervelsen har vognen været under en langvarig restaurering,
afbrudt af lange perioder af penge- og tidmangel (alm. særkende for veteranbilentusiaster). Alt jern
har været til sandblæsning, og karrosseriet befinder sig for tiden hos den italienske pladesmed
Luigi i Ballerup. Instrumenterne er det delvis lykkedes at redde, delvis at skaffe igen fra hug, blot
har jeg endnu aldrig set en original AGA-skærm. Så vidt jeg ved, skulle der befinde sig et enkelt
eksemplar i Holland, og jeg overvejer alvorligt at rejse dertil, udelukkende for den kære gamles
skyld. Måske er der også en anden udvej. Von Fersen lod mig vide, at Karmann har bygget
karrosseriet, så der er måske en svag chance for at de der skulle ligge inde med tegninger.
Skulle nogen vide noget om AGA, som ikke har været nævnt her i
denne artikel, |
| |