Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  14     side  22 & 23

  

 

 

Chevrolet registret bistår for øjeblikket Jens Jakob Marner med råd og dåd med restaureringen af hans Chevrolet 1925 touring. Vognen har været indregistreret i Holbæk amt under nummeret C 49; den har kun haft en ejer, der så vidt vides ikke har kørt mere end 90.000 kilometer med

den. Under arbejdet med køretøjet har man gjort den interessante iagttagelse, at en gennemgribende restaurering er nødvendig på trods af vognens tilsyneladende udmærkede stand. Jens Jakob Marner arbejder energisk og omhyggeligt, så man kan med rette forvente et nydeligt resultat.               Peter Ottosson.

Fra Fa. APCO, Århus C og København V, telefon henholdsvis (06) 12 26 88 og (01) 21 41 41, har jeg modtaget meddelelse

 

om Ford A reservedele, som lagerføres. Det vil føre for vidt her at nævne de enkelte dele, men det drejer sig udelukkende om sliddele til motor og undervogn. Firmaet leverer kun gennem autoværksteder, servicestationer etc.
   Tapskruerne, der fastgør topstykket i en Ford A motor er ofte tærede og ødelagte i gevindet. Jeg har forgæves forsøgt at skaffe nye, idet gode tapskruer betinger topstykkets korrekte montering. Skal man fremstille dem, kan almindelig rundjern ikke bruges, men man må anvende en stålkvalitet, hvis brudstyrke ligger væsentlig højere, omkring 70 kg/mm2. Fremstillingsproblemet lader sig lettest løse ved at anvende stålbolte i passende længde f. eks. BUFO 80 med 7/16 UNF (SAE) gevind, afsave hovedet og skære 7/16 UNC gevind på boltestammen. Det skal tilføjes at 7/16 UNC kan sammenskrues med 7/16 WG.
   Efter montering af tapskruer i motorblokken med tapsætter eller to møtrikker spændt kontra aldrig med polygribtang eller rørtang monteres toppakning og topstykke. Normalt nedlægges pakningen uden indsmøring i flydende pakning etc. Kun hvis topstykket er skævt kan det være nødvendigt at bruge flydende pakning, og i dette tilfælde bør man lade topstykket planslibe.
   Tilspænding af topstykke bør kun foretages med momentnøgle, og møtrikkerne skal spændes efter nedenstående skema. 

   Tilspænding sker å 2-3 gange med et slutmoment på ca. 6 mkg. Efter at motoren er startet og har nået driftstemperatur, efterspændes alle møtrikker — stadig efter skema — til 7 mkg.          P. E. Hansen.

 

 

Priserne på motorcykler fra før 1930 er efterhånden kommet op på et så højt plan, at man må tage sig til hovedet. I Jyllands Posten sås for nylig en Harlev Davidson 719 til salg for den nette sum af 2.000 kr. En Indian Scout fra 29 med uoriginal sidevogn skulle koste en bagatel af 1.800 kr. og en HD med uoriginal motor vides solgt for 1.200 kr.
   1/10 af disse priser ville have været en god betaling.
   Man kan så spørge, hvad årsagen er. Vores forrygende inflation kan kun få en lille del af skylden. Det er mere nærliggende at antage, at de mange ny museer og det årlige Skagenløb med den deraf følgende store presseomtale har indgivet nogle mennesker den vrangforestilling, at den dynge rustne jern, de har liggende ude i haven, er en formue værd.
   Der er kun ét probat middel: Køber-strejke.
               Erik Ballermann.

Næsten alle tænkelige og utænkelige modeller og årgange er nu repræsenteret i registret. Alle meddelelser om reservedele, billeder og maskiner modtages stadig med glæde.
                Sv. Amdissen,

          0. Fussing pr. 8900 Randers

Et tip for ejere af Chevrolet-modeller omkring 1931: De passer baghjulslejer med Opel Super Six.

 

Mange har sikkert undret sig over, at det engelske blad Old Motor, som vi gjorde reklame for tidligere på året, hverken findes i løssalg mere herhjemme eller kommer i abonnement. Bent Mackeprang, som har forbindelse med Old Motors redaktør, oplyser at bladet faktisk gik ind i juni. Det kunne ikke løbe rundt, men der arbejdes på at få det i gang igen, og forhåbentlig lykkes det, for det var et meget hyggeligt blad.

Børge Kå har købt „Børge"-bilen — den Overland touring 1923, som popbladet Børge" har haft som reklarnevogn, i sommer, og som til sidst blev bortloddet. Da Børge (Kå) var i Bandholm for at betale vinderen Lis Madsen for vognen, faldt det sig selvfølgelig sådan, at han et sted på Sydhavsøerne fandt en smedje, der var fyldt med gamle bildele, cykler og plakater. Mellem godterne var motor og for-og bagtøj af formentlig Ford N 1907. Hvis nogen mener med sikkerhed at kunne identificere delene, hører Børge Kå gerne fra vedkommende.

Erik Ballermann deltog i Juelsminde-turen med en 1924 Phantom motorcykel, færdigrestaureret efter alle kunstens regler. Faktisk et almindeligt cykelstel, med en temmelig stor, sideventilet hjælpemotor, der trækker med kilerem på baghjulet.