Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  14     side  24 & 25

  

 

 En bilhandler på Falster fortæller stolt, at han har eksporteret et halvt hundrede vogne til Holland, Vesttyskland og Sverige, hovedsagelig Ford T og A. Ak ja.

   Vort svenske medlem Manfred Almkvist i Skurup har helt afviklet sin „civile" virksomhed for at hellige sig sit museum af gamle biler og rariteter.

Hvem ved hvad

Fra arkivets dybder fremdrager vi et billede, som er udlånt af fotograf Helmuth Hansen i Frederikssund, hvis forgængers forgænger i forretningen har taget det på glasplade formentlig i Frederikssund (lokalkendte kan måske stedfæste det ved hjælp af den særprægede have- eller kirkegårdsmur bag bilen). Bilhistorisk Tidsskrift udsætter en præmie, bestående af D. Scott-Moncrieffs bog „Veteran and Edwardian Motor Cars" til den, som kan fortælle hvad det er for en bil, og sandsynliggøre sin påstand. Det er ikke nok at

 

skrive, at det kunne ligne en Pipe eller en NSU eller en Brasier osv. på grund af kølerens form. Vognen har altså kædetræk og i hjulkapslerne på de meget specielle hjul står navnet og et øjeformel mærke med et tegn, der ligner en haletudse. Desværre kan man end ikke med lup læse navnet.
   Skulle flere meddele det rigtige mærke, vil der blive trukket lod om præmien. Og hvis vinderen kan identificere vognens fører og passagerer vil præmien blive ombundet med en rød sløjfe.

 

Da udgifterne ved at holde tidsskrift læsekredsen i gang efterhånden har antaget ret store dimensioner, idet særlig kuverter og porto er steget ret voldsomt, mener jeg at det er mere økonomisk at indstille læsekredsen og at anbefale medlemmerne selv at abonnere på de ønskede tidsskrifter. Det vil ikke blive væsentlig dyrere end at betale porto hver gang for at sende bladene videre. De reelle udgifter ligger for tiden på en ca. 40,– kr. pr. medlem for et årsabonnement, idet der betales 5 kr. i indmeldelsesgebyr og ca. 35 kr. i porto ved videresendelse af de i alt ca. 25 blade, der udsendes årligt. Ved at abonnere direkte opnår man også at få bladene noget friskere og risikerer ikke som nu at modtage blade, der er op mod et år gamle.
   Såfremt der ikke melder sig talrige medlemmer med glødende protester mod dette forslag, vil jeg ikke starte på nogen ny årgang i læsekredsen, når den nuværende ret snart er færdig med cirkulationen.
     Erik Mackeprang, Bjæverskov.

TAXI BRASS
HORNS KR. 58

Butik Janus
Sankt Peders Stræde 31
København K
telefon (01) 121203

 

 

SINGER NINE LE MANS 1934
2-pers. åben. I restaureret stand, grøn med
lyst nappa indtræk og samme farve tråd-
hjul. Mangler kaleche, men med overtræk.
SINGER 1933 COUPE
2-pers. lady car. I ikke restaureret stand, men komplet. Er skilt ad.
Ønskes begge afhændet. Evt. kan 2-pers. amerikansk vogn indgå i handelen.
 
Jacobsen,
Marselisvænget 36, 6.,
8000 Århus C

TIL BUICK MASTER 27
søges reservehjulsholder, dåseformede parkeringslygter, kølerdæksel, speedometer, lygteglas og dæksel til tændrør. Andre dele til samme vogn har også stor interesse.

Peter Lykkeberg,

Grønnevej 259,
2830 Virum,
Tel. (ol) 85 24 84

FORD A 1929
nylakeret mørkeblå lukket 2-dørs. Helt original, kørt 40.000 efter hovedreparation, usædvanlig velholdt. Fast pris 5.000 kr.

H. A. Birkebæk,

Gormsgade 1, 2. tv.,
2200 København N,
8-16 tel. SUndby 9024

BMW 320 CABRIOLET 1937 
med 327 motor. Orig. og velholdt. 
Sv. Amdissen,
0. Fussing pr. 8900 Randers