Ingen af de besvarelser, vi har modtaget på konkurrencen i sidste
nummer giver det svar, som klubbens to eksperter, Ry Andersen og Bent Mackeprang, mener er det
rigtige, nemlig at vognen er en ClementBayard (eventuelt den engelsk-byggede Clement-Talbot) —
forsynet med franske fjedrende hjul, som ikke har været standard. Muligvis er også forlåger,
vindskærm og bagskærme senere modifikationer. Jeg skal gerne indrømme, at jeg følte mig temmelig
overbevist om, at det var en belgisk Pipe (henholdsvis NSU, som licensbyggede Pipe), som også en af
besvarelserne går ud på, men vi må bøje os for autoriteten og lade præmien stå i bero til vi
næste gang får plads til et konkurrencebillede.
Borch-Christensen, der i forvejen havde en Fiat 501 touring 1922, har haft det
enestående held fra samme ejer at erhverve en sedan i meget fin stand og en topersoners, åben, begge
årgang 24. Den topersoners er vist nok den eneste i landet med dette karosseri. Der findes en enkelt
topersoners til, af en anden type.
Ry Andersens Terraplane sedan 1934 er overtaget af et nyt københavnsk medlem, Sv.
Dråby.
Steen Jacobsen i København har fra det nordlige Sjælland importeret en Indian Police
Scout 1930, pænt ordnet i små æsker.
|
|
B. Mackeprang har udregnet medlemsskarens procentvise geografiske
fordeling. (På et tidspunkt i december da vi var 338 medlemmer). Der er 45 procent i Storkøbenhavn,
18½ procent på resten af Sjælland plus Sydhavsøerne, 7½ procent på Fyn og omliggende øer, 3½
procent i Vestjylland plus Sønderjylland til Kolding, 18 procent i Midtjylland til Randers, 4½
procent i Nordjylland (ialt i Jylland 26 procent) og 3 procent i udlandet.
Vi har stadig ingen medlemmer på Bornholm.
For tredie gang i træk kan vi give meddelelse om forøgelse af Bugattibestanden. Mogens
Holck har i udlandet erhvervet en type 30, uden karosseri, men iøvrigt original og 90 procent
komplet. Skulle nogen ligge med reservedele, billeder etc., hører han gerne på tel. (01) 11 06 51,
lokal 1.
Med beklagelse må vi konstatere, at to af klubbens ældste medlemmer, endda
firmamedlemmer, har meldt sig ud. Det ene er det gamle bilfirma Bülow & Co., der jo har standset
bilforhandlingen, det andet er Dansk Shell.
Automobilhistoriska Klubben har besluttet at udlændinge kan tegne abonnement på
medlemsbladet Autohistorica for 20 svenske kroner om året. Normalt betales der 40 skr i
årskontingent og 25 skr i indmeldelsesgebyr.
Autohistorica udkommer ligesom Bil-historisk Tidsskrift 4 gange om året. Det er i
kvartformat og trykt i offset. Adressen er: Automobilhistoriska Klubben, Tekniska Museet, Stockholm
NO, Sverige.
Niels Jonassen i Humlebæk har fået sin Jowett Javelin 1949 synet og indregistreret. |