Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  15     side  8 & 9

  

 

Løbskalender

Sæsonens første udflugt foregår i weekenden 4.-5. maj med start og mål i Gjern og besøg på Lourings museum.
   Lillebæltsløbet holdes den 25. maj, og Egeskov Turen den 30. juni. Som bebudet bliver det sjællandske Absalon rally en årligt tilbagevendende begivenhed, og datoen er 27. juli. Juelsminde Turen danner sæsonafslutning på en endnu ikke fastsat dato i september.
   Dertil kommer det særlige Ford T rally, Himmelbjergløbet, der i år køres for tiende gang, og derfor bliver noget ekstra. Traditionen for tidspunktet fraviges, løbet er rykket til den 16. juni. Der ventes deltagelse af tyve amerikanske Ford T-ejere, der ankommer i samlet trop.
   Danmarks Veteran Motorcykelklub har på en generalforsamling i Odense besluttet, at årets Skagen—København rally skal køres 5. til 6. juli — og denne gang i retning mod Skagen. Der indbydes deltagelse fra udlandet. Der er desuden planer om et ,stjerneløb" på Fyn til september.

 

I Sverige holdes Gröna Träffen den 23. maj, 1.-2. juni er der Kumlarallyt, 3.-4. august Siljan Rundt og 7. september Svensks Veteranbilrallyt.
   Motorhistoriska Sällskabet i Sverige holder i år et rally (antagelig i Södra Norrland), en udstilling (antagelig i eller ved Stockholm) og til efteråret igen et loppemarked, men i større skala end sidste år. MHS har nu over tre hundrede medlemmer.
   Den hollandske Pionier Automobielen Club indbyder til rally Amsterdam—Paris og retur 14. til 22. september. Det er klubbens 13. ,Traditie-Rit". Et mindre antal brochurer med nærmere oplysninger og anmeldelsesblanket henligger på Bilhistorisk Tidsskrifts redaktion.
   Årets Lost Causes of Motoring Rally holdes ved Montagu Motor Museum i England søndag den 28. april. Der kan deltage vogne af engelske udgåede mærker. Nærmere oplysninger hos David Goode, 37 Muncaster Road, London SW11.

 

 

Ingen af de besvarelser, vi har modtaget på konkurrencen i sidste nummer giver det svar, som klubbens to eksperter, Ry Andersen og Bent Mackeprang, mener er det rigtige, nemlig at vognen er en ClementBayard (eventuelt den engelsk-byggede Clement-Talbot) — forsynet med franske fjedrende hjul, som ikke har været standard. Muligvis er også forlåger, vindskærm og bagskærme senere modifikationer. Jeg skal gerne indrømme, at jeg følte mig temmelig overbevist om, at det var en belgisk Pipe (henholdsvis NSU, som licensbyggede Pipe), som også en af besvarelserne går ud på, men vi må bøje os for autoriteten og lade præmien stå i bero til vi næste gang får plads til et konkurrencebillede.

   Borch-Christensen, der i forvejen havde en Fiat 501 touring 1922, har haft det enestående held fra samme ejer at erhverve en sedan i meget fin stand og en topersoners, åben, begge årgang 24. Den topersoners er vist nok den eneste i landet med dette karosseri. Der findes en enkelt topersoners til, af en anden type.

   Ry Andersens Terraplane sedan 1934 er overtaget af et nyt københavnsk medlem, Sv. Dråby.
   Steen Jacobsen i København har fra det nordlige Sjælland importeret en Indian Police Scout 1930, pænt ordnet i små æsker.

B. Mackeprang har udregnet medlemsskarens procentvise geografiske fordeling. (På et tidspunkt i december da vi var 338 medlemmer). Der er 45 procent i Storkøbenhavn, 18½ procent på resten af Sjælland plus Sydhavsøerne, 7½ procent på Fyn og omliggende øer, 3½ procent i Vestjylland plus Sønderjylland til Kolding, 18 procent i Midtjylland til Randers, 4½ procent i Nordjylland (ialt i Jylland 26 procent) og 3 procent i udlandet.
   Vi har stadig ingen medlemmer på Bornholm.

   For tredie gang i træk kan vi give meddelelse om forøgelse af Bugattibestanden. Mogens Holck har i udlandet erhvervet en type 30, uden karosseri, men iøvrigt original og 90 procent komplet. Skulle nogen ligge med reservedele, billeder etc., hører han gerne på tel. (01) 11 06 51, lokal 1.
   Med beklagelse må vi konstatere, at to af klubbens ældste medlemmer, endda firmamedlemmer, har meldt sig ud. Det ene er det gamle bilfirma Bülow & Co., der jo har standset bilforhandlingen, det andet er Dansk Shell.

   Automobilhistoriska Klubben har besluttet at udlændinge kan tegne abonnement på medlemsbladet Autohistorica for 20 svenske kroner om året. Normalt betales der 40 skr i årskontingent og 25 skr i indmeldelsesgebyr.
   Autohistorica udkommer ligesom Bil-historisk Tidsskrift 4 gange om året. Det er i kvartformat og trykt i offset. Adressen er: Automobilhistoriska Klubben, Tekniska Museet, Stockholm NO, Sverige.
   Niels Jonassen i Humlebæk har fået sin Jowett Javelin 1949 synet og indregistreret.