|
bagageplads. Adgangen til bagagepladsen skete gennem en nedklappelig
bagsmæk, som ved hjælp af kæder betrukket med læder kunne holdes i vandret stilling. Med
bagsmækken i vandret stilling øgedes den totale vognlængde med 65 cm, og der blev yderligere
bagageplads på bagsmækken. For at gøre karosseriet stift og solidt var alle hjørnesamlingerne i
rammekonstruktionen forstærket med påboltede stålvinkler. Sæderne var polstret med blågråt
kunstlæder, og hele gulvet var dækket med gummimåtter. Karosseriets træværk fremtrådte som
lakeret naturtræ, torpedo og motorhjælm var sandfarvet, skærme og hjul sorte. For at kunne lukke
karosseriet i dårlig vejr medleveredes et sæt påknappelige celluloidruder lignende dem som kendes
fra Touring-modeller. Ruderne kunne opbevares i et rum under bagsædet. Værktøj var anbragt i et rum
under forsædet, reservehjul var monteret i venstre forskærm.
Vogntypen er omtalt i en dansk salgshåndbog fra dengang, så man må formode
stationsvognen har været lagerført her i landet. Adspurgt fortæller gamle Ford-mekanikere her, at
de aldrig har set typen. En henvendelse til Ford Motor Company, København, har endnu ikke givet svar,
men må, når det foreligger, kunne be- eller afkræfte formodningerne.
P. E. Hansen.
Fortsat fra s. 22
Herimod har man ofte hørt den indvending, at det jo kun er lavspænding, hvorfor
isolationen ikke behøver at være så god. Det er kun til en vis grad rigtigt, fordi ledninger og
kabler ofte er udsat for meget større fysiske og kemiske påvirkninger, end de er i andre
installationer. Endelig må man jo ikke glemme, at kortslutninger også i lavspændingssystemer er
årsag til et meget stort antal brandstiftelser.
|
|
Når nu man skal til at lave et nyt ledningsnet i bilen, kan det
svare sig i forvejen at lave en nøje plan over ledningsføringen i selve vognen, fordi det blandt
andet gælder om at få ledningerne korte (p. g. a. mindre spændingsfald) og til at ligge på
en fornuftig måde. Sørg for at ledningerne så vidt muligt føres frem i bundter, der grener af på
passende steder. Sådanne ledningsbundter kan passende bændles med transformatorbændel
(bomuldsbændel), der lakeres med shellak. Brug aldrig isolerbånd, hverken plastic eller tjærebånd.
Det første bliver i tidens løb til en klistret masse, og det andet kan ikke tåle benzin og olie.
Pas på ikke at vælge for tynde ledninger, tværsnittet bør aldrig være mindre end 1.5 mm2,
i mange tilfælde vil 2.5 mm2 endda være nødvendigt. En
rettesnor ved valg af ledningstværsnit vil være at regne med en største strømtæthed på 6 A/mm2.
Man har endvidere valget mellem plasticisolerede ledninger eller de gammeldags gummi- og
voksdugsisolerede ledninger. Valget må være en temperamentssag. Plasticledningerne er lettere at
arbejde med, men gummiledningerne er mere „originale", isolationsegenskaberne er stort set de
samme. Nordisk Kabel- og Trådfabrik fremstiller begge typer med følgende betegnelser:
|
|
|
starterledning, enleder 25 og 35 mm2: PVT tændingsledning (ikke
radiodæmpet):
gummi- og voksdugsisoleret (gul) GTL
plasticisoleret (sort): PTL
Ledninger og kabler skal nu forbindes til de respektive forbrugssteder, og det gøres bedst
med kabelsko og skrue. I mange gamle biler er anvendt forbindelser ved hjælp af bøsning og stikprop.
Dette system bør man naturligvis bibeholde, dels for originalitetens skyld, dels fordi det da er
lettere at foretage udskiftning eller reparation af enkelte dele. Mange sværger til lodning af
kabelsko på ledninger, og dette giver principielt også den bedste elektriske forbindelse, men har
den kedelige bivirkning, at loddetinnet på grund af hårrørsvirkningen under lodningen trænger ind
i ledningen under isolationen. Herved bliver ledningen stiv på et kort stykke og meget tilbøjelig
til at knække på det sted, loddetinnet er flydt til. Dette kan man naturligvis modvirke ved at
anvende et minimum af loddetin og være specielt agtpågivende under lodningen. Bedre er det at
anvende kabelsko, der klemmes på ledningen med en speciel tang. Der findes flere forskellige
fabrikater, der alle ved rigtig anvendelse er meget tilfredsstillende.
Man må imidlertid for den megen omtale af ledninger ikke glemme at i biler er den ene
halvdel af det elektriske kredsløb udgjort af bilens stel (chassis, karosseri etc.) for så vidt
dette er af metal. Derfor er det af lige så stor vigtighed, at forbrugsstedernes stelforbindelse er i
orden. Sørg for inden sammenspænding eller montering at have rengjorte, helst blanke metalflader mod
hinanden. Det kan i høj grad være medvirkende til en god stelforbindelse, |
|
hvis man inden sammenspænding smører kontaktfladerne med
grafit eller grafitfedt.
I gamle biler frembringes elektriciteten sædvanligvis på tre forskellige måder: Ved
dynamo eller generator, ved akkumulatorbatteri eller ved en kombination af begge dele. Det vil her
føre for vidt at komme ind på virkemåderne for de forskellige systemer, men der skal kort gøres
rede for reparation og vedligeholdelse af de nævnte dele. Akkumulatoren er den nemmeste at komme om
ved, for sidder der en gammel akkumulator i den vogn, der skal restaureres, kan man uden skrupler
skrotte den. En almindelig blyakkumulator har nemlig ikke væsentlig højere levetid end fire-fem år
ved stadig brug. Står den ubrugt er levetiden væsentligt mindre. Det kan næsten aldrig betale sig
at reparere en akkumulator, uagtet det kan gøres. En ny akkumulator kan fås næsten i alle
størrelser og udformninger, så det skulle være muligt at finde noget, der passer til en
eksisterende batterikurv eller holder. Akkumulatoren skal vedligeholdes med vand (destilleret) og
rengøring udvendig. Sulfatering på polskoene hindres eller modvirkes bedst ved indsmøring af
kabelsko og polsko i et lag syrefrit fedt (vaseline er udmærket). Skal køretøjet henstå i længere
tid uden brug af akkumulatoren, bør denne tages ud og med mellemrum aflades og derpå oplades igen.
Det vil være passende at aflade med 1/10 af kapaciteten udtrykt i A (eks.: 50 A/h — 5A
afladestrøm) og derpå oplade med 3-4 A generelt. Mellemrummene bør være på 5-6 uger.
Dynamoer (jævnstrøm) og generatorer (vekselstrøm) kan være meget vanskelige at
fremskaffe i originalversion. Da det yderligere er genstande, der meget ofte sidder på et
iøjnefaldende sted i maskinrum-
Fortsæltes s. 32
|
| |