Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  15     side  26 & 27

  

 

 Meninger

I december-udgaven af nærværende blad refererede Bessermann-Nielsen Hillerød-og Juelsmindeturen og fremkom i denne forbindelse med betragtninger over bestyrelsens evne og vilje til at foretage sig noget til gavn for DVK og dens medlemmer.
   Jeg er naturligvis klar over, at det fremførte helt står for Bessermanns egen regning, men alligevel er jeg af den opfattelse, at mange medlemmer deler Bessermanns syn på bestyrelsens aktivitet.
   Klubben ledes af en meget stor bestyrelse — 14 personer er indvalgt, og man må formode, alle har ladet sig indvælge, fordi de havde lyst til at være med til at bringe DVK fremad — på den ene eller anden måde. Når det påstås, at flere ikke laver et hammerslag, kan det kun beklages, noget tyder på det.
   Hvordan kan dette da ændres, for det bør vel ændres? Ja, der afholdes generalforsamling hvert forår, hvor en del af den siddende bestyrelse er på valg. Her er det muligt at „rydde op" ved at foreslå og indvælge medlemmer, som man mener vil gøre et stykke arbejde. Hidtil har man afholdt generalforsamlinger en hverdagsaften i København og således gjort det næsten umuligt for medlemmer boende vest for Storebælt at deltage, de fleste har et job der først og fremmest skal passes. Derfor vil det — sålænge ovennævnte forhold består —være de sjællandske medlemmers opgave at vælge bestyrelse i DVK. Jævnfør at der ifølge lovene ikke kan stemmes ved fuldmagt.
   Jeg har tidligere fremført, at man burde henlægge generalforsamlingen til Nyborg en lørdag eller søndag. Derved havde inter-

esserede medlemmer en rimelig mulighed for at deltage, men endnu synes dette ikke at være accepteret på rette sted.
                                     
P. E. Hansen.

Idet jeg henviser til Bessermann-Nielsens kritik af „Nordsjællands-rally 1967" i sidste nummer af Bilhistorisk Tidsskrift, samt Ebbe Suensons kritik af aftenarrangementet i samme nummer, vil jeg gerne anføre følgende:
   Angående det store antal deltagende Ford'er „med gardiner i vinduerne og Henry på taget", må det blot anføres, at der blev udsendt invitationer til samtlige D.V.K.-medlemmer, Ford A Klubben, 4 forskellige klubber i Sverige samt deltagere fra de tidligere rallies, ialt blev der sendt invitationer til ca. 450 forskellige, incl. ca. 65 til Danmarks Veteranmotorcykleklub. Derfor var det også kedeligt, at der ikke mødte flere D.V.K.-medlemmer, så der havde været et større antal forskellige vogne.
   Med hensyn til pladsen for manøvre-prøve, er kritikken fuldt berettiget, pladsen var elendig. Den eneste undskyldning er, at da rute m. v. blev lagt, var denne plads god, tør og jævn, men desværre fik vi i den pågældende weekend, hvor vi afholdt vort rally, sommerens dårligste vejr, så pladsen blev helt umulig. Så har vi lært det til næste gang.
   Men at sammenligne dette løb med Ab-salonløbet, synes lidt urimeligt. Vort rally, som nu har været kørt i 3 år, skal gerne hvile i sig selv økonomisk, mens Absalon-løbet kunne hente over 10.000 kroner fra Københavns kommune. Det giver jo en forskel.
   Nordsjællands-rally har hidtil været afholdt i forbindelse med andre arrangemengementer fra Sct. Georgsgilderne i Hillerød,

 

 således var det denne gang i forbindelse med en stor høstfest på Dyrskuepladsen i Hillerød. Derfor var det også naturligt at afholde frokosten i det opstillede restaurationstelt der (ikke et omrejsende cirkus' kantinetelt), og mon det trak mere her end i vognene under turen?
   Det er rigtigt, at Flemming Sørensen og Bent Hoffmann ikke havde megen tid til at medvirke i arrangementet, bl. a. på grund af Absalonløbet. Men er det ikke forkert at vælte hele skylden over på de to herrer og på den øvrige bestyrelse? Er der ikke menige klubmedlemmer, som også kunne og burde være med i et løbsarrangement? Det er selvfølgelig nemmere og behageligere blot at sætte sig i sin vogn og køre!
   Angående aftenarrangementet på Rågeleje Kro skal der blot anføres, at indtil fredag aften, altså to dage før arrangementet, var der kun tilmeldt 7 deltagere til spisning, og når kroværten først kan få en bestilling på ca. 30 kuverter dagen før, oven i købet en lørdag, må det tjene som en undskyldning for en måske lidt ringere kvalitet.
   Til gengæld for denne kritik, var det dog rart, at mange deltagere sluttede på „Pedershvile" med at sige farvel og tak for en hyggelig dag.                                           Erik Slagsted.
   

   Det er altid med en vis forventning jeg åbner den brune kuvert indeholdende Bil-historisk Tidsskrift. Hver gang ser jeg frem til en ledig stund for gennemlæsning af bladet, og jeg vil her benytte lejligheden til at takke redaktionen for det meget alsidige stof, der bringes. Næppe mange tidsskrifter kan vel prale af at blive læst med samme grundighed som Bilhistorisk Tidsskrift.

 

Som løbsarrangør er det naturligt, at siderne med løbsanmeldelserne har min største interesse, omend det må beklages, at der tilsyneladende kun findes én i klubben, der har taget initiativ i denne retning — men den afsatte spalteplads vidner dog om, at der fortsat er interesse for løbsaktiviteten.
   Foranlediget af løbsanmeldelsen i Bil-historisk Tidsskrift nr. 14 må jeg dog komme med nogle anmærkninger til Bessermann-Nielsens kritik.
   I en artikel, der giver sig ud for at være et referat over efterårets udflugter, finder jeg det betydeligt under klubbens værdighed og tillige stik imod dens love, når artiklens forfatter fremsætter en personlig og ikke underbygget påstand om uvirksomhed blandt den siddende bestyrelse. Det bør erindres, at Bilhistorisk Tidsskrift udover at være det interne medlemsblad også er en betragtelig del af klubbens ansigt udadtil, hvorfor jeg henstiller at kritik på anførte niveau fremsættes og motiveres på vore møder og herefter tages op til evt. behandling på generalforsamlingen.
   For at vende tilbage til det mere godmodige må jeg fremhæve et par punkter, hvor jeg principielt er uenig med løbsanmelderen, idet denne hævder at mange medlemmer hellere betaler betydelig mere for løbsdeltagelse, for herigennem ved frasortering af de mindrebemidlede at opnå en vis homogenitet i standarden af deltagende køretøjer. Hertil kan siges at vi er mange, der deler anmelderens ønsker om kun at have virkelig velrestaurerede køretøjer med til vore løb, men ved at udelukke en del af det publikum, der ønsker at deltage, kan jeg ikke se at man tilgodeser et af klubbens hovedformål: „At forøge og støtte interessen for køretøjer af historisk interesse." — Selv om et køretøj ikke er tip-top restaureret, kan det dog