Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  15     side  30 & 31

  

 

navn, Anselmi tillægger de bedste af de biler, der blev konstrueret før 1935. Bilerne var almindeligt kendt på det italienske marked på den tid, men erindres i dag ofte unøjagtigt, selv om de alligevel er så tæt på nutiden, at de udgør en del af vort eget liv. Anselmi siger i sit forord. — Den der har helliget sit liv til bygningen af biler, kan ikke undgå med glæde at bemærke et typisk fænomen i dag: revalueringen af beviserne på dygtigheden fra tiden før 1935, selv om de kommer til udtryk gennem industriprodukter og ikke som i det foregående århundredes romantiske fordom kunstnerisk eller håndværksmæssigt.
   En og anden har imidlertid forstået hvor megen kærlighed, der går forud for en bils fødsel og hvilken mængde af smag og kultur, der er repræsenteret i udkastet til en enkelt del eller valget af den ene løsning frem for den anden. Disse folk har derefter fundet på at bevare de mest interessante vogne fra den tid med deres oprindelige kvaliteter for at få glæde af deres eksistens ved at holde liv i dem og se på dem.
   En bog som den foreliggende har sin berettigelse i ønsket om at give publikum de vigtigste oplysninger til at kunne placere et automobil i dets epoke og har til dette formål den rette katalogform, udført således for snarere at blive gennembladet end for at blive læst på én gang.
   Så vidt Anselmi selv. Bogen er på italiensk, men som Anselmi selv påpeger er den mere beregnet som opslagsbog end som læsestof. Som opslagsbog indeholder den mange umiddelbart forståelige data for italiensk fremstillede vogne, såsom hk, boring, rpm m. m. Bogen kan absolut anbefales til alle, der har veneration for italienske biler, ligesom enhver veteranbibliofil

 bør have den i sin samling. Den er i tværformat og mindst halvdelen af de mange sider er med helsides illustrationer, delvis i farver. Sammenlignet med andre bilbøger er prisen, 2.700 lire (ca. 28 kr.), meget lav. Bogen kan erhverves ved at skrive direkte til forlaget, på engelsk eller tysk: Editoriale Domus, Via Monte di Pietå 15, 20121 Milano, Italien, og vedlægge en noteret bankcheck på de 2.700 lire. 
               Asger Steen Andersen.
  

Mange har rystet set en vis københavnsk dame på få år tilsyneladende køre en pragtfuld stor Studebaker 1928 i sænk i den københavnske trafik. De kan glæde sig over, at ejerinden nu har skænket vognen til et medlem af Ford A Klubben, som vil restaurere den.

   Et tysk metalvarefirma fremstiller ny kompressionshaner (snapsehaner), noget som meget ofte mangler på gamle biler (blandt andet på Fiat 501). Autoveteranen oplyser, at firmaet fremstiller haner med kvarttommegevind og desuden specialmodeller på bestilling. Prisen for seriemodelen er kun DM 4.05. Adressen er: Fritz Thbrmer Metallwarenfabrik, 3223 Dellig-sen, Postbox 23, Vesttyskland.

Jørgen Graae er gået i krig med sin lukkede Packard 1928-29, som har været i mølpose. Der er lavet plade- og malerarbejde på den, og snart får vi den måske at se i fineste form.

 

Fra og med næste nummer af Bilhistorisk Tidsskrift er det tanken hver gang at bringe et helsidesbillede af en særlig karakteristisk og/eller velrestaureret medlemsvogn. Forslag modtages gerne, fra såvel ejere som andre. Det gælder naturligvis også motorcykler.

Der er i Sverige tolv kendte veteranbil-klubber, Automobilhistoriska Klubben og Motorhistoriska Sällskapet havde indbudt til en rundbordskonference om veteranbil-spørgsmål den 17. februar i Stockholm, og der kom repræsentanter for otte af klubberne.

Vi kan byde velkommen til to ny medlemmer i Viborg, begge medbringende interessante gamle motorcykler: Evald Henneberg med Wanderer 1915 (ca.) og Chr. Nørgård Jacobsen med BSA 1924-26.

Godt en snes medlemsvogne deltog i et optog i København lørdag den 2. marts i anledning af biludstillingen. i Forum. Ved den lejlighed blev det afsløret, at Kjeld Schouboe har købt Tønnes Pedersens færdigrestaurede Austin Seven 1931.

Karsten Wedel har givet sin Whippet cabriolet selskab af en Austin 10 1935.

Den lukkede Ford T 1922, som tilhørte vort afdøde medlem, autoophugger Ravnskjær i Slagelse, er blevet eksporteret til Sverige. Det skal dog siges, at den først blev annonceret grundigt til salg herhjemme, uden at der viste sig nogen som ville betale den pris, der blev forlangt.

Vognen er den endørs med oval bagrude. Svenskerne kalder typen „den flyvende prædikestol". Som bekendt var Ravnskjærs et fint eksemplar.

 

Det engelske tilbehørsfirme Les Leston har sendt en varmebestandig maling på spraydåse på markedet, i farverne rød, hvid, sort, gul og sølv. Den kan tåle temperaturer godt og vel op til det punkt, da jern begynder at gløde — så den skulle være velegnet til fx. udstødningssystemer. I den sammenhæng vil vi minde om det udmærkede råd, som vist nok Graae gav i bladet for nogle år siden: At behandle udstødningsmanifolden med gammeldags kakkelovnssværte.

I den københavnske trafik kan man møde et nyt DVK-medlem, Fred Scholer, i en meget fin Ford A touring 1929. Scholer har også en af de efterhånden sjældne Fiat 500 af førkrigsmodel.

Per Marcus Pedersen i Ålborg har nu 2 stk. Austin 12/6 — en 1932 og en 1933.

Siden sidst er bestanden af Austin Sevens i klubben blevet forøget med tre-fire stykker, hvoraf to åbne — de to sidstnævnte i ny medlemmers besiddelse. Den ene, som ejes af Søren Thisted, er hvad Hans Sørensen i Frederiksværk kalder en Extra Speciel — det vil sige at det er et ombygget, sportsvognslignende køretøj. Kørende og indregistreret. Den anden, som tilhører Søren Skovlund Hansen, er totalt adskilt, og det vil efterhånden vise sig, hvad der kan blive ud af stumperne.