fortsat fra s. 25
met, skal helst være originale, og det vil derfor næsten altid kunne betale sig at reparere dem,
lige meget hvor ødelagte de er. Det er imidlertid forbundet med nogen vanskelighed at foretage
reparation, hvis man ikke har rådighed over drejebænk og faciliteter til lakering med isolationslak,
hvorfor det må tilrådes at overlade arbejdet til et elektromekanisk værksted.
Anderledes med den almindelige vedligeholdelse. Man kan ved passende eftersyn, rensning
og smøring bevare sin dynamo eller generator intakt og i god stand mange år frem i tiden. Eftersyn
bør primært omfatte kul og kommutatorer på dynamoer samt lejer (slør) på både dynamoer og
generatorer. Er en kommutator meget slidt, bør den drejes af i en drejebænk. NB: kommutatoren er
ikke slidt, fordi den på børstebanen er belagt med en brunlig film. Denne film er kun af det gode og
bør bevares, idet den nedsætter sliddet på børsterne p. g. a. mindre friktion. Lad være med at
slibe på en kommutator med mindre det er uomgængeligt nødvendigt. Brug kun kommutatorsten eller
fint sandpapir (aldrig smergellærred). Slør i lejer kan forårsage, at kullet hopper på
kommutatoren, hvorved denne bliver forbrændt eller at roterende dele slæber på viklingen, så den
ødelægges.
Rensning bør primært omfatte fjernelse af kulstøv, der jo er ledende for
elektriciteten og derved kan forårsage kortslutning.
Smøring må ikke overdrives, idet overflødigt smøremiddel løber ud af lejet og
forårsager store ansamlinger af snavs. (Smør tit men lidt). Kommutatorer eller andre glideflader,
hvorpå kul skal glide, må aldrig smøres. Smøremidlet er i kullene (grafit). En hyppig årsag til
afbrændte dynamoer er overbelastning. Dynamoen bør reguleres, så |
|
den afgiver 2-3 A ved normal kørsel. På mange vogne var der en
anordning, med hvilken man kunne køre med halv eller hel ladning, hvormed mentes at man kunne ændre
på dynamoens afgivne spænding og strøm ved hjælp af modstande indskudt i serie med feltviklingen i
dynamoen. Hvis man er meget opsat på at bringe disse ting tilbage til original virkningsdygtig stand,
kan det naturligvis gøres. Det er dog nemmere og bedre at installere et moderne spændingsrelæ, der
automatisk regulerer dynamoens afgivne effekt i takt med behovet. Hvis det er muligt at finde frem til
et spændingsrelæ, der passer til den aktuelle dynamo, kan det jo altid anbringes et lidet
iøjnefaldende sted.
Husk ved montering af spændingsrelæ på dynamo med reguleringskul, at disse (eller
dette) skal stilles til maksimal ydelse, og al anden justering af spænding foretages på relæet.
For startmotoren, hvis en sådan findes, gælder de samme betragtninger m. h. t. smøring
og rengøring som er anstillet ved dynamo og generatorer. Man skal være opmærksom på, at dårlige
elektriske forbindelser har meget stor indflydelse på motorens effektivitet. Strømmen, en startmotor
bruger, er nemlig meget stor (100-150 A), og selv en ganske lille overgangsmodstand forårsager derfor
et stort spændingsfald. Bemærk endvidere, at kullene i startmotoren er hårde kobbergrafitkul for at
kunne overføre denne store strøm (kvalitet F3).
Det elektriske system i en bil skal være i orden, for at bilen kan virke på
tilfredsstillende måde, og det kan derfor ikke pointeres kraftigt nok, at selv om ledningsnettet ikke
umiddelbart kan beskues, kan godt håndværksarbejde rigeligt betale sig selv om det også skulle tage
et par timer mere at udføre. Fl. Sørensen. |