Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  16     side  14 & 15

  

 

Ib Jensens 329.

To sjældne BMW'er

Vi præsenterer to sjældne BMW'er i DVK-medlemmers eje. Den ene er V. Lajgård Pedersens 326 cabriolet 1939 med et dansk karrosseri fra cirka 1956, den anden tilhører et nyt medlem, Ib Jensen, og er måske den eneste overlevende 329, en model der alt i alt blev bygget 1.100 eksemplarer af.
   Lajgård Pedersens 326 blev leveret 12. maj 1939 til en grosserer på Gl. Køgelandevej og havde udseende som enhver anden 326 cabriolet. Efter 13 år gik vognen til direktøren for et brødfirma i Århus. Han havde den i 4 år. Tredje ejer var en maskinfabrikant i Århus. Han ombyggede,

 

som håndarbejde, med assistance af et karrosserifirma, vognen med 501 som forbillede. Det håndværksmæssige er fuldt på højde med BMW's egen kendte kvalitet. Med undtagelse af det synlige ydre karrosseri er vognen original model 1939, således det røde læderindtræk. Efter 6 år hos maskinfabrikanten overtog Lajgård Pedersen den. Han bekostede ny kaleche, ydre og indre, desuden pletreparationer og oppolering og ny staffering af malingen, ny bundmåtter og i øvrigt almindelig istandsættelse fra A til Z, men vognen var i nogenlunde god stand ved overtagelsen. Indtil for et år siden var det familiens 

 

eneste vogn og der er i de 4 år tilbagelagt cirka 50.000 km i den. Det er sådan set en morsom ting, at den i gamle dage velkendte foreteelse at en i øvrigt veltjent vogn er blevet moderniseret med et dansk karrosseri, også er foregået efter krigen, og med et så elegant resultat.
   Ib Jensen er en hovedkraft i den danske BMW Klub. Hans 329 er netop gået gennem syn i første forsøg og fremtræder 98 procent original. Ikke så snart var det sket før han købte en 327/28, 100 procent original og med 16" hjul med centralmøtrik. Men vi lader Ib Jensen selv fortælle:
   — BMW type 329 er en overgangsmodel, bygget i en lille serie på ca. 1.100 stk. Den blev produceret fra september 1936 til april 1937. Øjensynlig kom den til verden, fordi salget af 319 faldt betydeligt efter præsentationen af den større

 

type 326. Model 320 var endnu ikke produktionsmoden, så man anvendte til formålet alle de gennemprøvede mekaniske elementer fra 319, forsynede det lette rørchassis med et karrosseri, baseret på elementer fra den kommende 320. Denne kombination var heldig. Vægten var lav, 910 kg, altså ca. 100 kg mindre end angivet for 320. Vognen, der blev bygget udelukkende som 4-pers. cabriolet, fik et sportsligt ydre, der også understregedes af vognens køreegenskaber og ydeevne. Man bibeholdt desværre de mekaniske bremser — et afgjort minus ved denne ellers vellykkede bil. Prisen var i 1937: RMK 4.950.
   — Type 329 er ikke særlig kendt blandt BMW-folk, de fleste aner ikke, at denne model nogensinde blev produceret. Jeg opdagede mit eksemplar for cirka 2 år siden

Lajgård Pedersens BMW' 326 med dansk karrosseri.