|
Ib Jensens 329.
To sjældne BMW'er
Vi præsenterer to sjældne BMW'er i DVK-medlemmers eje. Den ene er
V. Lajgård Pedersens 326 cabriolet 1939 med et dansk karrosseri fra cirka 1956, den anden tilhører
et nyt medlem, Ib Jensen, og er måske den eneste overlevende 329, en model der alt i alt blev bygget
1.100 eksemplarer af.
Lajgård Pedersens 326 blev leveret 12. maj 1939 til en grosserer på Gl. Køgelandevej
og havde udseende som enhver anden 326 cabriolet. Efter 13 år gik vognen til direktøren for et
brødfirma i Århus. Han havde den i 4 år. Tredje ejer var en maskinfabrikant i Århus. Han
ombyggede, |
|
som håndarbejde, med assistance af et karrosserifirma, vognen med
501 som forbillede. Det håndværksmæssige er fuldt på højde med BMW's egen kendte kvalitet. Med
undtagelse af det synlige ydre karrosseri er vognen original model 1939, således det røde
læderindtræk. Efter 6 år hos maskinfabrikanten overtog Lajgård Pedersen den. Han bekostede ny
kaleche, ydre og indre, desuden pletreparationer og oppolering og ny staffering af malingen, ny
bundmåtter og i øvrigt almindelig istandsættelse fra A til Z, men vognen var i nogenlunde god stand
ved overtagelsen. Indtil for et år siden var det familiens
|
|
|
eneste vogn og der er i de 4 år tilbagelagt cirka 50.000 km i den.
Det er sådan set en morsom ting, at den i gamle dage velkendte foreteelse at en i øvrigt veltjent
vogn er blevet moderniseret med et dansk karrosseri, også er foregået efter krigen, og med et så
elegant resultat.
Ib Jensen er en hovedkraft i den danske BMW Klub. Hans 329 er netop gået gennem syn i
første forsøg og fremtræder 98 procent original. Ikke så snart var det sket før han købte en
327/28, 100 procent original og med 16" hjul med centralmøtrik. Men vi lader Ib Jensen selv
fortælle:
— BMW type 329 er en overgangsmodel, bygget i en lille serie på ca. 1.100 stk. Den
blev produceret fra september 1936 til april 1937. Øjensynlig kom den til verden, fordi salget af 319
faldt betydeligt efter præsentationen af den større |
|
type 326. Model 320 var endnu ikke produktionsmoden, så man
anvendte til formålet alle de gennemprøvede mekaniske elementer fra 319, forsynede det lette
rørchassis med et karrosseri, baseret på elementer fra den kommende 320. Denne kombination var
heldig. Vægten var lav, 910 kg, altså ca. 100 kg mindre end angivet for 320. Vognen, der blev bygget
udelukkende som 4-pers. cabriolet, fik et sportsligt ydre, der også understregedes af vognens
køreegenskaber og ydeevne. Man bibeholdt desværre de mekaniske bremser — et afgjort minus ved
denne ellers vellykkede bil. Prisen var i 1937: RMK 4.950.
— Type 329 er ikke særlig kendt blandt BMW-folk, de fleste aner ikke, at denne model
nogensinde blev produceret. Jeg opdagede mit eksemplar for cirka 2 år siden |
Lajgård Pedersens BMW' 326 med dansk karrosseri.
|
|