Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  16     side  16 & 17

  

 

329 har den lille af BMW's to næsten lige store sekscylindrede toliters motorer, slaglængden er 99 mm i dem begge, boring 65 mm i den lille og 66 mm i den større —det giver henholdsvis 1.911 og 1.971 ccm.

på en plads i Valby. Jeg havde aldrig set en BMW, der så sådan ud, og skyndte mig at købe den. Ejeren havde en del reservedele, som fulgte med. Ved at gå tilbage i rækken af ejere — i alt 3 — fandt jeg desuden instruktionsbogen og reservedelskatalog og fik en mængde gode ønsker med på vejen. Den første ejer fandt oven i købet en scrapbog om vognen frem og sendte den til jul!
   — For nogen tid siden faldt jeg over en tilsvarende model, den stod kun 1 km fra den første og tilhørte Wiboe Hansen. Desværre kunne karrosseriet ikke reddes, men alligevel.
   — Min 329 er så vidt vides den eneste af typen i Danmark, der er „i live". I Tyskland findes ingen, så jeg er selvsagt glad for mit klenodie.

 

 

329 har et righoldigt instrumentarium, omdrejningstælleren under insirumentbrædtet er dog en ny tilføjelse.

 

 — En pudsig ting opdagede jeg, da jeg skilte vognen ad: Hvert enkelt eksemplar af type 329 er forsynet med et nummer, som er hugget ind i karrosseriet fire steder, min har nr. 216. På typepladen er anført det sædvanlige chassisnummer. Noget tilsvarende er jo tilfældet med typerne 327, 327/28 og 328, så jeg er åbenbart kommet i „fint selskab".

RUST

Man har i vinter været vidne til at —måske mindre erfarne — medlemmer af DVK har haft forholdsvis interessante ældre biler i dagligt brug uden at bekymre sig nok om at beskytte dem mod vejsaltets fantastisk ødelæggende virkning. Vi skal ikke komme ind på diskussionen for og imod vejsalt (ud over at personligt er jeg tilhænger af saltet af sikkerhedsmæssige grunde), men derimod understrege, at uanset de ældre vognes eventuelle kraftigere dimensionering på udsatte steder, skal de beskyttes ganske eftertrykkeligt for at overleve blot et par vintres brug i vore dage. Alle blanke dele må inden vinterens komme dækkes af med et eller andet middel, og sammenføjninger og undervogn sprøjtes med et tykt lag af Caltex Rustproof Compound, den ny seje Tectyl (ikke den gamle hårde) eller lignende. Det koster et par kroner og fem minutters ulejlighed at beskytte en kofanger effektivt mod rust. Gør man ikke det, kan man være sikker på at komme af med det mangedobbelte til en opforkromning, der sjældent er nær så god som den oprindelige, også fordi metallet er blevet arret.             or.

 

 Klubbibliotek?

Et punkt i klubbens formålsparagraf lyder: Tilvejebringe et bibliotek og kartotek til støtte for medlemmerne og for Danmarks Tekniske Museum.
   En gruppe medlemmer har opfordret bestyrelsen til at søge dette formål opfyldt, og bestyrelsen har reageret positivt. Som bekendt findes der hos næstformanden, Bent Mackeprang, en samling af skrifter, som gennem årene er blevet udlånt til medlemmer, og vi har desuden haft den nu henfarne tidsskriftlæsekreds. Men forudsat at der i medlemskredsen kan findes en bibliotekar, er det tanken at få sat et virksomt klubbibliotek i sving. Bestyrelsen har foreløbig bevilget 500 kroner til udenlandske tidsskriftabonnementer, og de løbende abonnementer fra læsekredsen vil også indgå i biblioteket.
   Bent Mackeprang hører meget gerne fra folk, som vil påtage sig at bestyre biblioteket; arbejdet indebærer blandt andet registrering af tekniske tidsskriftartikler.

SPEEDOMETER, UR
og KØLEVANDSTERMOMETER

til Fiat 501, 503 eller anden Fiat fra før 1930 købes eller byttes med andre ting.

Aage Holst Jensen,

Godthåbsvej 37, 4300 Holbæk,
 (03) 43 06 21 inden 17.

MORRIS COWLEY SIX 1933 
4-dørs sedan, indr., god stand, men uden motor, velegnet til reservedele, gearkasse og bagtøj intakt — meget billig.

Jesper Hermann,

Brannersvej 1C, Charlottenlund, 
tel. ORdrup 9216 mel. 18 og 19.