Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  16     side  26 & 27

  

 

Historien om  

I 1923 modificerede en englænder ved navn Cecil Kimber en Morris Cowley med det mål for øje at deltage i trials og rallyer. Cecil Kimber, der var ansat som manager ved Morris-Garages i Oxford, kaldte sin bil for 14/28. 14 står for R. A. C. ,rating" og 28 betyder bhp. Modellen 14/ 28 — husket i vor tid som ,Old Number One" — var en åben 2-personers sportsvogn, med hvilken Cecil Kimber i

 

 1925 opnåede en guldmedalje i „London to Land's End Trial". Bilen var så succesrig i rallies og hill climbs, at Morris Organization under ledelse af William R. Morris (senere bedre kendt som lord Nuffield) besluttede at begynde at fremstille MG sportsbiler. Begyndelsen på seriefabrikationen blev Mark IV, som blev fremstillet 1927 til 29, og mærkeligt nok kom før Mark 1, II og III. (MG's ufor-

 

MG Six Mk. III Tigrens fandtes kun som 4-pers. åben, Mk. I, II og IV også som 2-pers, og lukket.

MG 18/80 Six Sports Mk. II chassis 1930, 6-cylindre, 2½ liter med overliggende knastaksel.