klarlige modelnummerering giver endnu anledning til videnskabelige
afhandlinger). Under den sideløbende betegnelse 14140 MG Super Sports opfyldte Mark IV ønskerne hos
mange bilister om en hurtig, ikke for stor, og ikke mindst prisbillig sportsvogn. Mark IV betragtes
som basiskonstruktion for Mark II og III, der blev efterfulgt af de berømte Magna og Magnette sports-
og racervogne.
MG modellen 18/100 — MG Six Mark III 'Tigress' — eller MG 'B' og ikke at forveksle
med MGB — var afledt af 18/80 Mark II sportsvognen og meget interessant, fordi det for første gang
skete, at MG forsøgte at fremstille en serie-racer, som fra fabrikken fuldstændig var forberedt og
tuned til racerbrug. 'B'-typen var på 2½ liter med 6-cylindret motor og overliggende knastaksel.
Udstødningsrørene blev ført gennem motorhjelmen og langs karrosseriet.
I de følgende år opnåede MG mange sejre i internationale konkurrencer — The Irish
Grand Prix, Double-Twelve, Tourist Trophy, The B. R. D. C. 500 Miles og mange andre. En prototype af
modellen 'Tigress' deltog i 1930 med Callinghaml Parker i 2 x 12 timers løbet på Brooklandsbanen.
På grund af uheld havde bilen ingen succes. Projektet 'Tigress' racervognene blev opgivet til fordel
for Midgettyperne, der havde været i produktion siden 1929.
Falko Lorenz.
(fortsættes i næste nr.)
|
|
I det svenske blad MAC Nytt No. 2 feb. 1968 berettes om et forsøg
på at skabe en ny Indian.
Floyd Clymer, Los Angeles (der sikkert vil være mange medlemmer bekendt for sin enorme
produktion af bøger om gamle biler efter recepten: haves 100 billeder, sakses fra andre bilbøger 100
billeder, omrøres under tilsætning af lidt text, resultat, en serie på 5 bind å 5 dollars) vil
finansiere en produktion af en prototype, som tyskeren Friedel Munch i Ossenheim/Hessen har
konstrueret.
Den nye Indian skal have en sideventilet motor ,nykonstrueret efter Scout typen",
4-trins gearkasse, indkapslet triplex kæde, NSU elstarter, kæmpe Munch-bremser, Ceriani forgaffel,
svingarm bagtil, og plast-tank og bagskærm. Alt i en tip top moderne m/c, når man ser bort fra
ventilarrangementet; men hvorfor den netop skal hedde Indian kan være lidt svært at se, hvis man
ikke lige ved, at samme Floyd Clymer i hine dage var en særdeles berømt Indian-kører og på samme
tid én af fabrikkens bedste forhandlere. For Indian entusiaster kan oplyses, at der i MIC Nytt No. 3
marts 1968 på siderne 18, 19 og 20 findes en virkelig god historisk gennemgang af Indian epoken.
E. Ballermann.
|