Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  16     side  30 & 31

  

 

Billedet af en Austin Seven, hvis lidenhed illustreres ved at den bruges til opsats på et veldækket bord, har vi lånt af Frank Studstrup. Sceneriet er fra en biludstilling i Forum i København (1930?). Skiltet på trinbrættet siger: Skat 50 kr. —15-16 km pr. liter.

En Austin 7-bibel

Lige inden redaktionens slutning modtog vi fra England R. J. Wyatt: „The Austin Seven", forlagt af Mcdonald & Co. Ltd., 192 sider, 72 fotografiske illustrationer, plus tegninger, pris 50 devaluerede shillings.
   Vi kan ikke nå at udfærdige en anmeldelse, men for at ikke DVK's mange Austin Seven ejere sommeren over skal være uvidende om denne bogs fortræffelighed vil vi citere nogle vendinger fra den meget kritiske William Boddys anmeldelse i Motor Sport. Han skriver, 

 

at det er måske den bedste bog om en enkelt model, der er kommet siden Hull/Johnsons om Alvis 12/50. Den omfatter Austin Seven fra alle synsvinkler og i alle detailler. Modellens historie, tekniske fordele og mangler, sportslige bedrifter, for den som restaurerer hele sider med lister over de gradvise ændringer i modellens levetid, tegninger, der viser hvordan de forskellige karrosserier afmonteres, diagrammer over ændrede skærmprofiler og dito trinbrædder i årenes løb, billeder af de fleste kendte specialkarroserier og produktionstal

 

1922 til 39. Der er omtale af de forskellige licensbyggede udgaver og af modellens nærmeste konkurrenter, og foruden de 72 fotografier er der talrige tekniske tegninger.

Der er kommet en tredje, revideret og udvidet udgave af von Fersens store katalogværk „Autos in Deutschland 1920-1939". Det blev som bekendt efterfulgt af det lige så uundværlige „Autos in Deutschland 1885-1920" (anmeldt her i bladet december 1965).
   Billedstoffet er ikke blot udvidet, men også i stor udstrækning udskiftet, på den måde at mange billeder, fortrinsvis af sportsvogne, er gledet helt ud, uvist af hvilken årsag. Det gælder for eksempel vogne som Adler Trumf Junior Sport, BMW 328 og 319/1, DKW Sportwagen 1929 og DKW Meisterklasse F7 Sportroadster. Så hvis man har første udgaven, må man absolut beholde den, selv om man anskaffer tredje udgaven.
   Linjen med helst at bruge samtidige fotografier fremfor billeder af restaurerede eksemplarer er ført videre.                        or

Med en omskrivning af den gamle vittighed: — De, der ikke kan høre hvad jeg siger nu bedes række en finger i vejret: Hvis bladet skulle udeblive, bør man undre sig og rykke for det. Man kan nogenlunde trygt regne med, at det udkommer hver marts, juni, september og december og normalt vil være medlemmerne i hænde senest midt i måneden.

 

Løb

Lørdag den 31. august 1968 afholdes det årlige „Nordsjællands Rally", som i år køres for 4. gang.
   Løbet arrangeres atter i år af Sct. Georgsgilderne i Hillerød og Frederiksborg Amts Motorklub i samarbejde med Dansk Veteranbil Klub, og der lægges fra arrangørernes side vægt på, at alle kan få en hyggelig tur denne dag.
   Af erfaring bliver man normalt klogere, og arrangørerne prøver at lære af deres fejl, så man i år lover at gøre det, der er muligt, for at der ikke skal kunne rejses kritik over dårlige forhold under løbet m. v. Alle DVK's medlemmer vil senere få tilsendt invitation samt tillægsregler for løbet, og fra arrangørernes side håber man, at mange medlemmer vil efterkomme invitationen, så der kan vises mange morsomme og interessante vogne ved arrangementet.
   Det kan nævnes, at dommere for restaurering, ligesom sidste år, vil være B. Mackeprang og Wiboe Hansen,                      
E. Stagsled.


Dansk Vintage Motor Club har planlagt fire udflugter i sæsonens løb. Den første foregår i samarbejde med veteran-jernbanefolkene i Mariager, 16. juni, og de næste datoer er: 20. juli, 7. september og 6. oktober.

MG TÅ 1938
med TC affjedring og TD motor, god motorstand, gode dæk, engelsk indregistreret, kr. 10.000 kontant.
Wright,

(01) 89 18 07.