|
DANSK VETERANBIL KLUB
Soløsevej 53, Gentofte, OR 963
B E S T Y R E L S E:
E. Vagn Jensen, formand,
Over Randlev pr.8300 Odder,
(06) 54 09 55 Ørting 22.
B. Mackeprang, næstformand,
(klubbens adresse).
H. J. Beier, kasserer Ryparken 60,
København Ø.
Jens Nielsen, sekretær.
Th. Ry Andersen
Kaj Bach.
Jørgen Graae.
Ib Wiboe Hansen.
P. E. Hansen.
B. Hoffmann.
E.F. Jacobsen
Åge Louring.
Vagn Loft.
Fl. Sørensen.
|
REDAKTION
0. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
Krogholmgårdsvej 70 , 2950 Vedbæk
(01) 89 11 48.
Th. Ry Andersen, Grenåvej 176,
8240 Risskov, (06) 17 83 05.
H. J. Beter, Ryparken 60,
2100 København Ø. RY 7672.
M. Bessermann-Nielsen, Ordrup Jagtvej 153,
2920 Charlottenlund. ORdrup 8199
K. Schouboe (annoncer),
Ravnsholtvej 23, 3450 Allerød.(03) 27 44 22.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse
|
FORSIDEBILLEDET:
A. P. Laffers Chevrolet touting 1927, nyrestaureret i de rigtige grønne farver, var et flot syn ved
sommerens løb vest for Storebælt.
TIL AUSTIN SEVEN SØGES
et rat, som er helt i betrækket (1930-34), en patentplade og udv. dørhåndtag 1932.
TIL OPEL 1.2 liter
ca. 1930 søges gode 18" hjul (fælge),
rat (træ), dæksel til startsving og startsving.
K. Marker,
Københavnsvej 143, 4600 Køge,
(03) 65 14 71.
|
|
Société des Bugattistes Danois,
H. C. Rasmussen,
Kronprinsessegade 46 D, Kbh. K.
Buick Registret
Peter Hass,
Alrunevej 29, 2820 Gentofte.
Chevrolet Registret
Ulf Peter Ottosson,
Vestre Paradisvej 111, 2840 Holte.
Fiat Registret
Ole Riisager,
Krogholmgårdsvej 70 , 2950 Vedbæk.
Jørn Jacobsen,
Marselis Boulevard 36, 6, 8000 Århus C.
Ford A Sektionen
P. E. Hansen, Torstedalle 25,
8700 Horsens Torsted
Harley Davidson Registret
Svend Amdissen, Over Fussing pr. 8900 Randers.
Indian Registret
Erik Ballermann,
Sandøgade 5, 8200 Århus N.
Jaguar & SS Registret
Henrik Horsten, Sandbjerggade 19, 2200 Kbh. N.
MG Registret
Falko Lorenz,
Hovedgaden, 6270 Nordby-Fanø
Rolls-Royce Sektionen
Ib Wiboe Hansen, Fuglevadsvej 58,
2800 Lyngby.
Singer Registret
Ulf Korremann, Roskildevej 114, 2500 Valby.
|
Eksemplarer af jubilæumsberetningen kan endnu købes. Pris
kr. 10,00. Vognmærker i emaille på messing/forniklet/forkromet bagplade (opgiv hvilken) kr.
35,00. Vognlisten fra 1966 (mod tryksagsporto). Disse ting ekspederes af Bent Mackeprang, klubbens
adresse.
Endelig kan trængende medlemmer få eksemplarer af klubbens love
på Bilhistorisk Tidsskrift redaktion. |
|
|
Finansminister Poul Møller har antydet, at han og hans embedsmænd overvejer at
lave afgiftssystemet for motorkøretøjer om. Muligvis foreligger der nærmere enkeltheder, når dette
nummer af Bilhistorisk Tidsskrift læses, men i skrivende stund kan man kun gætte på, at
registreringsafgiften skal sættes ned for at hjælpe den betrængte bilbranche og at vægtafgiften
til gengæld skal forhøjes. I sin optimisme kunne man forledes til at
tro, at forhøjelsen af vægtafgiften kun skulle ramme dem, der slipper med den mindre
registreringsafgift — at der altså ikke var nogen risiko for at de gamle vognes ejere fik
forhøjelsen at mærke. Men det holder sikkert ikke stik, for det vil ikke kunne skæppe
tilstrækkeligt i kassen. DVK's bestyrelse forbereder en aktion over for myndighederne, som alle
medlemmer bør støtte ved at indsende spørgeskemaet som følger med bladet. I tider da der på mange
områder arbejdes på at gøre reglerne ensartede i Norden, kunne man måske skele lidt til de norske
tilstande, hvor særlige veteranbil-nummerplader forlængst er en realitet — de betales kun med ti
kroner og giver ret til uindskrænket kørsel, men naturligvis under den
forudsætning,
|
|
at det ikke drejer sig om et brugskøretøj. Kan vi ikke opnå, at
veterankøretøjerne får nedsat afgift, må vi i hvert fald håbe, at den prøvenummer-ordning, vi
fik i vinter, meget hurtigt føres ajour, så den kommer til at gælde vogne også af noget nyere
årgang end 1927, som nu er grænsen. Vi har for øvrigt ikke megen føling med, hvor meget ordningen
har været brugt indtil nu, desværre er jo langt de fleste af de medlemsvogne, der kan rulle, netop
af årgangene mellem 1927 og et par og tredive.
Det var en stor skuffelse, at Absalon rallyet måtte
aflyses, Flemming Sørensen og Niels Erik Cleve havde lagt et ihærdigt arbejde i arrangementet, og
på baggrund af den store succes og overvældende tilslutning, Absalon rallyet havde sidste år, kan
det nok forundre, at det kiksede denne gang — hvilket er ensbetydende med, at det ikke som håbet
lykkedes at starte en tradition for et dansk arrangement af international målestok. Der har nok
været mange sammenfaldende grunde til, at deltagerantallet ikke nåede op på det, som Københavns
kommune havde sat som minimum —men den grund, jeg selv har hørt |
| |