Som det er fremgået af meddelelser i dagspressen i den senere tid
træder der den L oktober 1968 nye bestemmelser i kraft vedrørende retningsviserblinklys.
Fra den nævnte dato skal alle personvogne være forsynet med retningsviserblinklys,
hvilket uden tvivl vil betyde, at en del veteranvogne, der i øjeblikket er indregistreret med
afviservinger, må ændres, ligesom der sikkert også er en række vogne under restaurering, der
oprindelig har været forsynet med afviservinger, og som derfor må ændre system, inden de
præsenteres til syn.
Ifølge bestemmelserne kræves der såvel forpå som bagpå blinklys i hver side, der
skal være anbragt højst 40 cm inden for køretøjets yderste kant, og den indbyrdes afstand skal
være mindst 60 cm.
Blinklysene skal være anbragt mellem 40 og 150 cm over vejbanen.
Endvidere skal der være et blinklys på hver side. Afstanden fra forreste punkt på
vognen til sideblinklysene må højst være 180 cm. Denne bestemmelse kan godt medføre vanskeligheder
for de af klubbens medlemmer, der er ejere af store køretøjer fra mellemkrigsårene, idet den kan
medføre, at blinklysene må anbringes på siden af motorhjælmen, hvilket hverken er praktisk eller
kønt. Sideblinklysene skal anbringes mellem 50 og 150 cm over vejbanen.
Såfremt det er muligt, må sideblinklysene gerne sammenbygges med de forreste blinklys.
Blinkfrekvensen skal helst være 90 blink pr. minut, men ihvertfald mellem 60 og
|
|
120. Ved indkøb af et de gængse blinkrelæer vil der dog sikkert
ikke være vanskeligheder med at overholde denne bestemmelse.
Der skal monteres kontrollys eller lydsignal, der viser, at blinklysene er i funktion.
Det er endelig bestemt, at blinklysene skal vise gult lys, og dette betyder, at blinklys
bagpå ikke — som det er tilfældet for mange vognes vedkommende — må sammenbygges med
bremselyset, idet dette skal vise rødt lys.
Det kan samtidig være praktisk at omtale nogle af de øvrige bestemmelser, der er trådt
i kraft i den senere tid eller som forventes at træde i kraft, og som vedrører udstyret på
personvogne.
Først erindres om, at alle vogne fra 1. februar 1968 har skullet have automatisk
virkende viskere, der virker både på højre og venstre side af forruden. Såfremt nogle medlemmer
stadig har vogne med kun en vinduesvisker, tilrådes det derfor de pågældende at få monteret en
ekstra visker, inden de bliver stoppet af politiet.
Derimod gælder bestemmelserne om rudevaskene ikke vogne, der var registreret inden 1.
februar 1968.
Vedrørende dækbestemmelserne skal der gøres opmærksom på, at det nu er præciseret,
at der ikke kræves samme dækmønster på de forskellige dæk. Bestemmelsen om, at dækkene skal
være af samme type, skal forstås således, at man ikke kan have radialdæk på f. eks. venstre side
Fortsættes s. 7
|