Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  17     side  8 & 9

  

 

Poul juel Hansens Opel 4120 1928 vandt restaureringspræmie.

Sommerens løb

Lørdag den 25. maj afvikledes Lille-bæltløbet. Vejrguderne viste sig fra deres bedste side, sol og let blæst. Man startede ved Østvolden i Fredericia by, krydsede gennem et par gader og kørte gennem Danmarks Port ud på landet. Løbsarrangørerne havde fundet en ganske vidunderlig rute, der blandt andet førte os ned til Vejle Fjord. Manøvreprøven, der var henlagt til en fabriks parkeringsplads, bestod delvis i med bilen at beskrive en cirkel på den måde, at man i den ene hånd fik et reb, der var fastgjort til et punkt på pladsen. Under kørslen, der foregik i bakgear, skulle rebet holdes stramt, uden at man halede det ind i bilen. Ganske morsomt og absolut uskadelig for bilerne. Efter cirkelturen skulle man smadre flest mulige balloner i et felt af disse.

   

 

Ved manøvrepladsen havde arrangørerne formået deres fruer til at beværte med kaffe og hjemmebag — en strålende ide.
   Efter prøverne kørte man til Krybily Kro, hvor der var lejlighed til at sludre biler og bese biler inden det store kolde bord ventede de hungrende veteranbilister.

   Resultaterne:
Restaurering, biler før 1928:
   1.  P. Ølholm Jørgensen,
        Nash sedan 1926
   2.  D. Hebsgård, Bugatti 1911 
   3.  E. Liedvig Jensen, Ford T 1926

Restaurering, biler efter 1928:
   1.  Poul Hansen, Opel roadster 1928 
   2.    E. F. Jacobsen, Buick sedan 1928 
   3.   Ole Hubbe, Ford A roadster 1930

 
Ølholm Jørgensens Nash 1926 fik førstepræmie. 

 

 

   

 

Manøvreprøve:

  1. Kaj Bach, Ford V8 roadster 1930
  2. Ole Hübbe, Ford A roadster 1930
  3. Mogens Hansen, Morris 8 roadster 1934

Trøstpræmie for let havari:

D. Hebsgård, Bugatti 1911

 

28 vogne deltog i turen, heraf var langt de fleste i fin restaureret stand, Ved næsten alle ture ses køretøjer som lige har forladt beddingen, hvorlænge kan det blive ved ?
   Lillebæltturen tjener „Fredericia-klanen" til ære, i år var det anden gang turen kørtes, så deltagerne kan vel regne med at en ny tur-tradition er etableret?
                                P. E. Hansen.

Ole Hiibbes Ford A roadster fik præmier både i Lillebælts- og Egeskov løbet.