Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  17     side  12 & 13

  

 

til dette løb, det korrekte tal var 63. Det tangerer rekorden for et veteranbilløb i Danmark. Som Claus Ahlefeldt bemærkede har englændernes på forhånd lovede tilstedeværelse i deres Rolls-Royces sikkert en stor del af skylden. (At der så kun var to af vognene, der var værd at vise interesse, er en anden sag. Det er dog immervæk et pust udefra, og nye ansigter blandt de i forvejen kendte).
   Videre i sin tale takkede Claus Ahlefeldt BP som sponsor og for samarbejdet med turistchefen.
   Så De for øvrigt den servicevogn, BP havde sendt til løbet. Det var et under af teknisk orden og snilde, og ingen behøvede at være nervøs for at komme i nød med et så alsidigt rullende værksted inden for rækkevidde.
   Presse til et løb af denne kategori er et uomgængeligt positiv og en nødvendighed for at udvikle det i international retning, Et stort arbejde var gjort og ikke alene hjemlige aviser og TV var involveret, men også engelsk TV bragte meddelelse om løbet. Publicity bringer automatisk det næste punkt i talen frem. Salg og køb af biler i udlandet. Det er mig en kilde til stor undren og for øvrigt også irritation, at man kritiserer folk, som sælger deres gamle biler til udlændinge. For det første er det folks private ejendom, og som sådan har de lov at gøre med den, hvad de ønsker. Desuden foregår en livlig import af biler, så livlig at den sikkert opvejer exporten. I hvert fald er det for største del Ford A, der exporteres, og de findes i et endnu stort antal herhjemme, mens importen i alle tilfælde er sjældne vogne. På den anden side er jeg ikke enig med Claus Ahlefeldt, når han påstår, at han undgår at avertere sine biler til salg i Danmark for ikke at jobbe priserne op på

 

hjemmemarkedet. Den eneste måde, hvorpå en export kan om ikke undgås så dog mindskes, er da ved at holde udlandets priser. Men mon ikke vi er ved at komme godt med herhjemme? Fornylig så jeg en MG TA averteret til salg for kr. 24.500. Så var den ganske vist også restaureret, men det er stadigvæk mere, end man vil være nødsaget til at betale for samme model i England. Især er det nu nok lægmænd, der tror at deres gamle vrag er en formue værd, og her er det givetvis den øgede presseomtale, der bærer skylden. Heldigvis er fordelene ved en positiv presse dog langt i overtal.
   Undervejs berørte Claus Ahlefeldt samarbejdet med Dansk Veteranbil Klub og formandens støtte til løbet og dets udvikling.
   Det faldt i formandens lod at komplimentere alle medvirkende ved dette vellykkede arrangement, og formanden bragte en særdeles velfortjent hyldest på deltagernes og dermed klubbens vegne. P. Taylor takkede på englændernes vegne og overrakte et sølvbæger til erindring. Samme Taylor er for øvrigt bedemand eller undertaker, som det hedder på engelsk. Denne galgenhumoristiske titel tiltaler ikke hans kone, så hun titulerer ham faneral director eller coffin maker, eller når man spørger hende, hvad han laver: He makes custom made wooden overcoats.
   Englands Børge Kå var også at finde i selskabet. Mr. Pinkerton har dog ingen aversion mod slips, men besidder en uovervindelig kærlighed til sixpences. Det siges, at han ikke engang i bad er adskilt fra sit kære hovedtøj. Da en af vore hjemlige damer rullede sig rigtigt ud, formåedes han til at fjerne det en kort stund, så enhver kunne overbevise sig om, at det ikke bæres for at skjule en umandig hårmangel.

 

Helt i baggrunden ses Carl Johan Larsens vindende Citroën „A".

Efter middagen var der præmieuddeling. Grev Ahlefeldts vandrepræmie for bedste restaurering skiftede for første gang hænder. Efter 2 års hvile hos A. M. Nielsen drog Carl Johan Larsen hjem med trofæet. Det behøver vel ikke nævnes, at Citroen'en var den skyldige. Concours dIElégancepræmien skænket af BP gik til Hebsgårds Bugatti.
   Restaureringspræmierne fordeltes efter afstemning blandt deltagerne.

Vogne op til 1930:
     C.J. Larsen, Citroën 
       D. Hebsgård, Bugatti 
      A. P. Laier, Chevrolet

Vogne efter 1930:
     H. Malling, M. G.

 

    Ole Hübbe, Ford 
    Juhl Jørgensen, Ford
Løbet inclusive manøvreprøven og spørgsmålene blev vundet af:
    A. M. Nielsen, Ford A
    C. J. Larsen, Citroën
    J. Eastwood, Rolls Royce

og Ladies Cup tildeltes
    E. Andersen i Ford A.

Den øvrige placering var slået op på en liste i mellemgangen, så nysgerrige kunne få deres lyst styret. Efter interessen at dømme en god ide.
   Derefter gik dansen til langt ud på de små timer.
   Det er desværre grundet manglende systematik i arbejdet endnu engang ikke mu-