|
ligt at bringe en blot nogenlunde korrekt gennemgang af de
deltagende vogne, især nyhederne. Ford A'erne kniber det traditionelt med at holde rede på, men det
bemærkedes, at Ehrhorns sedan havde fået en gevaldig restaurering. C. J. Larsens Citroën behøver
vist ikke nærmere omtale. Et blik på præmielisten er tilstrækkelig. Christian X's gamle Cadillac
har jeg aldrig set i levende live. Den mangler noget i at være ved sin kongelige standard, men
imponerende er den. Carl Johans Buick cabriolet blev kørt af K. Andersen og er heller ikke set ved
løb før. En 20 hp Rolls-Royce touring og en 20125 coupé var to virkelig smukke eksemplarer af dette
mærke. En Phantom II med shooting-brake body udmærkede sig mest ved kun at have stået den
nuværende ejer i 35 pund ved erhvervelsen.
At omtale flere biler, og de fleste fortjener det virkeligt, vil føre for vidt. Kom
hellere selv og kig på dem. Det er nok så udbytterigt og betydelig mere instruktivt end selv
den mest udførlige beskrivelse. |
|
Man må håbe de mange vellykkede arrangementer i dette forår har
fået interessen for vore rallies til at fænge hos flere af medlemmerne. Desværre har fordelingen af
arrangementer en kraftig slagside mod vest. Men at kun få, og desværre færre og færre,
sjællændere og københavnere møder op til løb vest for Storebælt, behøver nødvendigvis ikke at
betyde, at interessen er ved at forsvinde.
Det er muligt, at en mere bredspektret arrangementserie var på sin plads. Nogle ønsker
mere konkurrenceprægede løb, deciderede rallies, andre overhovedet ingen konkurrence, noget i stil
med arrangementet ved festligholdelsen af klubbens 10 års jubilæum. Fællesrejser til løb i
udlandet, fortrinsvis i Sverige, Norge, kunne komme på tale o.s.v., o.s.v. Man hører desværre så
lidt til medlemmernes ønsker. Desuden skal der også være arrangører, helst kvalificerede, og de
hænger ikke på
træerne.
MB-N |
Peter Hass' initiativ til at skaffe kollektiv opbevaring af
køretøjerne har båret frugt. Der er entreret med en landmand i nærheden af Hårlev på
Køge-egnen, som har tør og god plads til ca. 28 vogne —og der bliver ingen adgang for fremmede.
Ved redaktionens slutning var der skrevet kontrakt om opbevaring af 18 vogne, så man kan altså endnu
nå at slutte sig til. Prisen er så lav som 75 kroner pr. halvår, og man er sikret plads i minimum
fem år. Så vidt vi forstår kan man for ekstra betaling sikre sig så megen udenomsplads, |
|
at man kan arbejde med vognene, hvis man har lyst til det. Nærmere
oplysninger fås hos Svend Dråby, Alekistevej 108 A, 2720 Vanløse, (01) 71 39 02.
HARLEY-DAVIDSON 1930
1.200 ccm politimodel med sidevogn, god stand, sælges omg.
Jens C. Sørensen,
Hadsundvej 207,
Vejgård pr. 9000 Ålborg. |
|
|
Absalon
Søndag den 28. juli købte jeg de store Københavner-blade, jeg
ville se omtalen af Absalon-rally. Jeg bladede aviserne én gang, én gang mere, ikke et ord om
Absalon.
Nogle dage senere havde jeg vor redaktør i telefonen i anden anledning og spurgte
hvorfor de københavnske aviser da slet ikke havde refereret rallyet. – Det var blevet aflyst
grundet manglende tilslutning. Hvor mange havde da der tilmeldt sig? ja, der havde vist været op mod
to snese køretøjer, men det var for lidt, der skulle være endnu flere, for at man ville gennemføre
arrangementet. Jyderne havde bl. a. svigtet, der var vist slet ingen jyske vogne tilmeldt. Riisager og
jeg sludrede videre om dette og hint og var enige om at et kæmpearbejde var røget lige i vasken.
Samme dags aften var der medlemsmøde i Hørning, jeg noterede et par ord om fakta for at
berette for de fremmødte. Beretningen kom som sædvanlig til at forme sig som en ledet diskussion,
hvor klubkammeraterne gav deres absolutte mening til kende.
Der var ingen stenograf eller båndoptager tilstede, så jeg foretrækker at fremføre
nogle helt personlige kommentarer, der dækker en del jyders mening. Ordene skal ikke opfattes som
ævl, surhed eller negativ indstilling til det, der foregår af køreaktivitet øst for Storebælt,
men en forklaring på hvorfor vestdanske medlemsbiler næsten aldrig ses østpå,
Jeg læser i Absalon-indbydelsen, der meddeler at den 27. juli er der rally med start i
Fredensborg, turen er 65 km, startpenge andrager kr. 55. Staden København |
|
har udsat en ærespræmie. Så følger nogle oplysninger om
vognklasser, rallyregler, pointsystem, etc. Papir er der masser af, så det er ikke derfor der ikke er
oplyst klokketidspunkt. Det er væsentlig om man skal starte kl. 10 eller kl. 13. Nu gætter jeg på,
at starten foregår ved 10–tiden, det betyder at vi herovre skal tage afsted om fredagen og
overnatte i nærheden af startstedet. Hvornår er løbet ca. færdigt. Er der middag bagefter? Er
denne middag includeret i startgebyret? Og hvor foregår evt. selskabelighed? Det ville jo være rart
at have et hotelværelse i nærheden. Og færgebilletten til hjemturen skal jo bestilles i forvejen i
disse sommerferietider.
Vel, man kan tage telefonen og ringe til en af arrangørerne, men end ikke et
telefonnummer er oplyst.
Vil man have medlemmerne ud med de gamle biler, må man give konkrete oplysninger om alle
detailler, jævnfør indbydelsen til Egeskov-turen og antallet af deltagende automobiler. Måske
skulle man angående starttidspunkt se lidt i færgesejlplanerne. Fra Midtjylland er det nu engang
lettest at komme til Sjælland med Kattegat-ruterne, tager man første morgenfærge fra Grenå en
lørdag, kan man være i Hundested kl. 11:55, og så er der stadig en lang eftermiddag til at køre
løb i.
Vi vestdanske vil gerne tage til Sjælland, men vi kan kun afse en lørdag/søndag til
det. Vil I have os med derovre, må I erkende at Nordsjælland ikke er særlig centralt for adskillige
af de medlemmer der synes om kollektive køreture i gamle biler. P. E. Hansen. |
| |