|
B. Clemmensens 1929 landaulet fik træhjul allerede da hans far købte
den som ny.
Chevrolets første SIX'er
Den sidste lørdag i december i 1928 præsenteredes for publikum den
første seks-cylindrede Chevrolet. Mærkets historie kan føres tilbage til 1911, da den schweiziske
emigrant Louis Chevrolet byggede sin første bil i Amerika. Louis Chevrolet deltog i forskellige
kompagniskaber, hvis formål var automobilfremstilling, indtil 1918, da mærket indgik i General
Motors.
Under General Motors fik det allerede populære mærke en vældig fremgang, i 1919
fremstilledes næsten 150.000 vogne. Chevrolet var G. M.'s billigste mærke og skulle som sådant
konkurrere med Ford T. I tyverne steg Chevrolets salgstal yderligere. Mærkets mekanik og
kørselskomfort var mere avanceret en model T's, og mange amerikanere udskiftede den T-model |
|
de havde købt før verdenskrigen med en Chevrolet. Uden at forøge
cylinderantallet indførtes modelskift hvert år med forbedring af mekanik og komfort, hvilket
publiceredes ved reklamebrøl, der ikke afviger meget fra nutidens. Årgang 1928 var den sidste
firecylindrede Chevrolet, der blev fremstillet.
Chevrolet fremførte den nye six model under devisen: Køb en six til samme pris som De
må betale for en four. Konkurrenten var nu ikke længere model T, men Ford A, der var firecylindret
sideventilet. Den topventilede Chevrolet motor havde dimensionerne 84 X 95 mm med slagvolumen 3.18
liter. Blok og stempler var støbejern. Krumtappen var lejret i tre hovedlejer. Ventilerne var af
samme størrelse. Drejningsmomentets overførsel til |
|
|
knastakslen, der var anbragt på siden af blokken, skete ved
tandhjul, knastaksel-hjulet var fremstillet af kunststof (fiber). Motorens smøresystem var en
kombination af tryk- og dypsmøring. Man havde forladt vacuumtanken til fordel for en AC benzinpumpe
drevet ved ekcentrik på knastakslen. Benzinpumpen fødede en Carter karburator udstyret med
accelerationspumpe. Batteritændingen var fabrikat Delco. Kølesystemet var traditionelt i opbygning,
frontradiator, ventilator og pumpe drevet af kilerem fra krumtapakslen. Remmen drev tillige dynamoen.
Krumtappens drejningsmoment overførtes gennem en enkeltpladekobling til en tretrins
gearkasse. Fjederarrangementet var halveliptiske fjedre for og bag, fjedersvingningerne dæmpedes af
hydrauliske Lovejoy vingestøddæmpere. Bremsesystemet var overtaget fra 1928 modellen, hvilket vil
sige mekaniske bremser med udvendige bremsebånd. Bremserne var absolut
modellens svage side. |
|
P. E. Hansens,g- 1930 touring løb åbenbart af samleb. ?det netop
da man skiftede fra plade- til trådhjul.
En serie nye gedigne Fisher-karrosserier var
konstrueret til den nye six, som havde typebetegnelse International Series AC. Man kunne vælge mellem
coach, sedan, roadster, cabriolet med klap, touring, coupé og Convertible Landau. Akselafstand var
107", hjulene var plade- eller artillerihjul med 4.50 X 20 dækmontering. Standardmontering var
ofte B. F. Goodrich. |
På vej til Italien i Chei,rolet roadster august 1930.
| |