|
|
Næstsidste erhvervelse hos Knud Marker i Køge er en Opel
cabriolet ca. 1930. (Den aller seneste er en Lancia Aprila pillarless berlina fra midt i trediverne).
Der skal mod og sagkund-
|
skab til at gå i gang med denne Opel, men der kan blive en sjov
vogn ud af det. Marker er meget interesseret i at høre fra andre medlemmer, som kender modellen. Og i
et sæt 18" hjul. For øjeblikket er det ellers en Austin Seven 1932-model, som Marker har
under behandling. Her ses Chassiset lige inden karrosseriet kom på (pt. med 1935 hjul og forkert
karburator).
Marker har jo flyttet lidt rundt på Køgeegnen de senere år, men falder nu forhåbentlig til ro: Han
har købt et tidligere bilværksted med 60 m2 garageplads. |
|
|
|
Hos Jørgen Andersen i Lyngby foregår en utroligt
perfektionistisk restaurering af en Renault Monasix RY2 1929-30 (den ' første med køleren foran
motoren), Jørgen Andersen har og kan betjene svejseanlæg, drejebænk og båndsav, og når en del
ikke er til hans fulde tilfredshed fremstiller han en ny. Det gælder alt, fra køleremblem over
kardankryds til baglygte. Er der for øvrigt nogen, som kan hjælpe med
instruktionsbog
|
|
eller anden litteratur — eller med tip om hvordan Jørgen Andersen
finder en lignende åben vogn?
Monasix er sekscylindret, men kun på knap 1.5 liter. Det var en model, der gjorde overgangen fra køler bag
til foran motoren med. Det karakteristiske forparti blev bevaret, men med gæller foran. Ventilatoren sidder
stadig bag på motoren. På et af billederne ser man Renault-mærket på instrumentbrædtet. Der gik et år
før Jørgen Andersen opdagede, at det var forskydeligt og at chassisnummeret sad bagved,
| |