Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  18     side  4 & 5

  

 

korrespondent, men det kniber stadig med at få fast billeddækning af de jyske udflugter — det har været os umuligt at opspore billeder fra Juelsminde-turen, selv

 

om der da må være taget nogle. Er der virkelig ingen, som vil påtage sig at være bladets faste leverandør af løbsbilleder fra det vestlige Danmark?              O. Riisager.


 Forsikringerne

Der er endnu ikke tegnet forsikringer nok til at DVK kan danne sin egen forsikringsgruppe, og det er både mærkeligt og ærgerligt, for der skal kun være 100 i alt, før vi får de store fordele, der er ved egen gruppe. Det er først og fremmest op til 70 procents tilbagebetaling af forsikringspræmien ved skadefrit år for hele gruppen. At der er stor chance for det ses af, at der ingen skader har været anmeldt til nu af dem, der har tegnet forsikringen i fællesgruppen. Det kan nævnes, at hvis man tænkte sig den groteske situation at alle forsikringstagerne smadrede vognen, ville der højst kunne blive tale om 50 procents efterbetaling af præmie. Det er meget store fordele ved den forsikringsordning, klubben på Kaj Bachs initiativ har fået, nærmere oplysninger kan fås hos Bach, Schouboe eller B. Mackeprang. Som det er sket mange steder ved overgang til moderne databehandling, har der været en smule kludder i begyndelsen med ansættelsen af præmier osv., men det skulle være et overstået stadium og må ikke forskrække nogen. DVK fører selv kontrol med dette. Forsikringsselskabet er forøvrigt interesseret i at få forbindelse med erfarne DVK-medlemmer rundt om i landet, der vil være behjælpelige med (hvis det skulle blive nødvendigt) at vurdere skader.

  Igen et nyt
museum

Inden for medlemskredsen er der talrige eksempler på hvordan interessen er ekspanderet, store samlinger er blevet til, enkelte endda offentligt tilgængelige. I dag findes der fire deciderede bilmuseer i vort lille land, derfor forbløffes man over at erfare at nummer fem er under forberedelse.
   Peder Fuglsbjerg har erhvervet det nedlagte Stenderup Teglværk få kilometer syd for Horsens. Der er det Fuglsbjergs hensigt at etablere en samling baseret på egne og lånte køretøjer. Nogle medlemmer har allerede givet tilsagn om at stille biler i samlingen. De tidligere værkshaller vil blive indrettet således at en hal forbeholdes restaurerede eksemplarer, og i en magasinhal vises urestaurerede. I hallen for de restaurerede biler installeres centralvarme så fugt og dermed rustdannelse i årets kolde måneder udelukkes.
   Ved at udstille lånte køretøjer løser Fuglsbjerg opbevaringsproblemerne for medlemmer, hvis biler er opstaldet til dyre huslejer. Indtil alle lokalerne er færdig-indrettet, vel omkring foråret 1970, vil Fuglsbjerg opbevare biler i magasinbygningen for 50 kr. pr. styk pr. år. Når samlingen bliver tilgængelig for publikum, vil biler der fremvises naturligvis opbevares uden vederlag.                     P. E. Hansen.

 

 D.T.M.
Man kan endnu nå at se afskedsudstillingen af køretøjer i Danmarks Tekniske Museums midlertidige udstillingsbygninger på Ole Rømersvej i Helsingør. Blandt de mere iøjefaldende sager er Szawa automobilet, der foreløbig udstilles som chassis, museets pragtfulde Lincoln touring fra først i tyverne, der virkelig er et køretøj, som kan få tænderne til at løbe i vand. Endvidere tre perler fra Neels samling: Renault, Morris Bullnose og Austro-Daimler. Og meget andet. Som man ved, er det museets politik ikke at omgærde udstillingsgenstandene med ret mange restriktioner, men når det drejer sig om lånte vogne, kan det godt undre, at løftet om at de ville stå bag snore ikke holdes. Der er forholdsvis frit adgang til at rive og flå i vognene, og nogen kustode er der ikke at få øje på.
   Som sædvanlig er det kun ad omveje lykkedes os at få fingre i museets årsskrift, vi opnår åbenbart aldrig at komme på postlisten, skønt man i den ledsagende pressemeddelelse kan læse, at skriftet sendes til en lang række virksomheder og institutioner, der nærer interesse for musets virke. Hovedartiklen er en afhandling af J. Th. Arnfred om Poul la Cour som opfinder.
   I listen over nyerhvervelser mærker man sig fjernsynets første OB-vogn (hvad er der for øvrigt blevet af daværende Statsradiofoniens berømte første reportagevogn, kaldet „mahognivognen"?), en Puch scooter, en Goggomobil, en Vespa, en sofacykel med sidevogn, en 2-cyl. boxermotor af ikke nærmere bestemt fabrikat, en gennemskåret Nordisk Diesel motor, en brandbil fra Sankt Hans Hospital, den dansk fabrikerede bil S. 1, en Ford A, en Ford

 

T motor, en Douglas mc 1930, en Standard 20 1936-37.

Vægtafgiften
Endnu mangler mange medlemmer at indsende det spørgeskema, der blev sendt ud med forrige nummer af bladet. Det er af stor betydning for udarbejdelsen af den statistik, klubben vil bruge som argument for nedsættelse af vægtafgiften over for finansministeren, at så mange som muligt indsender skemaet, og af hensyn til statistikken bedes også de medlemmer, der ingen vogn har, indsende skemaet. Skulle det være bortkommet kan nyt fås hos O. Riisager.

M-B Register
Et nyt medlem af DVK, Poul Jørgensen, har som speciale Mercedes-Benz og vil gerne virke som registrator for dette mærke og de to det udsprang af. Der er jo en del M-B og et par Benz vogne i vor medlemskreds og Poul Jørgensen vil altså gerne formidle den særlige kontakt mellem ejerne og i øvrigt forsøge at registrere hvad der måtte være af vogne i Danmark. Poul Jørgensens adresse kan ses på side 2.

Løbskalender
Der er allerede lagt en foreløbig vestdansk løbskalender for 1969. Den ser sådan ud: Gjern 10. maj, Fredericia 7. juni, Egeskov 28. juni, Juelsminde 23. august, Rally Århus 6. september.
Næste års Skagensløb bliver kørt allerede i maj. Datoerne er den 15. til 17., og det går i retning fra Skagen til København.