|
uddeling og der sluttedes med dans. En lille flok troede det var en
selskabelig forening de, var i, så de fortsatte til kl. 3 på værelserne.
Pålidelighedsløb:
1. Henning Fast, 4 strp., Dodge 1932
2. Oluf Olufsen, 6 strp., Ford A 1931
3. E. F. Jacobsen. 33 strp., Studebaker
1928
4. Bdr. Vagn Jensen, 39 strp.. Morgan
1929
5, E. Christiansen, 39 strp.. Ford A 1930
Præmie for restaurering: publikumsbedømmelse
1. Carl Johan Larsen. Citroën A
2. Arne Laier, Chevrolet 1927 P.
3. Fuglsbjerg, DeSoto 1929
Da vi er blevet citerer forkert både i Politiker og i Ford-A Nyt skal vi gentage, at den norske
nummerpladeordning naturligvis kun gælder for vogne. der ikke er brugskøretøjer.
Ford-A Nyt er ellers blevet et fint blad, nu også med fotoillustrationer.
Efterkrigsvognene
Et problem, som jeg mener trænger sig mere og mere på, og som derfor bør komme frem til debat her i
bladet, er spørgsmålet om på en eller anden måde at støtte en forøgelse af interessen for, hvad
jeg vil kalde ,nyere klassiske biler", altså særligt bemærkelsesværdige og karakteristiske
efterkrigstidsbiler. Det er naturligvis ikke meningen, at medlemmerne skal møde op og deltage i vore
arrangementer med fabriksnye biler, men man må betænke, at det om føje år vil kunne kon |
|
stateres, at der er opstået et mærkbart hul i medlemmernes
bilbestand, altså en manglende kontinuitet og repræsentation af bilens udvikling, hvilken opgave det
vel må ære et af DVK's hovedformål at værne.
Så længe den tidsperiodes biler, som der her er tale om, ikke får nævneværdig omtale
i vor klub, vil der næppe opstå nogen synderlig interesse for dem fra medlemmernes side.
Det skal i denne forbindelse bemærkes, at da DVK blev startet i 1954 kunne man deltage i
klubbens arrangementer med ,veteranbiler", der var 15-16 år gamle, altså førkrigsbiler, medens
dette ikke er muligt i dag med biler, der er f. eks. omkring 23 år gamle. Jeg mener, at der er
noget galt her, og at det engang vil vise sig at have været en alvorlig fejldisposition fra klubbens
side, således totalt at overse efterkrigstidens nu snart gamle biler.
Enkelte modeller kan vel nok endnu forefindes i næsten ny tilstand i de nok som bekendte
gamle ladebygninger, stalde o.s.v. — selv om jeg personligt tror, at disse tilfælde vil være
sjældnere end for førkrigstidens bilers vedkommende — men mange modeller må påregnes at ville gå
tabt for klubben. Dette vil ske bl. a. fordi det, som det nok er mange bekendt, er en langt
vanskeligere og mere bekostelig affære at frembringe et acceptabelt eksemplar af en nedkørt bil med
selvbærende karrosseri end af en bil med chassisramme.
Af klubbens billiste vil man se, at der allerede er gjort et skridt i den rigtige
retning, idet denne liste medtager biler til og med 1950.
Det er jo også muligt, at en ,anerkendelse" af disse vogne fra klubbens side vil
afspejle sig i et øget deltagerantal i de arrangementer DVK forestår.
Jørgen Harup
|
|