Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  18     side  22 & 23

  

 

Lystrup og den københavnske hovedforhandler Hersleb Christiansen hver sin stand. Lystrup udstiller både de gamle og de ny modeller: 1½, 2, 3, 3 1/4 og 4 HK.
   Det 1. Kammeratskabsløb i 1914 blev en stor sejr for Wanderer, idet L og 2. præmieholdet kørte Wanderer. Der kørtes i hold pÃ¥ tre, med en bil og to mc. Det første hold bestod af Caspersen, Valdemar Christensen og I. P. Hansen, det andet, ,grossererholdet" af de tre grosserere Hersleb Christiansen, E. Pedersen og F. Frederiksen.
   OgsÃ¥ Skagensløbet 1914 blev en smuk sejr for mærket, idet alle seks deltagende Wanderer mc kørte pointsfrit. I klassen for lette mc deltog 32, med kun 11 uden pointstab.
   I det 2. Esbjergløb 1915 tog Wanderer i. præmie i tre af løbets klasser, to mc-klaser og en for biler. I det tredje Skagensløb deltog flere 4 HK Wanderer, som dette Ã¥r hjemførte to vandrepokaler efter tre Ã¥rs kamp.
   Kære læser: De kan roligt gÃ¥ i gang med at restaurere en Wanderer mc, den bliver De ikke snydt med. Danmarks Tekniske Museum har allerede anskaffet sig en. De kan se modellen der, inden De bestemmer Dem — og mÃ¥ske fÃ¥ arrangeret en prøvetur.      Th. Ry Andersen.

Fodnote: Foruden de afbildede Wanderer motorcykler kendes følgende her i landet: Erik Nielsen i Karleby har en 3 HK (1912?) med motornummer 10587 (udstillet på Egeskov). Evald Henneberg i Viborg har en 3 HK med stelnummer 244155 og motornummer 12586. Ejler Knudsen i Århus har en 3 HK motor nummer 9321 og et noget senere stel. Chr. Wenderby i Randers har en 3 HK, og Viggo Thomadsen i Randers har vist nok

 

også en Wanderer mc. M. Klarskov Jensen i Roskilde har en 2½ HK og en 4 HK, motornumrene er 17160 og 14996. Kørelærer Stjernelvist i København har en 1½ HK med stelnummer 249144 og motornummer 13881 (1913-14?). Og Kaj Bach i Frederiksværk har en Wanderer mc fra først i tyverne.
   Tilsyneladende er stelnummeret fortløbende uden hensyn til model, og som rettesnor kan det nævnes, at ifølge et par besvarelser i MOTOR's tekniske brevkasse er stel nr. 210085 Ã¥rgang 1912 og stel nr. 267330 Ã¥rgang 1915.                                               or

E.L.G.

Mange har sikkert undret sig over de tre store bogstaver E. L. G., der stÃ¥r pÃ¥ Teknisk Museums Motosacôche motorcykel, der vides at være helt original og uberørt siden den første ejer erhvervede den. Forklaringen faldt OR tilfældigt over, da han ledte efter illustrationer til Wandererartiklen. Importøren hed Carl Johan Janssen (og kaldte sig Danmarks første motorcyklist). Han handlede med E. L. G. cykelfittings og havde den fikse ide, at alt hvad han solgte derfor skulle hedde E. L. G.; følgeligt malede han disse bogstaver pÃ¥ bÃ¥de motorcykler og biler. Fx. forhandlede han ogsÃ¥ flere amerikanske smÃ¥biler, sÃ¥ledes Waltham Orient Buskboard, der udgik fra Janssens forretning under navnet E. L. G. Mobil. Der er ingen tvivl om, at der har stÃ¥et E. L. G. pÃ¥ Motosac6chen fra den var ny, og sÃ¥ skal det naturligvis blive stÃ¥ende. PÃ¥ et tidspunkt begyndte grosserer Chr. Gottschalk ogsÃ¥ at forhandle mærket, og det sloges han og Janssen meget om.

 

 

Fætrene Henrik Houmøller og Per Marcus Pedersen i Alborg har i fællig indkøbt en MG VA saloon 1937. der stod og kedede sig ved en nordjysk gÃ¥rd. Prisen var rimelig og sÃ¥ fulgte der en reparations- og tuningshÃ¥ndbog for alle MG-modeller med pÃ¥ 580 sider. — Lars Toksvig har afhændet sin kendte grønne Ford T touring 1926 til Lars Rysse. — Viklit Graae Jørgensen har erhvervet en Citroën B. 12 1925 med et meget fint luksus sedankarrosseri. Det er spændende ved ikke at være standardtypen. der som bekendt var et stÃ¥lkarrosseri. O. Riisager har solgt sin Fiat 508 Balilla til Erik Koux. der ikke syntes den var sÃ¥ slem og vil gøre den i stand til sin kone. — Preben Dahlmann, har overladt sin Morris Minor roadster

 

til Ole Mørk Lauridsen, som dermed har 3 af slagsen. Preben Dahlmann har til gengæld anskaffet en Morris 8 roadster 1937. —Ole Hübbe har fÃ¥et en 3½ liters Vauxhall VX 1932 sedan. — Siden sidst har vi rundet medlemsnummer 600 (læge Jørgen Fog i Trørød, Ford A-mand med en 1930 roadster som brugsvogn). Det er kun 15 mÃ¥neder siden vi passerede nr. 500. Netto-medlemstallet pt. er godt og vel 400! —En kendt nordsjællandsk Fiat 501 touring, der i en menneskealder har tilhørt værkfører Arngrimsen i Hillerød, har skiftet ejer. Den tilhører nu et nyt DVK-medlem, Gunnar Falk i Bendstrup, der desuden ejer en Chevrolet 1928 og en Orial 1929 — det er en motorcykel.
   Der var sikkert et par DVK-medlemmer, som bød pÃ¥ en Austin Seven roadster, der i sommer blev bortauktioneret pÃ¥ et Lions loppemarked i Holte, men det blev et nyt medlem, Jens Nielsen i Virum, der fik hammerslag. Vognen er af serie B9 og efter chassisnummeret fremstillet omkring nytÃ¥r 1934. Køre kan den, men det bliver en opgave at føre de let nedsavede døre og særprægede bagskærme tilbage til original skikkelse. — Da det har stÃ¥et i den berlingske søndagsavis er det ikke længere
                                      (fortsættes side 26),
 

Viklits Citroën B. 12 blev efter erhvervelsen slæbt hjem af Børge KÃ¥ ved hjælp af en af  S. A. Jensens Nash'er.