|
Mere Absalon
Det er med stor forventning jeg fire gange om året modtager Bilhistorisk Tidsskrift: hvad skal jeg nu
have et „hak i tuden" for? Hidtil har jeg taget de forskellige „hak" ad notam, idet jeg
har den måske gammeldags opfattelse, at Bilhistorisk Tidsskrift, som dets navn antyder, skal
indeholde stof af bilhistorisk karakter og ikke udarte til et polemisk organ.
I september udgaven af Bilhistorisk Tidsskrift var der naturligvis det sædvanlige
,hak", men da jeg ikke agter at deltage som arrangør af kommende løbsarrangementer, og
følgelig ikke kan lastes for disses evt. mangler, vil jeg forsøge at give en forklaring på
arrangementernes, specielt Absalon Rallys udformning og dennes baggrund.
Først og fremmest vil jeg erindre om klubbens love, der forbyder reklame i forbindelse
med arrangementer hvori DVK's navn figurerer. Da ethvert arrangement koster penge at afvikle (Absalon
Rally 1967 kostede ca. 12.000 kr.), er det let at se hvem der må betale. Det må deltagerne, da man
anstændigvis ikke kan forlange at de af klubbens medlemmer, der ikke interesserer sig for
løbsaktivitet skal betale for andres fornøjelse.
I forbindelse med Absalon Rally var det lykkedes at få tilsagn fra Københavns kommune
om støtte i form af visse præmier og som vært ved en middag på rådhuset på betingelse af
offentlighed og et passende antal deltagere. For evt. at have noget i baghånden, hvis dette skulle
glippe, havde vi sat startgebyret til 55 kr., idet vi så regnede med at kunne arrangere noget
selskabelighed på en restaurant i stedet. Dette viste sig imidlertid at være en yderst vanskelig
affære med det til rådig- |
|
hed værende beløb, idet der jo i Bilhistorisk Tidsskrift havde
været røster fremme om at sådan, selskabelighed skulle være på et højere plan end man
sædvanligvis så det. Man må jo ikke glemme at de 55 kr. skulle dække andet end middag for to
personer efter løbet, der skulle også være råd til en forfriskning undervejs, endvidere til porto,
præmier etc. Da der så ved anmeldelsesfristens udløb var indkommet 12 anmeldelser og efter
yderligere en uge dette tal kun var steget til 31, var det evident at arrangementet måtte aflyses.
Med hensyn til placeringen af ruten gik vi ud fra, at ved et internationalt arrangement
måtte tyngdepunktet ligge i København og dermed kan der vanskeligt blive tale om andet end
Nordsjælland, hvis turen skal gå igennem et smukt og afvekslende landskab, når den samtidig ikke
må blive for lang. Endvidere ville vi gerne give gode muligheder for deltagelse af vore norske og
svenske venner, idet det er vor erfaring, at de er nok så positive i deres indstilling til rallies
for gamle biler som vore egne medlemmer. Det viste sig da også, at over halvdelen af tilmeldelserne
til Absalon Rally kom derfra.
I og med man nu havde bestemt sig for Nordsjælland, og man i hvert fald i
Københavnsområdet er nødt til at overholde politivedtægterne skulle man have tilladelse til
løbets udformning fra tre politikredse. Disse tilladelser skulle yderligere harmonere med en
tilladelse fra militæret om lån af køregård til afholdelse af manøvreprøver. Disse tilladelser
kan aldrig gives til søndagsarrangementer og de kunne ikke endeligt udformes før man havde
nøjagtigt antal af deltagende køretøjer. Derfor kunne man ikke på forhånd opgive endelige
tidspunkter og andre detaljer i |
|
|
indbydelsen. Skulle man så yderligere passe færgetider fra mulige
deltagere ind i dette, mente vi at opgaven ville blive for uoverkommelig og afstod derfor totalt
herfra.
Som det vil ses af det her nævnte er der mange ting, der spiller ind og giver én
problemer ved et arrangements planlægning. Men det største og mest nedslående er den totale mangel
på forståelse fra medlemmernes side for at disse problemer må løses før et arrangement kan løbe
af stabelen. Denne mangel på forståelse eller interesse fører imidlertid til den konklusion, at der
ikke i ..DVK øst" er tilstrækkelig grobund for den slags arrangementer vi hidtil har forsøgt
os med. Det er sådan set synd for det er jo da en lejlighed til at se en del medlemmers køretøjer i
deres rette element. Biler er jo nu en gang skabt til at køre og ikke til at blive pudset i stykker i
en garage. I „DVK vest" går det tilsyneladende bedre, men man siger jo også selv, at man er
meget dygtigere, og man har i hvert fald den fordel, at man ikke skal lave rally i et opland for en
storby på over 1 million indbyggere.
Det ville imidlertid være meget trist hvis vi her på Sjælland ikke fremover kunne
glæde os over kørende biler. så jeg vil indtrængende opfordre evt. arrangører in spe til snart at
gå i gang med planlægningen af kommende arrangementer, da DVK's medlemmer, specielt de ikke
deltagende kræver alt eller intet af et arrangement. Belært af erfaringen kan jeg i øvrigt nævne
at den eller de, der vil prøve at arrangere rally for DVK må nære en fanatisk tiltro til sig selv
og sine egne ideer, idet hjælp og støtte næppe kan forventes fra noget medlem af DVK.
Fl. Sørensen |
|
AUSTIN 7
2-pers. åben. Dæk, motor, kaleche og karrosseri er i god stand, men ikke samlet helt færdig.
Sælges som den er for 600 kr.
Axel Hjeresen,
Skovvej 9, 1., 5400 Bogense.
RESERVEDELE
til Ford A og T og andre mærker sælges.
A. Andersen,
Odense, (09) 12 16 29 eft. kl. 20.
Nyt problem
Der synes i den senere tid at være blevet lagt en del nye hindringer i vejen for os veteranbilejere
fra det offentliges side med bl. a. store skatter og afgifter — sidst med en påtænkt fordobling af
den i forvejen fordoblede vægtafgift — og nu med Finansministeriets bekendtgørelse nr. 296 af 6.
august 1968 om fritagelse for registreringsafgift af motorkøretøjer, som genopbygges efter
færdselsuheld m. m.
Man må antage, at bekendtgørelsens behageligt klingende titel bærer skylden for, at
ingen indtil nu har beskæftiget sig nærmere med dens indhold.
Bekendtgørelsen indeholder nye bestemmelser om, efter hvilke regler der kan indrømmes
fritagelse for registreringsafgift ved opbygning af et tidligere afgifts-berigtiget køretøj, der er
blevet ødelagt ved færdselsuheld, eksplosion, ildebrand m. m., og den finder anvendelse på
motorkøretøjer, som fra og med den 15. september 1968 er blevet beskadiget.
Ordet „ombygning", svarer som det senere vil fremgå til det man normalt ville
kalde en reparation, og så skal køretøjet i visse tilfælde afgiftsberigtiges påny, medens det i
andre tilfælde skal ophugges.
Der sondres i bekendtgørelsen mellem motorkøretøjer, der omfattes af en
skadesforsikring, altså om et forsikringsselskab via en kasko- eller ansvarsforsikring er pligtig at
dække skaden, eller der er tale om reparation for ejerens egen regning eller
forsikringsselskabet udbetaler en kontanterstatning. |
| |