Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  19     side  2 & 3

  

 

       DANSK VETERANBIL KLUB 
  Soløsevej 53, Gentofte, OR 963
           B E S T Y R E L S E:
  E. Vagn Jensen, formand,
     Over Randlev pr.8300 Odder,
      (06) 54 09 55 Ørting 22.
   B. Mackeprang, næstformand,
      (klubbens adresse).
   H. J. Beier, kasserer Ryparken 60,
         2100 København Ø.
   Jens Nielsen, sekretær. 
   Th. Ry Andersen
   Kaj Bach.
   Jørgen Graae.
   Ib Wiboe Hansen. 
   P. E. Hansen.
   B. Hoffmann.
   E.F. Jacobsen
   Åge Louring.
   Vagn Loft.
   Fl. Sørensen.

                REDAKTION
   0. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt), 
       Krogholmgårdsvej 70 , 2950 Vedbæk
       (01) 89 11 48.
   Th. Ry Andersen, Grenåvej 176,
       8240 Risskov, (06) 17 83 05.
   H. J. Beier, Ryparken 60,
        2100 København Ø. RY 7672.
   M. Bessermann-Nielsen, Ordrup Jagtvej 153,
        2920 Charlottenlund. ORdrup 8199
    K. Schouboe (annoncer),
        Ravnsholtvej 23, 3450 Allerød.(03) 27 44 22.
        Eftertryk tilladt med kildeangivelse

Forsidebilledet, som vi har lånt af R. 0. Løvschall i Ålborg, forestiller redaktør Chr. Arnfast, Ålborg, i sin Oldsmobile 1901. Det er fotograferet af en anden af de jyske bilpionerer, filmsfotografen Thomas S. Hermansen, Århus. Det er virkelig et stykke historie: Mødet mellem studekøretøjet og det forskrækkelige automobil, og så med skiltet (med den pudsige stavefejl), der erindrer om det andet moderne befordringsmiddel: Jernbanen. Som bekendt er der bevaret tre af de gamle Olds Curved Dash modeller i Danmark, en af dem vides at være fra Nordjylland, det kunne jo godt være netop dette eksemplar ? ? ?

 

   Société des Bugattistes Danois,
       H. C. Rasmussen, 
       Studiestræde 49 ,  Kbh. K.
  Buick Registret
     Peter Hass, c/o Smidt
     Alrunevej 29, 2820 Gentofte.
   Chevrolet Registret 
       Ulf Peter Ottosson, 
      Vestre Paradisvej 111, 2840 Holte.
   Fiat Registret
     Ole Riisager,
     Krogholmgårdsvej 70 , 2950 Vedbæk.
    Ford A Sektionen
      
P. E. Hansen, Torstedalle 25, 
      8700 Horsens Torsted
   Harley Davidson Registret
      Svend Amdissen, Over Fussing pr. 8900 Randers.
   Indian Registret 
      Erik Ballermann,
      Sandøgade 5, 8200 Århus N.
   Jaguar & SS Registret 
      Henrik Horsten,  Sandbjerggade 19, 2200 Kbh. N.
   MG Registret
      
Falko Lorenz,
      Arre pr. 6800 Varde
   Rolls-Royce Sektionen 
      Ib Wiboe Hansen, Fuglevadsvej 58, 
      2800 Lyngby.
   Singer Registret 
       Ulf Korremann,  Åkandevej 72, 3500 Værløse.

2 SJÆLDNE ÅBNE CHEVROLET 
1932: roadster og Victoria cabriolet (eneste i Danmark?) Roadsteren er adskilt og delvis restaureret. Begge komplette og originale. Motorerne i god stand.

Halle,

(01) 91 32 20.

JOWETT JAVELIN
1951 i køreklar stand. 30.000 efter hovedreparation. Sælges til samler eller interesseret.
Tømrermester Einar Nielsen.
Granly,
Sdr. Thiese pr. 7881 Jebjerg.

 

Tønnes Pedersens artikel i dette nummer om datering af Ford T modeller inspirerer til nogle betragtninger om datering og originalitet. Det kan tit undre, at DVK-medlemmer, der ofrer megen tid og ofte også mange penge på at restaurere et køretøj, gør så lidt for at sætte sig ind i hvordan det nu også bliver så originalt som muligt. Nogle føler måske at det blot gælder om at gøre alle delene i det forbåndenværende køretøj i stand, uanset om så enkelte af disse dele skulle være sat på i tidens løb. Tit er det naturligvis umuligt at få eller økonomisk uoverkommeligt at fremstille originale dele — så må man indgå et kompromis. Men det, der kan harme er at originalitet med eller mod bedre vidende ødelægges. Det ser man desværre også ofte eksempler på. Og hvad der er det værste — det forekommer at den bevidste ødelæggelse af det originale skyldes et ønske om at få køretøjet til at se mere gammeldags ud. Så er vi ude, hvor der burde blive tale om diskvalifikation ved bedømmelsen af køretøjer, når der uddeles restaureringspræmier. Det er da også set fx. for nogle år siden at en vogn mistede en førstepræmie, fordi den havde et

 

kobber-udstødningsrør, som sikkert var sat på i den gode mening at gøre det holdbart og uden nogen tanke om forfalskning. Men på den anden side var der så kort efter et løb, hvor en publikumsafstemning lod sejren gå til en vogn, som ejeren med vilje havde trukket forniklingen af på de blanke dele, for at den skulle stå i blankpudset messing. Uoriginale hjul havde den også. Det med messingen ser man stadig ny eksempler på, det kan være på Ford T, Fiat 501, ja endda Morris 8.
   Men at disse „forfalskninger" ikke altid udføres i ond mening ses når man kommer ind på dateringen.  De fleste fejldateringer går ganske vist i retning af at gøre vognene ældre end de er. Det er der utallige eksempler på. Men der er så sandelig også eksempler på det modsatte, endog ganske ny og friske.
   Der skal gøres en indsats for at skaffe de oplysninger, som fortæller nøjagtigt, hvornår en vogn eller motorcykel er fremstillet og hvordan den så ud som ny. Men det kan næsten altid gøres. DVK står til rådighed med de oplysninger, der findes i Bent Mackeprangs store arkiv, på Bilhistorisk Tidsskrifts redaktion og hos sek-