Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  19     side  8 & 9

  

 

Sedanen med dørene midt på og oval bagrude. Kofangeren er dansk.

Datering af Ford T

Ford T fabrikeredes som bekendt fra 1908 til 1927 og gennemgik i dette tidsrum en del forandringer, der kan have betydning ved dateringen af et foreliggende eksemplar. Den vigtigste ydre forandring på vognen skete i 1917, hvor den oprindelige kantede messingkøler (ikke at forveksle med den messingkøler, som mange T-modeller i dag kører rundt med, og som skyldes, at nikkellaget er trukket af kølerkappen, formodentlig for at få vognen til at se mere antik ud) erstattedes af en større og mere afrundet køler, der i de første år derefter var sortlakeret, for senere at blive forniklet.

 

Så vidt vides eksisterer nu kun nogle få eksemplarer af før-1917 modellen her i landet, hvorfor der i det følgende kun vil blive givet data for de senere modeller.
   Den vigtigste dateringsgrundlag burde være chassisnummeret, men da et sådant ikke findes, er man henvist til motornummeret, der jo også står på motorattesten, hvis en sådan findes. Motornumrene er kronologiske og ligger fra 1917 og fremefter således.

1917    1.614.517— 2.449.179
1918    2.449.180— 2.831.426
1919    2.831.427— 3.659.971

 

  

Disse numre gælder for de amerikansk fremstillede motorer, der vistnok er de almindeligste her i landet. Topstykket er mærket „FORD" Michigan. På den engelske fabrikat fremstilledes i alt 30.200 vogne, der i modsætning til de amerikanske var højrestyrede. Nu viser det sig meget ofte, når man skal til at datere en Fordvogn, at årgangen ikke passer til motornummeret. Dette skyldes simpelthen, at motoren engang er blevet ombyttet med en anden brugt motor, og at attesten er fulgt med den nye motor. Derfor kan det være nyttigt at have andre holdepunkter.

 

I det følgende skal derfor angives de vigtigste ydre og indre ændringer, der kan medvirke til at bestemme den ,oprindelige" vogns årgang.
   1917 Kantet messingkøler erstattes af sortlakeret kølerkappe af jernplade (p. gr. af krigen). Hjulkapsler og kølerprop fornikles. Skærmene gives en mere afrundet form og forsynes med optrykkede vulster. Vogn leveres med elektrisk horn drevet fra magnet.
   1919 Elektrisk selvstarter og aftagelige fælge kan fås som ekstraudstyr.
   1920 Ratkrans af ebonit (tidl. træ) 16" i diameter.
   1921 Petroleumslygter ved torpedoen forsvinder.

   1917-22 findes i 4 standardmodeller: 

2 prs. åben (runabout)
4
prs. åben    (touring)
2
prs. lukket     (coupé)
4
prs. lukket     (sedan)

Lodret vindspejl, ingen forkromning, ingen  torpedolygter — dvs. 1921 eller 22.