Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  19     side  10 & 11

  

 

Da Ford åbnede samlefabrikken i Sydhavnen i 1924 var det en empiregrå touring der rullede ud. Pris kr. 2.750.

De åbne modeller har begge lodret vindspejl. Touring har kaleche med lodrette støtter og 3 smalle lodrette vinduer bagud.
   Coupé og runabout har lille kasse over bagakslen (bagagerum). Sedan har dør midt i siden med vindue på hver side og ovalt vindue bagi. Alle modeller har normalt sortlakerede lygtekranse og kølerkapper, men blev dog ofte forsynet med forniklede kranse og kapper (aldrig blank messing). Farven på alle vogne var altid fra fabrikken sort.
   Benzintanken lå altid under sædet og var i de åbne modeller rund (tøndeformet).
   1923 De åbne modeller får skråt vindspejl

 

og de lodrette kalechestøtter forsvinder. Vognene gøres lidt lavere, bl. a. derved at sæderne sænkes, hvilket medfører at benzintanken får ovalt tværsnit. De lukkede modeller er i det væsentlige uforandret. I slutningen af dette år fremkommer for første gang den 4-dørs sedan med firkantet bagrude.
   1924 2-dørs sedan og coupé fremkommer i nye lavere modeller med mindre rejsning på taget. Sedanen får dørene anbragt foran, og der er kun 2 vinduer i hver side. Bagruden bliver rektangulær, køleren får en nedre afslutningsplade og gøres højere, lygter og skærme er uforandret. De i Europa solgte modeller leveredes

 

 

 

 Inden coupeen og runabouten fik svigermorsæde, kunne man surre et par små havestole fast i bagklappen. Det blev åbenbart accepteret af myndighederne.

med forniklet køler og lygtekranse og kan endvidere leveres i forskellige farver,
   1925 som 1924, idet vognene dog nu leveres med ballondæk. Ved motoren sker også visse forbedringer, f.eks. gives gear-og bremsepedal, der tidligere var ligesom bakpedalen, en mere behagelig form. Rattet forøges til 17".
   1926 Udseendet ændres væsentligt. Torpedoen gøres lavere, motorhjelmen får flere gæller, hele karrosseriet gøres lavere, vindspejlet i den lukkede model er udelt, benzintanken lægges op under torpedoen (undtagen i 4-dørs sedan). Skærmene gøres bredere og med lavere vulst, lygterne

 

hæves. Instrumentbrædtet fornikles, tænd-spolerne flyttes fra forbrædtet op på motoren og endelig kan denne model leveres med trådhjul.
   1927 Denne model er ligesom 1926, bortset fra, at trådhjul fra nu af blev standardudstyr. Begge de 2 sidste årgange havde klapsæde i de 2-personers modeller.
   Til slut skal bemærkes, at der foruden disse ydre kendetegn i årenes løb foretages forskellige forbedringer i motorkonstruktionen, men en gennemgang af dette ville blive omfattende. De angivne årstal er modelår, dvs. de løber i reglen fra det foregående års efterår.
                               N. Tønnes Pedersen.

1926 roadsteren var helt smart. Dette eksemplar vandt Kaj L. Olsen og Axel Premer mange orienteringsløb med.