i København. I sommeren 1899 blev det første cykelløb med
motorpace afholdt herhjemme, idet man importerede nogle tyske pacere, som bragte deres maskiner med
sig. Cykelløb med motorpace interesserede H. C. så meget at han —måske før, måske efter det
første motorpace, skaffede sig nogle De Dion motorer fra Cudell fabrikken i Aachen, som han satte i
tricycler, således som De Dion selv havde gjort det til at begynde med. Med disse apparater var det
H. C.s mening at pace cykelrytterne på træbanen i Bernsdorffsgade. Det var ikke den helt store
succes, for ofte kørte cykelrytterne fra paceren. Denne virksomhed opgav H. C. „og han fik derpå
en tysk motorvogn herop fra Solingen". Det vides, at den havde motoren foran, men hvilket mærke
det var, har det hidtil været mig umuligt at opklare.
På det tidspunkt havde man herhjemme kun set en Benz, som Mansfeld-BWIner havde
anskaffet, en Daimler som af Holger Hassel var hjemtaget til N. Larsens Vognfabrikker og grosserer
Salomonsens Peugeot. Alle havde motorerne anbragt bagtil.
Omkring århundredskiftet kom H. C. i forbindelse med den velhavende og meget
fremskridtsvenlige ritmester og formand for Motorindustriforeningen FonnesbechWulff, og sammen med ham
stiftede han i februar 1901 „Dansk Automobil & Cyclefabrik", H. C. Christiansen & Co.
Forbindelsen med ritmesteren har måske inden selskabets dannelse resulteret i den indkøbte vogn fra
Solingen. Men selv om vognen er ankommet omkring århundredskiftet, går der let et år inden det
lykkes at bygge en for tiden så avanceret voiturette som den på Teknisk Museum —hvis den var den
første! |
|
I „Auto" 1926 fortælles „at en af de første vogne fra H.
C. Christiansen var så primitiv, at vognens baghjul måtte løftes ved hjælp af en dunkraft —
motoren startedes derpå, og den virkede direkte på det løftede baghjul, så når dunkraften blev
sænket, gik vognen straks igang med nogle mærkelige rejespring". (Hvorledes man nåede at få
dunkraften med, har altid undret mig). H. C. byggede nogle trehjulede motoretter (to hjul foran og det
drivende hjul bagerst) og endnu i 1902 udstilledes denne type i Odd Fellow Palæet sammen med mere
avancerede firehjuls voituretter og tonneauer. H. C. Christiansen fik både ros og kritik efter
udstillingen — kritik for sine alt for mange og lange kædetræk. På de udstillede voituretter og
tonneauer var der et kædetræk fra motoren til en såkaldt forlagsaksel, og fra denne igen to kæder
til baghjulene —en for hvert af de to gear.
Teknisk Museums vogn har kun et enkelt kædetræk og — et trinløst gear. Den kunne
udmærket være et forsøg på at forenkle de kritiserede kædetræk. Sammenligner man dens karrosseri
med de i 1902 udstillede voituretter fra Dansk Automobil & Cyclefabrik, kommer jeg til det
resultat, at Teknisk Museums vogn er senere med sådanne avancerede ting som indbygget benzintank, „grilled"
motorhjelm, håndsving foran — og friktionsgear. På de gamle 1902 voituretter sad den runde
benzintank udstillet ovenover den perforerede motorhjelm. Friktionsgearet blev opfundet af en tysker
ved navn W. Seck allerede i 1896 og blev fremstillet på Oberurseler Motorenfabrik i 1897. Nogle år
senere overtog Fritz Scheibler denne patenterede konstruktion. Først i år 1900 blev en
Scheibler vogn med dette gear vist på Frankfurt udstillingen, hvor vog- |