|
DANSK VETERANBIL KLUB
Soløsevej 53, Gentofte,
tel. ORdrup 963, efter kl 19.
B E S T Y R E L S E:
E. Vagn Jensen, formand,
Over Randlev pr.8300 Odder,
(06) 54 09 55 Ørting 22.
B. Mackeprang, næstformand,
(klubbens adresse).
H. J. Beier, kasserer Ryparken 60,
2100 København Ø.
Th. Ry Andersen
Kaj Bach.
Henning Fast.
Jørgen Graae.
Ib Wiboe Hansen.
P. E. Hansen.
Dennis Hebsgård.
E.F. Jacobsen
Åge Louring.
Vagn Loft.
Jens Nielsen
Fl. Sørensen.
|
REDAKTION
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof
bedes sendt), Krogholmgårdsvej 70 ,
2950 Vedbæk (01) 89 11 48.
Th. Ry Andersen, Grenåvej 176,
8240 Risskov, (06) 17 83 05.
H. J. Beier, Ryparken 60,
2100 København Ø. RYvang 7672.
M. Bessermann-Nielsen, Ordrup Jagtvej 153,
2920 Charlottenlund. ORdrup 8199
K. Schouboe (annoncer),
Ravnsholtvej 23, 3450 Allerød.
(03) 27 44 22.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse
|
FORSIDEN:
Hvis bilisten på forsiden forekommer bekendt, er det fordi det er Henning Fasts morfar,
Niels Houmann. Han var brandchef i Hadsten og en passioneret motormand. For 50 øre kunne man få en
tur rundt i byen med ham i den flotte Loreley, et tysk mærke der dengang var ret udbredt herhjemme.
Passagererne på bagsædet er Henning Fasts mor og mormor.
|
|
Austin Sektionen,
Hans Sørensen
Fredensalle 15, 3300 Frederiksværk
Buick Registret
Peter Hass, c/o Smidt
Alrunevej 29, 2820 Gentofte.
Chevrolet Registret
Ulf Peter Ottosson,
Vestre Paradisvej 111, 2840 Holte.
Fiat Registret
Ole Riisager,
Krogholmgårdsvej 70 , 2950 Vedbæk.
Ford A Sektionen
Jørgen Ehrhorn, Bisgårdsvej 19,
8300 Odder.
Harley Davidson Registret
Svend Amdissen,
Over Fussing pr. 8900 Randers.
Indian Registret
Erik Ballermann,
Sandøgade 5, 8200 Århus N.
Jaguar & SS Registret
Henrik Horsten, Sandbjerggade 19,
2200 Kbh. N.
Mercedes-Benz Registret
Poul Jørgensen, Grønnevej 261, 12.
2830 Virum
MG Registret
Falko Lorenz,
Arre pr. 6800 Varde
Rolls-Royce Sektionen
Ib Wiboe Hansen, Fuglevadsvej 58,
2800 Lyngby.
Singer Registret
Ulf Korremann, Åkandevej 72,
3500 Værløse.
|
MØDEPROGRAM
Medlemsmøderne holdes for Jyllands vedkommende på Hørning Kro ved Århus den
første tirsdag i hver måned klokken 20.
De sjællandske møder holdes i sommersæsonen på Trafik-Historisk Museum, Pedershvile
ved Helsinge. Det er klokken 19:30 på datoerne: Fredag den 20. juni, mandag den 14. juli, onsdag den
20. august og fredag den 19. september.
Vi regner med til oktober igen at rykke ind i Frederiksberghallen. Mødeprogrammet
bekendtgøres i september-nummeret af Bilhistorisk Tidsskrift. |
|
|
Brev til folketinget
Umiddelbart efter at lovforslaget om forhøjelse af vægtafgiften
var forelagt Folketinget, blev følgende brev, som er forfattet af H. J. Beier, afleveret til det
Folketingsudvalg som behandlede afgiftsforslagene, af næstformanden, Bent Mackeprang:
Undertegnede Dansk Veteranbil Klub skal herved rette henvendelse til
det ærede folketingsudvalg og anmode om, at der i det fremsatte lovforslag må blive indført en
bestemmelse, hvorefter forhøjelsen ikke skal gælde motorkøretøjer, der pr. 1. januar hvert år er
over 30 år gamle beregnet efter byggeår.
Til indledning skal bemærkes, at klubben, der blev stiftet i 1955,
i dag har ca. 425 medlemmer, der formentlig ejer i alt ca. 1.000 førkrigsvogne. Blandt disse 1.000
findes praktisk talt alle de vogne, der er i dansk eje, og som efter international målestok betragtes
som bevaringsværdige ud fra teknisk-historiske synspunkter.
Når klubben henvender sig til det ærede folketingsudvalg er den
nærmere begrundelse følgende:
Det er i dag almindelig anerkendt, at bevarelsen af
motorkøretøjer af en vis alder er af teknisk-historisk betydning, og at bevarelsen af sådanne
køretøjer bør støttes af det offentlige som et led i bevarelsen overhovedet af vor tekniske
kulturarv. I en lang række lande verden over |
|
er der indrettet museer med støtte af det offentlige og industrien,
og i disse museer søger man at bevare et begrænset antal køretøjer. Dette gælder fx.
Sverige, Tyskland, Italien, Schweiz, Frankrig, England og U.S.A.
Hertil kommer endvidere – hvilket klubben betragter som
afgørende i denne forbindelse – at en række lande efterhånden har taget skridt til at søge at
bevare gamle køretøjer i de pågældende lande og bremse for eksporten, navnlig til U.S.A., selvom
der er tale om køretøjer, der er i privat besiddelse og ikke tilgængelige på museer.
I Frankrig er det statueret, at køretøjer fra før anden
verdenskrig falder ind under de gældende lovbestemmelser, hvorefter det ikke er tilladt uden
tilladelse at eksportere kunstgenstande, som det kan have national interesse at bevare i landet.
I Schweiz gælder den regel, at det er tilstrækkeligt at have en
nummerplade, der kan overflyttes fra det ene køretøj til det andet efter frit valg, og der betales
kun afgift beregnet efter den største vogn. Denne ordning gælder både nye og gamle vogne, men har i
udstrakt grad medvirket til at bevare gamle motorkøretøjer i Schweiz. Hertil kommer endvidere, at
ældre motorkøretøjer betragtes som videnskabelige museumsgenstande, der ikke skal medtages i
formueopgørelsen, heller ikke ved arveafgiftsberegningen efter dødsfald. |
| |