|
I Spanien er der indført bestemmelser, hvorefter ældre køretøjer
kun betaler afgift som for moderne vogne med motorstørrelse under 5 spanske skattehestekræfter
(laveste skatteklasse), hvilket i praksis medfører, at afgiften er meget lav.
I U.S.A. er der i en række af enkeltstaterne indført særlige nummerplader for vogne
fra før den anden verdenskrig, og der gælder for disse nummerplader særlig liberale regler dels med
hensyn til den årlige afgift (hvor en sådan eksisterer) dels med hensyn til de tekniske krav til
køretøjerne.
I Danmark har justitsministeriet vist den imødekommenhed ved en cirkulæreskrivelse af
11. januar 1968 at give tilladelse til anvendelse af prøvenummerplader på motorkøretøjer af
årgang 1927 eller tidligere til lejlighedsvis kørsel af teknisk-historisk art. Klubben påskønner
selvfølgelig den imødekommenhed, der herigennem er vist fra ministeriet, men cirkulæreskrivelsen
lider af den mangel, at den kun gælder køretøjer fra 1927 eller tidligere, hvorved i praksis
udelukkes det store antal køretøjer fra årene 1928-1939, ligesom kørsel i udlandet ved deltagelse
i international veteranbilrallies udelukkes.
Den stadig stigende trafik har i de senere år bevirket, at kun yderst få ejere af
veteranbilkøretøjer bruger disse til den daglige transport. I anledning af de tidligere forlydender
i dagspressen om en forhøjelse af vægtafgiften har klubben fornylig foretaget en
undersøgelse blandt sine medlemmer, idet man i medlemsbladet indlagde et spørgeskema.
Der er til dags dato indkommet svar fra 222 medlemmer lig ca. halvdelen af medlemmerne.
De pågældende medlemmer ejede og ejer 240 moderne brugsvogne, fordelt på praktisk talt alle de
pågældende |
|
medlemmer, og klubbens medlemmer vil således qua deres ejerskab af
disse vogne komme til at deltage med deres andel af de forhøjede afgifter.
De samme 222 medlemmer er ejere af 617 motorkøretøjer fra før anden verdenskrig,
hvoraf de 178 er indregistreret, medens resten er under restaurering. For de 178 motorkøretøjer
betales der i alt i vægtafgift 69.820 kr., eller i gennemsnit 390 kr. pr. køretøj.
Det gennemsnitlige årlige kørte kilometertal med motorkøretøjerne fra før anden
verdenskrig andrager 1750 km, og der betales således i vægtafgift 22,3 øre pr. kørt km.
På grund af det ringe antal kørte kilometer betales der i øjeblikket en
uforholdsmæssig stor vægtafgift for disse gamle motorkøretøjer. Da vægtafgiften sidst blev
fordoblet var der en række medlemmer, der alvorligt måtte overveje at afmelde deres køretøjer, og
en yderligere forhøjelse vil uden tvivl føre til at en række køretøjer vil blive afmeldt.
Det totale årlige vægtafgiftsprovenu fra medlemmerne af klubben overstiger formentlig
ikke i øjeblikket mere end 130.000-140.000 kr. og er således kun en meget lille del af det samlede
provenu fra vægtafgiften, og såfremt der i et vist omfang finder afmeldelse sted kan slutresultatet
selv efter en forhøjelse af vægtafgiften let bliver status quo.
Det må imidlertid forventes, at de vogne, der bliver afmeldt, ret hurtigt vil |
|
|
blive udbudt til salg, og da priserne på det internationale marked
er væsentlig højere end i Danmark, vil der uden tvivl ske dette, at en række værdifulde
køretøjer vil blive eksporteret, og dermed formindskes den i forvejen ikke alt for store bestand i
Danmark af køretøjer af teknisk-historisk interesse.
Såfremt det ærede folketingsudvalg vil være sindet at foreslå indføjet en
bestemmelse, som af klubben ønsket, skal vi gøre opmærksom, på, at en sådan bestemmelse kan
tænkes administreret på flere måder, der alle vil være lette at praktisere. Såfremt det vil være
for besværligt at undlade opkrævning af den forhøjede vægtafgift i første omgang, kan det blot
bestemmes at ejere af motorkøretøjer over 25 år gamle, kan få godtgjort den forhøjede del af
afgiften ved henvendelse til amstuerne mod forevisning af kvitteringen for vægtafgiften og
køretøjets indregistrerings papirer.
Der kan også tænkes en ordning, hvorefter klubben fx. 2 gange om året samlet indsender
kvitteringer for vægtafgift sammen med indregistreringspapirerne, og klubben påtager sig derefter
fordeling af refusionsbeløbet. Denne service vil klubben gratis yde sine medlemmer, medens der for
ikke-medlemmer kan være tale om at opkræve et ekspeditionsgebyr. Klubben har forstået at en
lignende ordning praktiseres forsåvidt angår refusion af benzinafgift betalt af motorbådsejere.
Såfremt det ærede folketingsudvalg er indforstået med selve princippet, vil der jo let
i loven kunne indføjes en bemyndigelse for finansministeren til at udforme de nærmere bestemmelser.
Med ærbødighed
P. B. V.
Bent Mackeprang,
|
|
Papirløse vogne
DVK har modtaget følgende brev fra Direktoratet for Toldvæsenet:
Klubben har rejst spørgsmålet om afgiftsberigtigelse efter loven om omsætningsafgift
af motorkøretøjer mv. af veteranbiler, som købes her i landet, men for hvilke afgifts- og
registreringsattest ikke kan fremskaffes, fordi oplysninger om køretøjets eventuelle tidligere
afgiftsberigtigelse eller registrering savnes.
I denne anledning skal man meddele, at direktoratet efter ansøgning i hvert enkelt
tilfælde vil være sindet at meddele tilladelse til afgiftsberigtigelse efter vurdering for
motorkøretøjer, som er produceret i året 1935 eller tidligere, og som har automobilhistorisk
interesse, uanset at oplysninger om tidspunkt for køretøjets indførsel her til landet ikke
foreligger. Det vil dog være en forudsætning for en sådan tilladelse, at ejeren af køretøjet til
dækning af sit sædvanlige kørselsbehov har et andet motorkøretøj til sin rådighed.
I andre tilfælde end de ovenfor nævnte vil tilladelse til afgiftsberigtigelse efter
vurdering kun kunne forventes, når det dokumenteres at det pågældende køretøj er indført her til
landet enten som fabriksnyt eller som brugt før den 8. juli 1957. Direktoratet må forbeholde sig ret
til i det enkelte tilfælde at afgøre, hvad der i denne forbindelse kan anses for tilstrækkelig
dokumentation for køretøjets indførsel.
|
| |