Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  8 & 9

  

 

1902 Dansk Automobil- og Cyclefabrik fotograferet i Odder. Den runde ben.zintank sidder over motorhjelmen, som man har ladet blive hjemme.

Fra X 1 til X 15

Indregistreringen af motorkøretøjer begyndte herhjemme i februar 1903, selvom den nye automobillov først blev vedtaget den 15. maj. Danske bilister var svært kede af det, nu var det slut med friheden, for der var mange ubehagelige ting i den nye lov, bl. a. skulle de have nummerplader både for og bag. I København blev der i løbet af året indregistreret 64 køretøjer i alt, både biler og motorcykler.
   I Århus blev 5 motorvogne indregistreret i 1903. Deres færden og ejerforhold inden 1903 er ikke så lige til at udrede, og desværre var vores lokale avis modstander af automobilet, 

 

 så der er ikke noget at hente i den. Der er næppe nogen tvivl om, at Rosendahl, Hermansen og Jacobsen har været de tre første. Noget tyder på, at cyklehandler Rosendahl på Clemenstorv var den første bilist med sin 1900 OLDS helt uden skærme og med trådhjul. Den nåede aldrig at blive indregistreret i Århus. Bortset fra de manglende skærme var den magen til Arnfasts 1901 Olds fra Ålborg, som prydede forsiden på det sidste nummer af Bilhistorisk Tidsskrift. Det kan muligvis være Rosendahls vogn, som Arnfast har købt, for selv den lille lygte foran var ens på dem begge.

 

 Filmsfotograf Hermansen i Guldsmedegade havde også en trådhjuls OLDS uden skærme. Den blev indregistreret X 1, og Hermansen afmeldte den så sent som i 1907. Efter at have haft et par ejere mere blev den året efter solgt til gartner Lassen i Enkerod. Gartneren havde fået lidt undervisning af den forrige ejer, inden han aflagde køreprøve for den motorsagkyndige, som hed Herløw. Men under prøven blev Lassen så nervøs og rev og sled i styrestangen til vognen røg over en grøft og ind på en mark. Heldigvis faldt hverken Herløw eller han af. På hjemturen gav den motorsagkyndige ham lidt undervisning, og han fik sit kørekort. Hermansen købte i 1907 en knaldrød FORD roadster med fabr. nr. 1523 og blev dermed den første Ford-kører i byen.   X 2 var en 4½ HK DANSK

 

 AUTOMOBILFABRIK med det optimistiske fabr. nr. 317, antagelig købt på automobiludstillingen i København i 1902. Den blev indregistreret af cykelhandler Rosendahl og solgt til hans kollega cykelhandler Jacobsen på Søndergade. Den var efter sigende Jacobsens anden vogn, hvad den første var for en, ved jeg ikke. Vores lokale avis har altid udnævnt Jacobsen til den første bilist i Århus, og fortalt at han i tre år var eneste bilist i miles omkreds. I øvrigt havde Jacobsen meget vrøvl med sin danske vogn. Det fortælles, at han en dag kørte til Odder (ca. 20 km) og at han på grund af motoruheld og punkteringer var tre dage om at køre hjem. Engang måtte fru Jacobsen finde sig i, at en sky hest sprang op i vognen 

De Dion Bouton 4½ HK. Y 629 tilh. dir. L. Drev Kold, P. tidl. X 11.