|
kelhandler Chr. M. Jensen i Skolegade, det var en 4½ hp DE DION
BOUTON fra 1901 med fabr. nr. 102. Den blev i 1906 solgt til prokurist L. Dreyer i Kolding, hvor den
kørte under Y 629.
Manden, der holdt liv i disse gamle Århus biler, var cykelhandler Anton Rasmussen, også
kaldet „Flyve-Ras", fordi han i en baggård på Nørrebrogade byggede en flyvemaskine, som det
lykkedes ham at flyve 1 meter med uden for skydevoldene i Risskov. „Flyve-Ras" kunne reparere
alt og få det til at gå. Han fik i 1907 indregistreret en 6 HK motorvogn som X 12. Den var
uden mærke eller fabr. nr., og har sikkert været noget, han selv havde bikset sammen. X 12 blev i
1909 solgt til cykelhandler Rasmussen i Galten.
Skomager Anton Sørensen Lybæk i Mejlgade, som syede sko efter mål, fik i 1910
indregistreret en brugt 4 HK CHRISTIANSEN fra Dansk Automobilfabrik som X 13. Inden tre måneder
solgte han den til Brabrand Savskæreri, hvorefter den er forsvundet. |
|
X 14 var en OLDSMOBILE indregistreret i 1906 (fabr. nr. 15813) og
den tilhørte cykelhandler Andersen i Nørregade. Den blev i 1907 solgt til Simonsen & Nielsen i
København og udskiftet med en 8/10 HK DARRAQUE, som kørte under samme nr. Darraquen endte i 1910 i
Vejle.
Snedkermester Fr. Bagger havde i 1907 en mørkegrøn REO kørende under X 14, og
cykelhandler Anders P. Laursen i Volden begyndte med en Brennabor motorcykel inden han i 1910 fik
indregistreret sin postkasserøde 6/14 HK BRENNABOR som X 15. Brennabor vognen anvendte han både som
hyrevogn og privatvogn, hvad der blev af den, ved jeg ikke.
En fortsat opremsning af numre bliver let ensformig, men det fremgår tydeligt, at
cykelhandlerne havde tiltro til det nye køretøj før nogen andre, og at den lille Olds med
styrestang har været motormændenes T-Ford. Den var pålidelig og god efter den tids forhold, og man
var godt tilfreds med „one chug per telegraph pote". Ry Andersen. |
Gudenå - løbet
Løbssæsonen 1969 indledtes med Gudenå-løbet lørdag den 10. maj.
Starten gik fra Jysk Automobilmuseum i Gjern. Forinden var der lejlighed til at bese museet. Det var
første gang, jeg var der i år, så straks efter at „den gamle" var parkeret, skyndte jeg mig
ind for at se nyhederne: Ford A coupé 1930, Dodge Brothers 1929 og Peugeot 1922.
Restaureringsstandard: ubeskrivelig — ta' selv op og se køretøjerne, det er en kilde til
inspiration for det |
|
man selv er i gang med hjemme i kælderen.
Jeg benyttede også lejligheden til at se, hvordan klubkammeraterne havde løst problemet
med montering af blinklys. Der var lige så mange løsninger, som der var biler. Ved at betragte
lygtetyperne opdagede jeg, at Hella har en cirkulær dåse-formet sortmalet blinklygte, diameter ca.
50 mm, der også virker som refleks —ingen dårlig løsning som bagblink. |
|
|
Forrest Dennis Hebsgårds Bugatti type 13 og derefter Mejer Larsens
Chevrolet 1927.
Ved 14:30-tiden kørte den første vogn ud på ruten, der gik gennem
Gjern Bakker, langs Gudenåen ind mod Silkeborg og videre til skovrider Christiansens domicil, hvor
man skulle gætte (eller resonere) nogle data om bl. a. en Mathis, en Ford-son og en hestevogn. Der
var fem minutter til rådighed til denne opgave. Videre kørte vi gennem Laven ned i „lavlandet"
til Gammel Rye, hvor der var kaffepause – en god idé med denne kaffepause på vore ture. Denne
første etape skulle køres med 30 kmt.
Efter kaffen videre uden tidtagning til Himmelbjerget. Der var der god tid til at bese og
sludre biler, inden det store kolde bord skulle indtages.
Arrangementets tilblivelse skyldes Christiansen og Louring, der assisteret af |
|
fruerne fik det til at glide uden friktion. Vejret var med os, sol
og let blæst, vi kørte på gode veje i det smukke Silkeborg-landskab, vi vil gerne komme igen til
næste år.
P. E. Hansen.
Kørsel på tid:
Kaj Bach, Chevrolet 1937
A. P. Laier, Chevrolet 1927
Restaurering:
Strøfer Hansen, Ford A cabriolet 1930
Dennis Hebsgård, Bugatti 1911
Jens Bredstrup, M. G. 1932
Gættekonkurrence:
Arthur Andersen, Ford A coupé 1930
Ole Hiibbe, Ford A roadster 1931
Trøstpræmie:
E. Petersen, Ford T 1925
|
| |