Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  18 & 19

  

 

 

 

Billederne på side 17 og 18 viser vognen som den blev fundet for et par år siden hos en smed i Nordsjælland. Det hele er der for så vidt, også alt messingtøjet. Meget er naturligvis i en slem forfatning, men Carl Johan er jo en erfaren mand, så man kan vente sig et pragteksemplar af en vogn inden for en overskuelig fremtid.
   Adler'en har gået som skolevogn, og dubleringen af pedalerne blev for den enes vedkommende klaret som man kan se på midterste billede ved at trædepladen blot blev gjort så bred at læreren også kunne betjene den.

 Foroven ses de udvendige håndtag til gear og bremse.  

 

 

   Motoren med de parvise cylindre. Der kan skimtes en del uoriginalt ledningsværk.
 

Bagtøjet ser ikke særlig gammeldags ud. 5/11 hører til K-serien af ny modeller, som Adler udviklede i årene 1909 til 1912. Da Adler i 1911 udstillede på den sidste store biludstilling i Berlin inden første verdenskrig var der op mod 15 forskellige typer, hvoraf den største var på 70 HK.
   Også typepladen på Carl Johans Adler er bevaret. På den står: Adler 5/11 No 03443   790 Kg. På en anden plade står der: HK 5 KG 925.
   Slagvolumen på 5,41 er 1127 ccm, det bliver forøget gradvis i takt med at modellen skifter navn til 5/13 og 5/14.

 

 

 

 

 Her ses chassis, karrosseri og forskærm stillet løst sammen. Modellen kunne fås firepersoners, topersoners og som tandem (to sæder det ene bag det andet). Den sidstnævnte blev solgt i England under navnet Morgan Carrette.

Forneden ses den ,eksploderede" motor og gearkasse, bremse- og gearhåndtagene og blandt andet også den fordoblede pedal.