|
|
|
Et sidste billede af Adler'ens motordele. Man kan kikke ned i
krumtaphuset og i forgrunden ligger knastaksel og messing propper. |
Et par nyheder på motorcykelsiden: Henning Fast har fået en Indian
Prince, den encylindrede, ca. 1926. Den kan køre, men er ikke 100 % original, blandt andet savnes
original karburator. – Henrik Hovmøller er ved at lægge sidste hånd på den sidevogn, der hører
til hans Super-X, en særlig smal og smart model. – Ole Hein Christensen har ryddet ud i bestanden
af motorcykler for at koncentrere sig om Rudge 2½ HK 1924 og den ældste Wanderer. Scott Flying
Squirrel er solgt til Alex Waldorff og Visby-Jensen har overtaget Wanderer 1923, Harlev 1917 og BSA
1930. – Ole Hübbe har gjort et fund på Fyn, en topersoners Fiat 509 1926, i ret god og komplet
stand, bortset fra hjul. – En af de vogne det er på høje tid at redde, er Fiat 500
,Topolino". Der er bevaret forbavsende få af disse morsomme små vogne, formentlig fordi de har
været svært udsat for tæring. Men Erik Christiansen har været så heldig at finde et meget sundt
eksemplar, endda en cabriocoach, som er sat fuldstændig i stand, og malet meget korrekt i
bourgogne-rød med sorte skærme. En af hans døtre fik den i julegave og har den som brugsvogn i
København. – Åge Louring har overtaget to til af de vogne, Claus Ahlefeldt tidligere har
importeret til og udstillet |
|
på Egeskov veteranmuseum: Citroën Kløverblad og Peugeot
Quadrilette. Da Louring som bekendt er perfektionist, får begge vogne hele armen. Peugeoten er
færdig og udstillet, og en anden ny vogn i udstillingen er en Dodge 1929 Victory. – Ry Andersen
mener ikke at Arnfasts Olds på forsiden af sidste nummer kan være identisk med nogen af de bevarede
Curved Dash Olds'er her i landet – bl. a. fordi de alle har artillerihjul, hvorimod Arnfasts har
trådhjul. Men der var andre Olds'er i Nordjylland: Godsejer Larsen havde i 1906 en med
fabrikationsnummer 22214 og tandlæge Dolleris havde en med nummer 17965. Begge boede i Frederikshavn.
Apoteker Hoffgård i Holstebro indregistrerede i 1905 fabr. nr. 21276 og Haislund i Struer havde fabr.
nr. 22024 i 1909. Fotograf Hermansen, der fotograferede Arnfast, havde selv en Olds, fabr. nr. 7147,
den havde X 1 og Ry Andersen tipper den til at være fra 1902. – Steen Hartvigsen har også solgt
sin Erskine 1928 og har foræret sin DKW cabriolet bort. Til erstatning er foruden tidligere nævnte
Ford T touring 1923 og Chevrolet 1927 coach indkøbt Chevrolet 1927 touring. –Ved åbningen af
Limfjordstunellen 6. maj kørte en halv snes DVK-medlemmer i optog. – Jørn Jacobsen har solgt sin
|
|
|
Buick 1934 cabriolet til familien Strøfer Hansen på Vedstårup
Teglværk. J. J. vil nu genoptage den afbrudte restaurering af sin Fiat 525S cabriolet 1930. – Dansk
Vintage Motor Clubs detroniserede formand Bertie Tore har ifølge klubregistret i april-nummeret af
Veteran and Vintage Magazine stiftet en ny klub, Vintage Automobil Societetet Danmark (prøv at sige
det højt et par gange). Medlemstal: 17. –Stilling Jeppesen har erhvervet en Opel Super Six
cabriolet, der skal aflaste den lukkede Chevrolet 1928 på varme sommerdage. – To bilforhandlere i
Horsens har haft gamle biler i udstillingslokalerne. Horsens Motor Co. lånte P. E. Hansens Ford A
phaeton til juleudstillingen og Garagekompagniet udstillede i februar Stilling Jeppesens 1937 Kadett
sammen med en ny ditto. – Motor bragte i nr. 5 et par billedsider med kongens biler gennem tiderne.
Så vidt vides er alle førkrigs-vognene gået til, selv om det for nogle år siden forlød, at nu
afdøde Dagny Plum havde en af Fiat vognene hængende i loftet i en stue, da hun boede på Smidstrup
Slot i Rungsted. Jeg har selv set at der var nogle svære kroge, men der var ingen spor af nogen vogn.
Derimod findes formentlig alle efterkrigsvognene. Bentley'erne går som brugsvogne forskellige steder
og P. P. Fuglsbjerg har 1948 Packard cabrioletten. Hudson'en er muligvis den, der ses på fotografiet
i en Shell annonce, som blandt andet var i Motor nr. 7. – Viklit Graae Jørgensen har overtaget Poul
Erik Mortensens to Buick Standard 120 1928 coach'er og har desuden erhvervet en 8-cyl. Nash ca. 1930.
Bundkar efterlyses. – I Bent Mackeprangs arkitektfirma tales der vist mere veteranbil end huse; to
af medarbejderne er blevet smittet af bacillen, arkitekt Adrien
|
|
Dubuis har overtaget Hanne Blunks Chevrolet coupé 1930 og ingeniør
Ole Vølund har Chevrolet 1929, Ford T 1925 og det meste af en Overland 1923. –Henning Helmer har
købt en Buick „60" 1937. – J. 0. Retz Johansen, som i forvejen havde en Plymouth PA 1932
sedan (og en Morris 8 roadster) har erhvervet en PA roadster. – Peter Mogensen har sendt os en liste
over sine 13 biler og 9 motorcykler. Hvad vi ikke rigtig havde kendskab til i forvejen er: Chevrolet
1933 Master Sedan og ditto Master Coupé, Mercedes-Bent 170V cabriolet B 1938, Harlev 1.000 ccm 1926
og FN 1929. –F. C. Smith har solgt sin Fiat 501, endørs touring 1923. Køberen er foreløbig
anonym, det er så vidt vides ikke noget DVK-medlem. – Finn Wodschow har gennem medlemsskat af en
engelsk Morris klub erfaret, at hans Morris 8 sedan er af den såkaldte Pre-Series (altså før Series
I) og bygget i efteråret 1934. Det er dog ikke nogen nul-serie i moderne forstand, idet der blev
bygget 47.000 vogne, før Morris begyndte at kalde dem Series I. – Wodschow anbefaler i øvrigt på
det varmeste den engelske klub – det er Morris Register, som er en sammensmeltning af Morris Eight
Tourer Club og Morris 10/25 Register. Den har blandt meget andet godt udarbejdet en liste, der
omsætter de gamle Morris reservedelsnumre til moderne BMC-numre. Adressen er: Morris Register,
Beverley D. M. Hicks, 24 Houghton Lane, Loose, Maidstone, Kent. – De mange engelske Austin Seven
klubber har sluttet sig sammen i et forbund, men sådan at hver klub fortsætter sin særskilte
eksistens. – Kristian Lyngborg har solgt den ene af sine to åbne Fiat 508, den anden (ex-B.
Mackeprang) ligger indtil videre på loftet. Til gengæld |
| |