Går man udenfor, vil jeg nok tro, at en del DVK medlemmer kunne
høste nogle brugbare stumper, blandt et væld af mekaniske dele, der ligger spredt mellem pinjerne
bag bygningerne.
Senor Clares er næsten altid at finde i nærheden, men ellers forefindes opsyn eller
lignende ikke., f. eks. opkræves entreen ved hjælp af en lerskål, der er placeret ved indgangen til
den lille hal, og man betaler efter behag.
Som regel er antallet af besøgende yderst sparsomt, så disse forhold bevirker, at man
kan gå rundt i fred og hygge sig, uden den sædvanlige kødrand, der normalt omgiver et
attraktivt køretøj.
FDM har udarbejdet en liste over museer i Europa, og efter det medfølgende kort at
dømme figurerer samlingen som nr. 38, men er opført i listen som ,Museo Automobile Cataluna".
Nogle af DVKs medlemmer er uden tvivl bekendt med museet, da Senor Claret fortalte, at
han før havde været i kontakt med, og havde haft besøg af DVK medlemmer.
P. Murmann.
Generalforsamlingen
Generalforsamlingen blev holdt for fuldt hus i Trafik-Historisk Museums cafeteria på Pedershvile. Der
var anledning til at konstatere, at selve museets udstilling har fået en gevaldig ansigtsløftning,
der er al mulig grund til at anbefale medlemmerne at besøge museet. Mens generalforsamlingen stod
på, drønede en nyerhvervelse, en åben todækker Tiger Moth flyvemaskine, flere gange hen over
Pedershvile, så nogle af deltagerne i generalforsamlingen ikke kunne modstå fristelsen til at gå
udenfor for at kikke.
Formanden, Erik Vagn Jensen, aflagde |
|
beretning. Nettotilgangen af medlemmer var i 1968 næsten dobbelt
så stor som i 1967, nemlig 62 medlemmer mod 35 i 1967. Ved årsskiftet 1968/69 havde klubben 396
medlemmer (334 forrige nytår). Der var i 1968 86 indmeldelser, 7 udmeldelser, ét medlem døde og 16
blev slettet på grund af restance.
Formanden omtalte kort mødevirksomheden, bladet, sektionsarbejdet – og nævnte, at vi
i mange år har manglet en Ford T sektion. Han opfordrede en Ford T mand til at melde sig og tage
initiativet til en sektion. Vagn Jensen efterlyste en mere klart defineret løbskomité. Forholdet til
andre, kollegiale klubber, er ved at gå ind i en bedre fase. Der har været venskabelig brevveksling
med den ny formand for Dansk Vintage Motor Club. Bestyrelsesmøderne holdes i henholdsvis Århus og
Kalundborg, eller der holdes lokale møder og referater udveksles.
Vagn Jensens beretning blev suppleret med nogle praktiske oplysninger af næstformanden,
Bent Mackeprang. Mackeprang nævnte, at de københavnske møder i Frederiksberghallen er godt besøgt
og der har i den forløbne sæson været lysbilleder, film og foredrag. Højdepunktet, Alfred
Frydenbergs foredrag om, da han arbejdede i 12 år på Anglo Dane fabrikkerne, blev optaget på
bånd.
Det internationle forbund, FIVA, virker i øjeblikket kun som en klub, der sikrer
koordinationen af løbsdatoer. I de tilfælde hvor der, for at man kan deltage i et udenlandsk løb,
kræves at man er medlem af en klub, som er tilknyttet FIVA, er det den billigste løsning at melde
sig ind i den svenske Automobilhistoriska Klubben. Det koster skr 35.
Et tilbud om billigere trykning af bladet har været undersøgt (og blev forka- |