Dansk automobilfabrikations historie begynder omkring
århundredskiftet og slutter med Triangel midt i halvtredserne. I dette tidsrum så en lille halv snes
mærker dagens lys, nogle fremstilledes i ganske få eksemplarer, andre — efter datidens forhold —
i et ganske anseeligt antal.
Gideons fabrikationsperiode ligger fra 1913 til 1920. I løbet af syv år fremstilledes
184 automobiler af mærket, både som busser, last- og personkøretøjer. Gideon-fabrikken var
beliggende Sønderbrogade 27-29 i Horsens, forbygningen ud mod gaden eksisterer stadig, men
værkstedshallerne i gården er borte. Firmaet bag Gideon var Rud. Kramper og Jørgensen, Horsens,
grundlagt 1891. Navnet Gideon var på det tidspunkt man begyndte automobilfabrikationen særdeles
anerkendt inden for motorområdet. Medaljer og ærespriser for Gideon stationær- og bådmotorer fra
udstillinger og pålidelighedsprøver i europæiske hovedstæder vidner om selskabets høje tekniske
stade.
I fabrikkens katalog nr. 9 fra marts 1913 omtales produktionen: Sugegasmotorer,
råoliemotorer, petroleumsmotorer, motorlokomobiler til tipvognsbaner, flercylindrede skibsmotorer op
til 120 HK. På katalogets sidste blad vises et billede af fabrikkens nyeste produkt, en touring-vogn:
Gideon Turist-Automobil,
I 1913 indledtes da sideløbende med ovennævnte produktion fabrikationen af Gideon.
Samme år leveredes to touringer, dels til Dansk Manufaktur Industri, København, |
|
dels til R. Steen-Andersen, Maribo. I 1914 kunne Gideon
leveres som drosche, omnibus, lastbil og touring. Paksedler fra alle leverancer er bevaret, og af dem
fremgår de forskellige vognes tekniske data og kundens navn.
I katalog nr. 10 fra 1914 omtales samtlige typer: Bivejsvogn (let 2 pers. roadster),
Luksus Turistvogn (touring), Drosche, der også kunne leveres indrettet som limousine, Varevogn med
udskiftelig karrosse til turistvogn, Omnibus, 1½ tons Lastbil og 3 tons Lastbil. Endvidere tilbød
fabrikken Gideon udstyret med specielt karrosseri. De 184 biler man fremstillede i Horsens-fabrikken
var 64 lastbiler, 32 omnibusser, 22 droscher og limousiner, 17 turistbiler, 10 brandbiler, 6 sygebiler
og 33 elektriske biler til Københavns postvæsen. Postbilerne var forsynet med elmotorer af fransk
fabrikat.
Blandt firmaets øvrige automobilkunder noterer man sig Munke Mølle i Odense, Tuborgs
Fabrikker og Teknologisk Institut i København.
Følgende beskrivelse af Gideons opbygning fra katalog nr. 10 gør det klart for fagfolk,
at mærket var et kvalitetsprodukt.
„Motoren er 4-cylindret med alle Cylindre støbt i eet, men paa en saadan
Maade at Cylindre, Mellemstykke og Bundstykke er støbt hver for sig, saa at Maskinen har de Fordele
Bloksystemet frembyder, men ikke er behæftet med Ulemperne. Den er forsynet med automatisk
Smøresystem og automatisk Forgasser. |