Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  21     side  14 & 15

  

 

Krumtappen er forsat for Cylinderens Midtlinie, hvorved man opnaar at Sidetrykket paa Cylindervæggene mindskes betydelig, Stemplerne bliver mere holdbare og Motoren faar en roligere Gang. Krumtappen er udført af fineste Chrom-Nikkelstaal i eet Stykke og er sleben i alle Lejer paa en Special-Rundslibemaskine i en dertil udført Styreramme, saadan at alle Lejer bliver parallelle med hinanden og nøjagtig runde.
   Cylindrene er støbt i eet af en særlig haard og tæt Jernblanding og er efter Udboringen udslebne med Specialværktøj nøj-

 

Postbilen i Løgstør 1914.

agtig efter Kaliberdorn, saadan at alle Cylindre er aldeles ens.
   Mellemstykke og Bundstykke er støbt hver for sig og af en særlig stærk Aluminiumslegering, der foruden at være sikker mod Brud tillige bevirker, at Motoren er meget let. — Man har ved denne Byggemaade, hvor Krumtappen er ophængt i Motorens Mellemstykke den store Fordel at kunne efterse Krumtappen og Styreakslen blot ved at aftage Bundstykket.
   Stemplerne er støbt af en tæt Støbegods-blanding og er slebne efter Kaliber paa Rundslibemaskine.
   Stempelringene er nøjagtig afslebne.
    Stempelboltene er af Nikkelstål, indsat og derefter afslebne.

 

Krumtaplejerne og Plejlstangslejerne er af Brorace og udforet med fineste Metal.
   Styreakslen er uført af Staal og i eet Stykke, den er efter første Bearbejdning hærdet, og derefter afsleben i en særlig bygget Slibemaskine, saaledes at alle Kamskiver bliver aldeles nøjagtige og ganske ens, hvilket, da Styringen bestemmer Motorens Funktioner, er af overordentlig stor Betydning for Motorens gode og lydløse Gang.
   Styrehjulene er skaarne med skraat liggende Tænder, hvilket i Forbindelse med et specielt konstrueret Oliebad bevirker, at Hjulene arbejder fuldkommen lydløst.
   Ind- og Udladningsventilerne er udført af Specialstaal og bearbejdede paa Slibemaskine, de er begge nøjagtig ens og er lette at udveksle.
   Tændingen foregaar fra en kraftig original ,Rob. Bosch" Højspændingsmagnet med Tændingsindstilling.
   Karburatoren er original ,Zenith", hvis Reguleringsorganer er indrettet til Betjening baade fra Fodpedal og fra en Stillearm paa Rattet.
   Smøringen foregaar automatisk, idet en Tandhjulspumpe bringer Olien til at cirkulere fra en Filterbeholder i Bunden af Motoren, gennem Hovedlejerne og den gennemborede Krumtap til alle Smøresteder. Tilførsels ledningerne er indreguleret paa en saadan maade, at der afgives netop en passende Oliemængde til hvert Smørested, medens et eventuelt Smøreolieoverskud gennem en Overløbsventil føres tilbage til Oliefilteren. Herved undgaas al overflødig Smøring og Motoren vil aldrig ryge.
   Kølingen foregaar efter Selvcirkulations-Systemet, ved hvilken Forskellen mellem Temperaturen foroven og forneden i Køleren bevirker at Vandet cirkulerer gennem

 

De tre turistvogne i 1914-kataloget er fotograferet på Skt. Thomas Plads på Frederiksberg.

Motoren, hvorved Kølesystemet aldrig kan komme i Uorden.
   Alle ,Gideon" Motorens Detailler er udført efter Skabeloner og i Borekasser, saaledes, at alle Stykker er nøje ens og altid kan udveksles, hvilket er af overordentlig stor Betydning for Køberen.
   Chassisrammens Længdebjælker og Tværdragere er pressede af Staalplader og sammennittede.
   Forakslen og dens Akseltapper er af Nikkelstaal og smedede i Sænke, hvorved største Sikkerhed mod Brud er opnaaet. Hjultappene er særdeles godt lagrede, idet selve Lejerne sidder paa begge Sider af Forakslen medens Bolten sidder fast i Akslen.
   For- og Bagfjedrene er særdeles lange og elastiske, saaledes at Vognen faar en blød og behagelig Gang. Fjederboltene er indsatte og slebne og Fjedrene er forsynede

 

 med Bronce-Foringer ligesom alle Fjederbolte er forsynet med sikrede Stauffer Fedtknopper.
   Styresøjlen er fæstnet paa Chassisets Længdedragere. Fra Rattet virker Styringen gennem en rigelig dimensioneret Skrue med Møtrik af haardt Fosforbronce, hvilken igen paavirker Styrerammen, der gennem Kugleled er forbundet med Armene paa Forhjulstappene. Paa Forbindelsesrøret mellem Armene er indskudt fjedrende Kugleled, hvorved Stød i Styremekanismen undgaas.
   Indstillingsmekanismen for Tændeapparat og Karburator er ført gennem Styresøjlens Rør.
   Koblingen bestaar af en todelt læderforet Konusring der er fastspændt paa Svinghjulet, samt en Medbringerkonus, der er presset af Staalplade, og denne trykkes ind i Konusringen ved en kraftig Fjeder.