Krumtappen er forsat for Cylinderens
Midtlinie, hvorved man opnaar at Sidetrykket paa Cylindervæggene mindskes betydelig, Stemplerne
bliver mere holdbare og Motoren faar en roligere Gang. Krumtappen er udført af fineste
Chrom-Nikkelstaal i eet Stykke og er sleben i alle Lejer paa en Special-Rundslibemaskine i en dertil
udført Styreramme, saadan at alle Lejer bliver parallelle med hinanden og nøjagtig runde.
Cylindrene er støbt i eet af en særlig haard og tæt Jernblanding og er
efter Udboringen udslebne med Specialværktøj nøj-
Postbilen i Løgstør 1914.
agtig efter Kaliberdorn, saadan at alle Cylindre er aldeles ens.
Mellemstykke og Bundstykke er støbt hver for sig og af en særlig stærk
Aluminiumslegering, der foruden at være sikker mod Brud tillige bevirker, at Motoren er meget let.
— Man har ved denne Byggemaade, hvor Krumtappen er ophængt i Motorens Mellemstykke den store Fordel
at kunne efterse Krumtappen og Styreakslen blot ved at aftage Bundstykket.
Stemplerne er støbt af en tæt Støbegods-blanding og er slebne efter Kaliber
paa Rundslibemaskine.
Stempelringene er nøjagtig afslebne.
Stempelboltene er af Nikkelstål, indsat og derefter afslebne. |
|
Krumtaplejerne og Plejlstangslejerne er af
Brorace og udforet med fineste Metal.
Styreakslen er uført af Staal og i eet Stykke, den er efter første
Bearbejdning hærdet, og derefter afsleben i en særlig bygget Slibemaskine, saaledes at alle
Kamskiver bliver aldeles nøjagtige og ganske ens, hvilket, da Styringen bestemmer Motorens
Funktioner, er af overordentlig stor Betydning for Motorens gode og lydløse Gang.
Styrehjulene er skaarne med skraat liggende Tænder, hvilket i Forbindelse med
et specielt konstrueret Oliebad bevirker, at Hjulene arbejder fuldkommen lydløst.
Ind- og Udladningsventilerne er udført af Specialstaal og bearbejdede paa
Slibemaskine, de er begge nøjagtig ens og er lette at udveksle.
Tændingen foregaar fra en kraftig original ,Rob. Bosch"
Højspændingsmagnet med Tændingsindstilling.
Karburatoren er original ,Zenith", hvis Reguleringsorganer er indrettet
til Betjening baade fra Fodpedal og fra en Stillearm paa Rattet.
Smøringen foregaar automatisk, idet en Tandhjulspumpe bringer Olien til at
cirkulere fra en Filterbeholder i Bunden af Motoren, gennem Hovedlejerne og den gennemborede Krumtap
til alle Smøresteder. Tilførsels ledningerne er indreguleret paa en saadan maade, at der afgives
netop en passende Oliemængde til hvert Smørested, medens et eventuelt Smøreolieoverskud gennem en
Overløbsventil føres tilbage til Oliefilteren. Herved undgaas al overflødig Smøring og Motoren vil
aldrig ryge.
Kølingen foregaar efter Selvcirkulations-Systemet, ved hvilken Forskellen
mellem Temperaturen foroven og forneden i Køleren bevirker at Vandet cirkulerer gennem |