Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  21     side  16 & 17

  

 

 Da Koblingsringen er todelt kan denne udveksles og Læderet fornyes uden at adskille andre Dele.
   Gearkassen er støbt af en særlig stærk Aluminiumslegering og er solidt ophængt paa to Tværdragere. Gearet har tre Hastigheder for fremad og en for baglæns Gang. Gearhjulene er fremstillet af fineste Chrom-Nikkelstaal paa Specialfræsemaskine. Hjulene bliver indsatte i Hærdeovn og derefter sammenslebne i en dertil særlig konstrueret Slibemaskine, saadan at Tænderne kommer til at arbejde ganske nøjagtig sammen. Akslerne i Gearkassen løber i Kuglelejer. Gearskiftningen foretages fra et Haandtag og Skiftemekanismen er konstrueret med Kulissestyring paa en saadan Maade, at alle Gearstillinger er sikrede, og ikke i Utide selv kan gaa i en anden Stilling.
   Vognen er forsynet med dobbelt Bremseanordning.
   Haandbremsen virker paa Bremseskiver paa Baghjulene og er ved Overføringen af Trækket forsynet med en Udligningsarm, saadan at begge hjul altid bliver bremset lige haardt.

 

 Fodbremsen virker paa en Bremseskive, der sidder umiddelbart bag ved Gearkassen.
   Bag Gearkassen ligger Cardankoblingen, der gennem Cardanakslen overfører Kraften gennem coniske Hjul og Differentialer til Baghjulene. De coniske Kraftoverførselshjul og Differentialhjulene er udført af fineste Chrom-Nikkelstaal, hærdede og slebne.
   Det lille coniske Hjul paa Cardanakslen overfører Kraften til det store coniske Hjul, til hvilket Differentialers Hus er fastboltet, og overfører herigennem Drejningen til Baghjulsakslerne.
   Huset omkring de coniske Hjul er staalstøbt, og danner samtidig det midterste Stykke af Bagbroen, der paa denne Maade bliver meget stiv.
   Cardanakslen og begge Bagaksler løber i kraftige Kuglelejer, bygget ind i Tandhjulenes Nav, og er desuden forsynede med Kuglelejer, der optager Akslernes Endetryk.
   Alle de kraftoverførende Aksler og stærkere paavirkede Dele er udført af fineste Nikkelstaal, de er drejede og slebne paa

 

Motoren i 1914-kataloget, set fra magnetsiden.

 

Special-Rundslibemaskine, saaledes at Akslen passer aldeles nøjagtig efter Kuglelejerne.
   Vognens forskellige Dele er udført i Borekasser og nøjagtig afarbejdede, saaledes at hver Del er udvekselbar og passer ved eventuel Ombytning. Ligeledes er der

Den flotteste hyrevogn Horsens. Antagelig model 1919, meget moderne med høj køler uden synlig prop.

ved Konstruktionen af Vognene taget alle Hensyn til, at de enkelte Dele netop bliver fremstillede af det fineste og bedst egnede Materiale, da man paa denne Maade opnaar, at Vognen foruden at blive særdeles stærk og 

 

holdhar, ogsaa bliverforholdsvis let, hvilket har stor Betydning baade for Gummi- og Benzinforbrug. Der er taget Hensyn til alle de nyeste Forbedringer paa Automobilbygningens Omraade, saaledes at Vognen i enhver Henseende er fuldtud moderne og ikke behæftet med de Mangler, som ældre Fabriker af Hensyn til Bekostningen ved Anskaffelsen af nye Modeller og moderne Arbejdsmaskiner ofte har undladt at afhjælpe".
   Karrosseri-, sadelmager- og malerarbejde blev udført hos underleverandører. Bl. a. byggede vognfabrikanterne P. Breindal, Kolding og N. Fogt, Horsens karrosser.
   Tilbage af Gideon er kun to eksemplarer, Johan Frederiksens Horsens-brandbil og Teknisk Museums Odense-brandbil. Kun opbygningen som brandbiler har bevaret disse to vogne. Udover de to nævnte overlevede flere Gideon-brandbiler 2, verdenskrig, men blev udrangeret inden veteranbilinteressen, der her i landet opstod først i halvtredserne, kunne redde dem. De fleste last- og personbiler må formodes at være ophugget før og under verdenskrigen. Således vides ganske konkret
                      (fortsættes side 30)