|
Næstved museum. – Forenede Danske Motorejere fejrede 18. juli 60
års jubilæum ved at invitere 11 af sine ældste medlemmer på promenadetur i nogle af Ålholm
Automobil Museums biler. – Niels-Erik Brevadt har fået en Morris 8 roadster fra 1938. – Ole
Hübbe har solgt sin Morris 8 roadster (og en saloon reservevogn). –Jørgen Andersen i Lyngby er
færdig med restaureringen af sin Harley-Davidson –vi skal senere bringe et billede af denne kønne
lille maskine. – Niels Kriiger, som er flyttet fra Århus til Årslev, har byttet den ene af sine
mange 1½ liters Jaguarer til noget så sjældent som en 1935 Hillman Aero Minx. – Ole Bracher har
erhvervet en Dodge 1933 4-dørs sedan i pæn stand. – Palle S. Jensen har solgt sine to Ford A
4-dørs sedaner, henholdsvis 1930 og 31. – Ulf Save har fået en 1928 Ford AA 1½ tons lastbil, der
skal restaureres når hans Chrysler 1928 er færdig. – Åge Lourings ældste Fiat, den sekspersoners
Tipo Zero tourin?, er ikke som |
|
hidtil antaget fra 1916, men ifølge The Fiat Register i England fra
1914. Karrosseriet er et schweizisk specialkarrosseri af fabrikat Gygax. – Find Sommers fine James
1915 (se forrige nr.) har igen vundet, og påny med August Bendz i sadlen. Det var ved det andet
årlige Egeskov veteran motorcykel rally, der blev kørt den 16. august. Den vandt både
restaureringspræmien og klassen for cykler før 1922. Løbet havde stor deltagelse, 42 mc, hvoraf kun
én udgik. – Arne Mehlsens Ford A, der vandt sin restaureringsklasse ved Egeskov-løbet, var så
fin, at dommerne var tilbøjelige til at mene at hvis der havde været en fælles førstepræmie for
alle årgange, ville den også være løbet af med sejren. Det tør siges at være en flot entre i
klubben, Arne Mehlsen er et ganske nyt medlem. – Fuglsbjerg har købt den Ford T coupé, som vi
sidste år fortalte at en karl havde fået af sin husbond for mange års tro tjeneste. –Erik Koux
har fået sin 4-dørs Fiat 508 1935 ud og trille. – |
(fortsat fra side 17)
at Horsens-manufakturhandleren Harald Rix' kombinerede vare- og touringvogn blev ophugget hos Ford i
Horsens i 1934.
Initiativtageren til automobilbyggeriet i Horsens var konsul Rudolf Kramper, født i
Torsted ved Horsens, død 1942. Med dygtighed oparbejdede Rud. Kramper med sin kompagnon Jørgensen
udover fabrikken i Horsens fabriksafdelinger i Molde i Norge, som Jørgensen ledede, og i Swinemünde
i Tyskland. Beklageligvis måtte firmaet i 1920 likvidere som følge af efterkrigstidens afmatning.
Men få år efter genrejste Kramper virksomheden under navnet Rud. Kramper & Co. A/S, beliggende i
Houmannsgade i Horsens. Produktionen |
|
var nu motorer og drejebænke. Og som fabrikant af KRAMPER
drejebænke eksisterer selskabet stadig, ledet af stifterens datter, direktør frk. Edith Kramper, der
blev medarbejder hos sin far som ganske ung på Sønderbro-fabrikken, og som siden, med enkelte korte
afbrydelser, har virket i selskabet.
Gideon blev til i en tid da håndværksfaget automobilmekaniker opstod, det er da også
karakteristisk, at flere af de mænd, som senere etablerede sig i automobil-branchen lærte eller
arbejdede som svende hos Kramper og Jørgensen. Enkelte lever endnu i Horsens og beretter med
veneration om tiden, da de lavede biler hos konsul Kramper.
P. E. Hansen. |
|
|
The Bentley Boys — Niels-Erik Cleve og Flemming Sørensen
—arbejder støt med restaureringen af klubbens Bentley 41/2 liter 1929 (ex-Buster Bruun). Nederst
ses Cleve — Flemming Sørensen mener det bliver bedre når der kommer motor i. Desuden detailler fra
transmissionen og bagpartiet, hvor benzintanken føjer sig smukt efter chassiset.
|
|
|
|
|
Da klubben overtog vognen for et meget ringe beløb, som
endda skulle afdrages i form af frit medlemsskat (vognen er betalt om et års tid), var den forsynet
med et lukket voksdugskarrosseri, som vist nok stammede fra en AC. Det var meget ringe og er kasseret.
Det er tanken at vognen skal være åben, med et let Le Mans karrosseri. |
| |