en kopi af D-typen, mens F3-MAGNA modellerne (bygget efter 1932)
havde samme karrosseri som M. G. model J1.
Tilsvarende forholder sig det med modellen F2-MAGNA og M. G. model J2. Standardfarven på
model F1-MAGNA (sports four-seater) var sort. Som for øvrigt M. G. standardfarven var sort og ikke
racing green, som mange fejlagtigt tror. Racing green var forbeholdt ,racingmodellerne". Men det
er et kapitel for sig og noget, jeg går nærmere ind på i en senere artikel om „originale" M.
G. farver.
En af de lidt mindre kendte MAGNA-modeller fra 1932 var M. G. MAGNA Windoverrette. Der
var tale om en af datidens førende karrosserivirksomheders egen version af en lukket M. G. MAGNA,
tegnet og konstrueret af lord Portarlington og bygget hos Windovers Ltd. i London. Karrosseriet var en
2-personers coupé bygget i aluminium over asketræ. Prisen var £ 360.
I december 1932 sluttede produktionen af F-modellerne, efter at der var bygget i alt
1.250 M. G. F-MAGNA, til fordel for K- og L-typerne.
Falko Lorenz.
(fortsat fra side 9)
det europæiske kontinent bruger metrisk, amerikanske SAE og engelske BS. Og det gælder endda kun
engelske biler i de aldersklasser, vi interesserer os for. Nogle engelske fabrikker har i de senere
år forladt BS til fordel for SAE. Men undersøg sagen før De køber nøgler til et engelsk
køretøj.
Hvilke nøgletyper skal man da anskaffe sig? Generelt kan man anbefale et sæt
topnøgler, måske med en skralde som
|
|
extra drejeapparat, samt et sæt gaffel/ stjernenøgler (gaffel i
den ene ende, stjerne i den anden). Herudover er det nyttigt at have en rørtopnøgle til tændrør,
en krydsnøgle til hjul og andre specielle nøgler.
Køb kun nøgler af anerkendt fabrikat fremstillet af chromvanadium legeret stål. Lad
Dem ikke friste af et billigt nøglesæt, der tilbydes ved et isenkræmmerudsalg. På det
danske marked findes flere tyske og et svensk mærke, der kan anbefales.
P. E. Hansen.
PS. En skiftenøgle (svensknøgle) betragter jeg som en nødløsning, der er den faste nøgle
langt underlegen!
CITROEN C4A 1929
4-dørs, 6-vinduers berline med org. kuffert. Den første C4-model med de høje 13 x 45 hjul. Ikke
køreklar, men sundt og komplet restaureringsobjekt (fortøjet er restaureret). Dårligt indtræk,
gummi og maling, men sund bund, karrosse, mekanik og servobremser. Ekstra motor, bagtøj og gearkasse
medfølger. Sælges kun på grund af pladsmangel. Ret billig.
O. Riisager,
Krogholmgårdsvej 70,
2950 Vedbæk, (01) 89 11 48 eft. 19:15.
FIAT 508C 1937
i meget fin stand, blot mangler lak og indtræk, ønskes begge afhændet p. g. a. pladsmangel. Til
Lancia kan godt karrosseri fås for ca. 1000-1500 kr. Begge vogne kan hentes meget billigt af seriøs
entusiast.
Knud Marker,
Københavnsvej 143, 4600 Køge,
(03) 65 14 71.
|