Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  21     side  32 & 33

  

 

Den 8. september 1931 fremviste The M. G. Car Co. tre nye modeller, som skulle sættes i produktion i oktober samme år. F-typerne var blevet til.
   F-type MAGNA, M. G. Light SIX eller "12/70 MAGNA" er forskellige betegnelser for typerne FI, F2 og F3-MAGNA.
   F1-MAGNA var en åben sports fourseater (12/70 h. p. MAGNA-SIX), som blev solgt for £ 250.
   Model F2-MAGNA var en åben twoseater og model F3-MAGNA en 12 h. p. „sliding rool foursorne coupe", som dengang kostede £ 289.
   Samtlige F-typer havde et modificeret og forlænget M. G. D-type chassis, motoren i F-typerne — en 6-cyl. o.h.c. med en ikke afbalanceret krumtap — som var udviklet på basis af den kendte 4-cyl. M-type motor. Dimensionerne på denne 6-cyl. F-type motor var 57 mm X 83 mm, 1.271 cm 3.
   Topstykket var et såkaldt ,nine ports"

også kaldet ,AA-porting". Det vil sige, at der fandtes 5 udstødnings- og 4 indsugningskanaler i topstykket. Karburator var en dobbelt 1 in. SU horisontal.
   Bagakslen var af spiral bevel type med 2-stjerne differential.
   Gearkassen i F-typerne var en ENV med fire fremadgear og var af lignende type som den man havde anvendt i model Montlhéry Midget.
   Denne ENV-gearkasse, som var forsynet med remote Control har stadigvæk ry for at være en af de bedste gearkasser, som er blevet anvendt i en M. G.
   Alle F-modeller havde mekaniske kabelbremser samt den typiske M. G. „fly-off" håndbremse.
   F1-MAGNA havde 8 in. bremsetromler, F2- og F3-MAGNA 12 in. bremsetromler. Sidstnævnte størrelse blev for øvrigt anvendt i alle F-typer, som blev bygget efter september 1932.
   Karrosseriet på model F1-MAGNA var

 

en kopi af D-typen, mens F3-MAGNA modellerne (bygget efter 1932) havde samme karrosseri som M. G. model J1.
   Tilsvarende forholder sig det med modellen F2-MAGNA og M. G. model J2. Standardfarven på model F1-MAGNA (sports four-seater) var sort. Som for øvrigt M. G. standardfarven var sort og ikke racing green, som mange fejlagtigt tror. Racing green var forbeholdt ,racingmodellerne". Men det er et kapitel for sig og noget, jeg går nærmere ind på i en senere artikel om „originale" M. G. farver.
   En af de lidt mindre kendte MAGNA-modeller fra 1932 var M. G. MAGNA Windoverrette. Der var tale om en af datidens førende karrosserivirksomheders egen version af en lukket M. G. MAGNA, tegnet og konstrueret af lord Portarlington og bygget hos Windovers Ltd. i London. Karrosseriet var en 2-personers coupé bygget i aluminium over asketræ. Prisen var £ 360.
   I december 1932 sluttede produktionen af F-modellerne, efter at der var bygget i alt 1.250 M. G. F-MAGNA, til fordel for K- og L-typerne.
                                 
Falko Lorenz.


(fortsat fra side 9)
det europæiske kontinent bruger metrisk, amerikanske SAE og engelske BS. Og det gælder endda kun engelske biler i de aldersklasser, vi interesserer os for. Nogle engelske fabrikker har i de senere år forladt BS til fordel for SAE. Men undersøg sagen før De køber nøgler til et engelsk køretøj.
   Hvilke nøgletyper skal man da anskaffe sig? Generelt kan man anbefale et sæt topnøgler, måske med en skralde som

 

extra drejeapparat, samt et sæt gaffel/ stjernenøgler (gaffel i den ene ende, stjerne i den anden). Herudover er det nyttigt at have en rørtopnøgle til tændrør, en krydsnøgle til hjul og andre specielle nøgler.
   Køb kun nøgler af anerkendt fabrikat fremstillet af chromvanadium legeret stål. Lad Dem ikke friste af et billigt nøglesæt, der tilbydes ved et isenkræmmerudsalg. På det danske marked findes flere tyske og et svensk mærke, der kan anbefales.
                                              P. E. Hansen.
PS. En skiftenøgle (svensknøgle) betragter jeg som en nødløsning, der er den faste nøgle langt underlegen!


CITROEN C4A 1929
4-dørs, 6-vinduers berline med org. kuffert. Den første C4-model med de høje 13 x 45 hjul. Ikke køreklar, men sundt og komplet restaureringsobjekt (fortøjet er restaureret). Dårligt indtræk, gummi og maling, men sund bund, karrosse, mekanik og servobremser. Ekstra motor, bagtøj og gearkasse medfølger. Sælges kun på grund af pladsmangel. Ret billig.

O. Riisager,

Krogholmgårdsvej 70,
2950 Vedbæk,
(01) 89 11 48 eft. 19:15.

FIAT 508C 1937

i meget fin stand, blot mangler lak og indtræk, ønskes begge afhændet p. g. a. pladsmangel. Til Lancia kan godt karrosseri fås for ca. 1000-1500 kr. Begge vogne kan hentes meget billigt af seriøs entusiast.

Knud Marker,

Københavnsvej 143, 4600 Køge,
 (03) 65 14 71.